|

ZAKŁAD PRACY JAKO ZAKŁAD ADMINISTRACYJNY
SOBCZYK A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 97.00 Twoja cena 92,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zakład pracy jako zakład administracyjny
Przedsiębiorca może
prowadzić działalność gospodarczą sam. Jeśli obsługa przedsiębiorstwa
wymaga jasno zdefiniowanej pomocy innych ludzi, to można pozyskać ich
wsparcie na podstawie umów o świadczenie usług. Obsługa
przedsiębiorstwa wymaga jednak często bieżącej i zmiennej w czasie
koordynacji pracy ludzkiej, dlatego narzędzia prawa cywilnego nie
wystarczają. Przedsiębiorstwo może być efektywnie obsłużone jedynie za
pomocą organizacji hierarchicznej, czyli opartej na prawie wewnętrznym
i aktach stosowania prawa. To oznacza, że przedsiębiorca potrzebuje
pomocy państwa – i państwo taką usługę publiczną oferuje.
Państwo wyposaża przedsiębiorcę w kompetencję do powołania struktury
przynależnej do rozproszonej administracji publicznej, a konkretnie do
tak zwanej administracji świadczącej. Taką strukturę prawo nazywa
zakładem pracy. A zatem przedsiębiorstwa, w tym przedsiębiorstwa
prywatne, obsługiwane są przez organizacje publiczne. Wszystko to
wydaje się szokujące, lecz to tylko pozór.
Autor książki stara się
wykazać, że zakwalifikowanie zakładów pracy do struktur
administracji rozproszonej w żaden sposób nie jest sprzeczne
z wolnością gospodarczą. Co więcej, właśnie takie zakwalifikowanie
zakładów pracy czyni wolność gospodarczą realną. Bez tak
rozumianej pomocy państwa nie tylko rozwój firm, ale i
rozwój gospodarczy społeczeństw musiałyby się zatrzymać na
poziomie zakładów rzemieślniczych, i to raczej tych
mniejszych.
Arkadiusz Sobczyk,
profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, teoretyk i praktyk prawa pracy
oraz ochrony danych osobowych. Autor licznych publikacji, w tym
dziewięciu monografii, a także redaktor komentarza do kodeksu pracy.
Członek Komisji Prawniczej Polskiej Akademii Umiejętności oraz Komisji
Kodyfikacyjnej Prawa Pracy (2016–2018), były sędzia
orzekający, radca prawny.
