|

MUZYKA NA PERYFERIACH UWAGI OD MUSIQUE D’AMEUBLEMENT DO AUDIOMARKETINGU
MAKOMASKA S. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 50.30 Twoja cena 47,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Muzyka na peryferiach uwagi
Od "musique d’ameublement" do
audiomarketingu
Książka stanowi próbę
interdyscyplinarnego spojrzenia na kulturę muzyczną XX i XXI wieku
przez pryzmat „tapety akustycznej”.
Autorka wskazuje
powiązania między koncepcjami funkcjonalnymi, w których
muzyka tła jest instrumentem społecznego wpływu (Muzak i
audiomarketing), a koncepcjami artystycznymi (Erik Satie i musique
d’ameublement, Brian Eno i muzyka ambient) w zamyśle
kompozytorskim nastawionymi na tworzenie neutralnego tła. Podejmuje
problematykę inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej, łącząc
trzy zasadnicze perspektywy badawcze: muzykologiczną, psychologiczną i
marketingową, z uwzględnieniem podejścia teoretycznego, historycznego i
empirycznego.
Wstęp
11
ROZDZIAŁ 1
Efekt „tapety
akustycznej” jako strategia nadawcy
. 23
1.1. Pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – typologia
bodźców słuchowych a rodzaje i cechy
uwagi
23
1.2. Odbiór muzyki w perspektywie modelu
„wzajemnych
zależności”
33
1.3. Droga do efektu „tapety
akustycznej”
45
1.4. Wokół strategii inżynierii
akustycznej
48
1.4.1. Model społecznego wzmocnienia muzyki (Brown
2006)
50
1.4.2. Model szans rozpracowania przekazu (Cacioppo i Petty
1981) 55
ROZDZIAŁ 2
Erik Satie i koncepcja
musique d’ameublement – od teorii do
praktyki . 61
2.1.
Wprowadzenie
61
2.2. Musique d’ameublement – w poszukiwaniu
źródeł
inspiracji
63
2.3. Musique d’ameublement w
praktyce
77
2.3.1. Tapisserie en fer forgé i Carrelage phonique
(1917) 78
2.3.2. Wokół Sons industriels
(1920) 83
2.3.3. Tenture de cabinet préfectoral
(1923)
91
2.4. Musique d’ameublement jako „tapeta
akustyczna”
93
2.5.
Podsumowanie
99
ROZDZIAŁ 3
Muzak i
„naukowa” koncepcja programowania muzyki
(tła)
103
3.1. Wprowadzenie
103
3.2. Firma Muzak – geneza i
rozwój 104
3.2.1. Wpływ koncepcji „naukowego zarządzania” i
psychologii przemysłowej 109
3.3. Stimulus Progression – pomiędzy teorią a
praktyką
127
3.4.
Podsumowanie
148
ROZDZIAŁ 4
Muzak w wersji
avant-garde – Brian Eno i muzyka ambient
. 155
4.1. Wprowadzenie
155
4.2. Muzyka ambient – główne założenia i
źródła
inspiracji
157
4.3. Wokół Music for Airports
(1978)
169
4.4.
Podsumowanie
180
ROZDZIAŁ 5
Audiomarketing
– teoria, badania, praktyka
185
5.1.
Wprowadzenie
185
5.2. Audiomarketing w perspektywie teorii
marketingu
189
5.2.1. Philip Kotler (1973–1974) i koncepcja
atmosferyki
190
5.2.2. Mary Jo Bitner (1992) i koncepcja przestrzeni
usługowej
195
5.2.3. Marketing doświadczeń i marketing
sensoryczny
198
5.3. Wpływ muzyki na reakcje konsumentów w miejscu sprzedaży
– od kierowanej stymulacji do krosmodalnych doświadczeń.
Przegląd wybranych
badań
203
5.4. Audiomarketing w praktyce na przykładzie działalności firmy IMS
S.A 211
5.5. Koncepcja „(współ)dzielonego
znaczenia” w strategii
audiomarketingu . 217
ROZDZIAŁ 6
Musicscape
współczesnego centrum handlowego – badania
własne . 223
6.1.
Wprowadzenie
223
6.2. Metoda badań, charakterystyka obiektów handlowych i
uczestników
badań
225
6.3. Muzyka (tła) jako „forma architektury”
– perspektywa słuchacza/ ,,tajemniczego
klienta”
235
6.3.1. Przykładowe poziomy analizy – od dżingla do stref
akustycznych . 237
6.3.2. (Pozorna) cisza w centrum handlowym – strategia czy
przypadek? 250
6.3.3. Zjawiska schizofonii i
kakofonii
261
6.4. Musicscape jako element pozytywnego bądź negatywnego doświadczenia
z miejsca
sprzedaży
267
6.4.1. Musicscape a efekt
dążenia
273
6.4.2. Musicscape a efekt
unikania
279
6.5. Odbiorca wobec musicscape’u – typologia
postaw. Od habituacji do buntu 286
6.5.1. Habituacja 287
6.5.2. Postawa pozytywna i niejednolita
289
6.5.3. Od krytycyzmu do buntu
291
6.5.4. Nietypowe postawy: odbiorca/kompozytor i
odbiorca/pracownik 295
6.6.
Dyskusja
298
Zakończenie 309
Bibliografia
317
Spis przykładów nutowych, tabel i
rysunków
339
Aneks 1
Szczegółowy wykaz najważniejszych albumów
demonstracyjnych wydanych
przez Muzak Corporation w latach 1969–1984
345
Aneks 2
Wykaz cytowanych utworów muzycznych wraz z adresami URL
(dostęp:
14.11.2020)
349
Indeks nazwisk
355
364 strony, Format:
17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|