www.ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > wyszukiwanie > opis książki

WIEDZA W BUDOWIE O SPOŁECZNYM TWORZENIU WIEDZY W WIKIPEDII


PĘKAŁA-SPEER K.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 61.59 Twoja cena  58,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wiedza w budowie

O społecznym tworzeniu wiedzy w Wikipedii


Któż nie słyszał o Wikipedii, wielojęzycznej encyklopedii internetowej, z której korzystać można bezpłatnie, czytając ją i cytując. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że sam może włączyć się w rozwijanie jej zasobów encyklopedycznych. Dzięki wykorzystaniu mechanizmu wiki, otwartych licencji i organizacji procesu współtworzenia treści w oparciu na sieciach równorzędnych Wikipedia nie tylko wprowadza w czyn postulat otwarcia dostępu do wiedzy, ale i umożliwia uczestnictwo w procesie jej tworzenia szerokiemu kręgowi osób, także tych wykluczonych z tradycyjnego obiegu wiedzy.
  • Jak to możliwe, że encyklopedia, którą współtworzyć może każdy, bez względu na wiek, wykształcenie, a nawet stopień posiadanej wiedzy, nadal działa, jest szeroko cytowana i wciąż rośnie liczba jej artykułów?
  • Czy powszechny i otwarty dostęp do wiedzy jest możliwy?
  • Kto we współczesnym świecie może tworzyć wiedzę i na jakich zasadach?
  • Co jest uznawane za wiedzę, co na to miano nie zasługuje i na jakiej podstawie dokonuje się tego rozróżnienia?
Te i szereg innych pytań podejmuje niniejsza książka, prezentująca wyniki wieloletnich badań społecznego tworzenia wiedzy w Wikipedii i dająca wgląd w to, co dzieje się na jej „zapleczu”, „za fasadą” gromadzonych w niej artykułów encyklopedycznych. Wikipedia okazje się projektem nie tylko encyklopedycznym, ale i pedagogicznym.

Wstęp    11

Rozdział 1
Technologiczny, kulturowy, prawny i edukacyjny wymiar upowszechnienia I/internetu    19
1.1. Internet i Sieć – od ujęć technologicznych do medioznawczych     19
1.2. Od biernego odbioru do współtworzenia treści      26
1.3. „Zamykanie” i „otwieranie” I/internetu      32
1.4. Wiki – aspekty techniczne i zastosowanie w edukacji     39

Rozdział 2
Organizacyjny i społeczny wymiar sieci         47
2.1. Sieć jako nowa forma organizacji      47
2.2. Prosumpcja i produżytkowanie jako nowe formy wspólnego tworzenia treści  54
2.3. Społeczności wirtualne (internetowe)        59
2.4. Omówienie wybranych badań poświęconych Wikipedii     69

Rozdział 3
Tworzenie wiedzy w ujęciu konstruktywizmu społecznego       81
3.1. Wielość konstruktywizmów        81
3.2. Wiedza w ujęciu konstruktywistycznym       89
3.3. Społeczne tworzenie rzeczywistości     95

Rozdział 4
Koncepcja dyskursu i analiz(y) dyskursu       103
4.1. Dyskurs – definicje pojęcia         103
4.2. Analiza dyskursu czy analizy dyskursu?      109
4.3. Krytyczne i konstruktywistyczne nastawienie analiz dyskursu     115

Rozdział 5
Wypracowane podejście badawcze i realizacja badań własnych    123
5.1. Jakościowa orientacja badań         123
5.2. Przedmiot i cel badań. Problematyka badawcza       126
5.3. Podejście badawcze        129
5.4. Materiał badawczy. Sposób jego gromadzenia i utrwalenia    132
5.5. Próba     135
5.6. Sposób opracowania materiału badawczego       138
5.7. Etyczne aspekty badań    141

Rozdział 6
Wprowadzenie w rzeczywistość Wikipedii    149
6.1. Początki Wikipedii. Przestrzeń główna i pozostałe przestrzenie     149
6.2. Pięć filarów Wikipedii    153
6.3. Zasada konsensusu. Dyskusja i głosowanie   167

Rozdział 7
Tworzenie zasobów encyklopedycznych Wikipedii        171
7.1. Edytowanie artykułów encyklopedycznych       171
7.2. Zakłócenia procesu tworzenia zasobów encyklopedycznych       176
7.3. Przeciwdziałanie niszczeniu zasobów encyklopedycznych        180
7.4. Rozwiązywanie sporów między wikipedystami        185

Rozdział 8
Tworzenie się społeczności wikipedystów      191
8.1. Wikipedyści. Specyfika społeczności      191
8.2. Członkostwo w społeczności wikipedystów      197
8.3. Przedstawiciele społeczności wikipedystów i ich uprawnienia       209
8.4. Wyłanianie i odwoływanie przedstawicieli społeczności wikipedystów    213

Rozdział 9
Tworzenie zasad i zaleceń edycyjnych Wikipedii         221
9.1. Historyczność i umowność zasad oraz zaleceń encyklopedycznych     221
9.2. Uobecnianie porządku instytucjonalnego Wikipedii          231
9.3. Przyjmowanie zasad oraz zaleceń edycyjnych jako działanie komunikacyjne   238

Rozdział 10
Tworzenie w Wikipedii wiedzy encyklopedycznej           . 251
10.1. Wikipedia jako encyklopedia                251
10.2. Rozumienie wiedzy encyklopedycznej w Wikipedii         . 266
10.3. Neutralność punktu widzenia i pytanie o polityczność wiedzy w Wikipedii  . 275

Rozdział 11
Tworzenie w Wikipedii wiedzy praktycznej związanej z jej porządkiem instytucjonalnym       285
11.1. Wiedza praktyczna związana z porządkiem instytucjonalnym Wikipedii   285
11.2. Kontrolny wymiar porządku instytucjonalnego Wikipedii        291
11.3. Uprawomocnianie porządku instytucjonalnego Wikipedii       295
11.4. Między formalizowaniem Wikipedii a „ignorowaniem wszystkich zasad”   308

Zakończenie      317
Bibliografia    329
Aneks. Listy stron Wikipedii wchodzących w skład korpusu danych      355

380 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022