Wstęp
Podziękowania
I. Jednostka, pracodawca
i zakład pracy - wprowadzenie
1. Uwagi wstępne
2. Jednostka i obywatel
3. Jednostka a pracownik
4. Pracownik i służba
5. Praca "komercyjna" a służba
6. Służba pracownika a nietowarowość pracy
7. Służba pracownika a regulacja prawna i refleksja socjologiczna
8. Służba pracownika a jego kontrola
9. Pracodawca - zagadnienia wstępne
10. Zakład pracy - zagadnienia wstępne
11. Teren zakładu pracy
12. Prywatny czy upubliczniony charakter terenu zakładu pracy
13. Uwagi końcowe
II. Zadania publiczne
pracodawcy
1. Uwagi wstępne
2. Zadania publiczne pracodawcy czy zadania publiczne zakładu pracy?
3. Pojęcie zadania publicznego
4. Zadania publiczne a usługi publiczne i transfery społeczne
5. Zadania publiczne pracodawcy - charakter dóbr oraz
podstawa ustawowa
6. Zadania publiczne pracodawcy - gwarancje podmiotu pierwotnie
zobowiązanego
7. Obowiązki prawne niebędące zadaniami publicznymi
8. Administracyjnoprawna zdolność prawna pracodawcy
9. Zadania publiczne związków zawodowych
10. Zadania publiczne pracodawcy a zadania publiczne
związków zawodowych
11. Zadania publiczne pracodawcy a zadania publiczne przedsiębiorcy,
urzędów oraz innych niż zakład pracy zakładów
publicznych
12. Zapewnienie porządku w zakładzie pracy jako zadanie publiczne
a. Uwagi wstępne
b. Obowiązek zapewnienia porządku
c. Pojęcie porządku w zakładzie pracy
d. Relacja pojęcia "porządek w zakładzie pracy" do pojęcia "porządek w
procesie pracy"
