|

UMYSŁ DZIECKA CHŁONNY UMYSŁ
MONTESSORI M. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 73.45 Twoja cena 69,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Umysł dziecka
Chłonny umysł
Ponad 100 lat temu
Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił
zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla
dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi
siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych
postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą
na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny
rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja
Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki
sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie
przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie
– dorosłym.
Umysł dziecka. Chłonny
umysł to wyjątkowa, rewolucyjna publikacja, zbierająca 50 lat
doświadczeń naukowych Marii Montessori i jej praktycznej pracy z
dziećmi. Autorka poświęciła tę książkę energii umysłowej, dzięki
której dziecko osiąga w ciągu kilku lat samodzielność
– bez nauczycieli, bez jakichkolwiek powszechnych pomocy
edukacyjnych, nawet pozostawione samo sobie, a często wręcz napotykając
przeszkody, staje się zdolne do skonstruowania i utrwalenia wszystkich
cech ludzkiej osobowości.
Biblioteka Marii Montessori to wyjątkowa seria wydawnicza,
która obejmuje już kilkanaście tomów pism
Autorki, w znakomitej większości niedostępnych wcześniej polskiemu
czytelnikowi. Patronat merytoryczny nad jej powstawaniem ma Association
Montessori Internationale, organizacja założona w 1929 roku przez Marię
Montessori oraz jej syna, Mario.
Dzieło,
które my, dorośli, mamy do wykonania, nie polega na
nauczaniu, tylko na wspieraniu dziecięcego umysłu w pracy nad jego
rozwojem. Cudownie byłoby, gdybyśmy naszą pomocą, inteligentnym
traktowaniem dziecka, zrozumieniem jego życiowych potrzeb, mogli
przedłużyć okres, w którym dziecięcy chłonny umysł zachowuje
swoją aktywność.
Z tekstu
W
1949 r. Dr Montessori wróciła do Indii z pierwszym
powojennym kursem dla nauczycieli. Podobnie jak miało to miejsce przy
okazji kursu londyńskiego w 1946 r., studenci skrupulatnie notowali
każde słowo, a ten archiwalny zapis został wydany w postaci książki
Wykłady londyńskie 1946. Kurs w Indiach zwieńczyło prawie
natychmiastowe wydanie Absorbent Mind, czyli „Chłonnego
umysłu”, wkrótce Maria Montessori zdecydowała się
jednak napisać swoje wykłady sama. Jej decyzja była podyktowana wieloma
względami, m.in. wieloletnią już obserwacją popularyzacji metody na
świecie i potrzeby doprecyzowania niektórych
wątków, a także zwieńczeniem dojrzałej myśli o dziecku,
którą chciała jeszcze wyrazić w najbardziej naturalny dla
siebie sposób, czyli w swoim ojczystym języku. W 1952 r.,
krótko przed śmiercią Dr Montessori, ukazała się książka La
mente del bambino. Mente assorbente, czyli Umysł dziecka. Chłonny
umysł. To właśnie ta publikacja stanowiła podstawę przekładu,
który trafia właśnie do rąk Czytelników jako
czternasta pozycja Biblioteki Marii Montessori.
Maria
Montessori konsekwentnie, od dekad, głosiła te same idee, czemu zatem
ta książka zawdzięcza swój rewolucyjny charakter?
Przesiąkanie tak wielkich i trudnych do zaakceptowania stwierdzeń jest
dość powolne, więc i odsunięcie w czasie efektu ich oddziaływania
wydaje się czymś normalnym. Rewolucyjność tej publikacji polegała
przede wszystkim na zebraniu w jednym tomie ogromu wiedzy zgromadzonej
w wyniku pół wieku systematycznych obserwacji dziecka w
wielu różnych miejscach na świecie. Choć nie brakowało
badaczy dziecka, to nikt inny wcześniej nie rzucił na dziecko światła z
takim naukowym obiektywizmem, uwzględniającym istotę człowieczeństwa.
Nastała era dziecka i już w samym tym fakcie można upatrywać swoistego
przewrotu.
Sylwia Camarda
Wstęp
IX
Przedmowa do polskiego
wydania
XI
Rozdział 1. Dziecko w
odbudowie
świata
. 1
Rozdział 2. Edukacja dla
życia
. 9
Rozdział 3. Okresy
dorastania
. 19
Rozdział 4. Nowy
kierunek
. 31
Rozdział 5. Cud
stworzenia
. 37
Rozdział 6. Embriologia:
zachowanie
51
Rozdział 7. Zarodek
duchowy
. 65
Rozdział 8. Zdobycie
niezależności
89
Rozdział 9.
Sposób sprawowania opieki na początku życia
103
Rozdział 10. O
mowie
115
Rozdział 11. Wezwanie
mowy
123
Rozdział 12. Przeszkody
i ich konsekwencje
137
Rozdział 13. Ruch i
pełny
rozwój
147
Rozdział 14. Inteligencja
i ręka
157
Rozdział 15.
Rozwój i
naśladowanie
167
Rozdział 16. Od
nieświadomego twórcy do świadomego
pracownika
175
Rozdział 17. Dalsze
doskonalenie z wykorzystaniem kultury i wyobraźni
181
Rozdział 18. Charakter i
jego wady u dzieci
203
Rozdział 19. Społeczny
wkład dziecka: normalizacja
213
Rozdział 20. Konstrukcja
charakteru jest zdobyczą
. 221
Rozdział 21. Sublimacja
instynktu posiadania
. 229
Rozdział 22.
Rozwój
społeczny
235
Rozdział 23. Spoista
wspólnota
. 247
Rozdział 24. Błąd i jego
korygowanie
. 259
Rozdział 25. Trzy stopnie
posłuszeństwa
267
Rozdział 26. Nauczycielka
montessoriańska i dyscyplina
279
Rozdział 27. Przygotowanie
montessoriańskiej nauczycielki
293
Rozdział 28.
Źródło miłości –
dziecko
. 305
Ilustracje
315
330 stron, Format:
14.8x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|