13. Uwagi końcowe
III. Kontrola jednostki
na terenie zakładu pracy
1. Uwagi wstępne
2. Pojęcie kontroli w prawie administracyjnym
3. Kontrola pracowników a akty władcze
4. Problem wewnętrzności i zewnętrzności kontroli pracownika
5. Kontrola a nadzór administracyjny
6. Uwagi końcowe
IV. Zakład pracy jako
zakład administracyjny
1. Uwagi wstępne
2. Zakład pracy
3. Deprywatyzacja pracy
a. Przedsiębiorstwo a zakład publiczny
b. Publiczne finansowanie zakładu pracy
c. Stosunek pracy jako stosunek administracyjnoprawny
d. Praca (miejsce pracy) jako dobro wspólne
e. Praca a wykluczenie społeczne
f. Wynagrodzenie jako podział
4. Obsługa przedsiębiorstwa kapitalistycznego jako usługa publiczna
a. Kwestie pojęciowe
b. Powstanie zakładu pracy i jego skutki
c. Państwowa (publiczna) obsługa przedsiębiorstwa prywatnego
d. Działalność gospodarcza a interes publiczny
e. Socjalistyczny zakład pracy - lekcje z przeszłości
f. Zadanie zakładu pracy w przedmiocie obsługi przedsiębiorstwa -
postawa ustawowa i gwarancje państwa
5. Zakład pracy na tle definiowania zakładu administracyjnego
a. Cechy zakładu administracyjnego
b. Cechy zakładu publicznego a cechy zakładu pracy
6. Zadania publiczne pracodawcy czy zakładu pracy
7. Zakład administracyjny a wspólnota zakładu pracy
8. Uwagi końcowe
V. Pracodawca jako
zakład pracy i jako jego podmiot założycielski
1. Uwagi wstępne
2. Zakład pracy jako publiczna jednostka organizacyjna a sektor prywatny
3. Pojęcie "pracownik" jako określenie statusu publicznego jednostki
4. Umowa o pracę a stanowisko pracy
5. Opis zakładu pracy przez pojęcia typowe dla organizacji państwa
6. Pracownik i pracodawca a służba dla dobra wspólnego
7. Nadrzędność pracodawcy a publicznoprawny charakter prawny umowy o
pracę
8. W poszukiwaniu pracodawcy - stan prawny do 1996 r
9. Zakład pracy a pracodawca - źródło nieporozumienia
10. Pracodawca jako podmiot założycielski a zakład pracy
11. Pracodawca a zakład pracy po 1996 r
12. Relacja pracownik - państwo - pracodawca - przedsiębiorca /
właściciel kapitału
13. Zarobkowy charakter pracy a usługa publiczna
14. Osoby niebędące pracownikami jako użytkownicy zakładu pracy
15. Pracodawca jako podmiot administrujący
16. Zakład pracy jako zakład administracyjny a charakter prawny
polecenia służbowego
17. Ustrój zakładu pracy oraz zasada równości
18. Społeczność (publiczność) gospodarki rynkowej i społeczność
(publiczność) dialogu społecznego
19. Zatrudnienie w celach osobistych
20. Uwagi końcowe
VI. Regulamin pracy jako
źródło prawa wewnętrznego
1. Uwagi wstępne
2. Pracodawca i pracownik jako podmioty nierównorzędne
3. Kompetencja
4. Kompetencja pracodawcy a generalny akt administracyjny i stanowienie
prawa
5. Generalny akt administracyjny
6. Akty prawa wewnętrznego
a. Otwarty katalog źródeł prawa wewnętrznego
b. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego na gruncie art. 9 k.p
c Charakterystyka aktów prawa wewnętrznego
7. Regulamin pracy jako akt prawa wewnętrznego
8. Wątpliwości co do charakteru aktów prawa w zakładach
administracyjnych
9. Wprowadzenie regulaminu pracy - prawo czy obowiązek
10. Regulamin pracy a kontrola
11. Wnioski końcowe
VII. Kontrola legalności
regulaminu pracy
1. Uwagi wstępne
2. Artykuł 9 k.p. a problem korzystności
3. Problem kompetencji w sprawie kontroli legalności regulaminu pracy
4. Charakter prawny wystąpienia a wykładnia sądowa
5. Krytyka poglądów sądów administracyjnych
według Andrzeja Kisielewicza
6. Wystąpienie pokontrolne jako oświadczenie woli
7. Argumenty systemowe
8. Brak sankcji administracyjnej jako główny argument
judykatury
9. Sankcje w prawie administracyjnym
10. Treść protokołu, jego rozpowszechnianie i dostępność jako sankcja
administracyjna
11. Protokół pokontrolny jako sankcja administracyjna na tle
orzecznictwa
12. Protokół jako akt administracyjny?
13. Charakter prawny wystąpienia pokontrolnego
a. Wystąpienie jako element nadzoru
b. Wystąpienie jako przesłanka zawieszenia sankcjonowania za delikt
ciągły
c. Skutki nadużycia uznania administracyjnego przez pracodawcę
d. Jeden czy wielość aktów administracyjnych oraz środki ich
zaskarżalności
e. Wystąpienie a zmiana źródeł zakładowego prawa pracy
14. Problem kontroli legalności zakładowego układu zbiorowego pracy i
porozumień zbiorowych
a. Kontrola prewencyjna
b. Charakter prawny wpisu do rej estru układów zbiorowych
c. Przedmiot układu a wystąpienie pokontrolne Państwowej Inspekcji Pracy
d. Wystąpienie pokontrolne a inne źródła zakładowego prawa
pracy
15. Uwagi końcowe
VIII. Akty prawa
wewnętrznego a osoby niebędące pracownikami pracodawcy
1. Uwagi wstępne
2. Jednostki niebędące pracownikami jako użytkownicy zakładu pracy
3. Pracownicy tymczasowi
4. "Niepracownicy" wykonujący pracę na terenie zakładu pracy
a. Podporządkowanie w sferze BHP
b. Koordynator BHP a osoby niebędące pracownikami
c. Upublicznienie przestrzeni zakładu pracy
d. Skutki upublicznienia przestrzeni zakładu pracy
e. Upublicznienie przestrzeni zakładu pracy a pomocnicze stosowanie
regulaminu pracy
f. Szczególny status tzw. osób wykonujących pracę
zarobkową
g. Podporządkowanie osób znajdujących się na terenie
administrowanym
5. Pracownicy innego pracodawcy
a. Kilku pracodawców - jeden teren zakładu pracy
b. Wspólny teren zakładu pracy
c. Wykonywanie pracy na terenie innego zakładu pracy a koordynator BHP
d. "Cudze" prawo wewnętrzne a odpowiedzialność porządkowa
e. Wykonywanie pracy nierównoczesnej i
krótkotrwałej a koordynator BHP
6. Praktykanci i osoby niewykonujące pracy
7. Podsumowanie
IX. Prawo wewnętrzne a
kontrola i dane osobowe
1. Uwagi wstępne
2. Prawo pracy a kontrola i dane osobowe
3. Uwagi wstępne do art. 51 ust. 1 Konstytucji
4. Artykuł 31 ust. 3 Konstytucji a podustawowe źródła
ograniczeń praw i wolności
5. Treść art. 51 ust. 1 Konstytucji a podustawowe źródła
ograniczeń praw i wolności
6. Treść art. 51 ust. 2 Konstytucji a podustawowe źródła
ograniczeń praw i wolności
7. Regulamin pracy a art. 31 ust. 3 Konstytucji i zasada subsydiarności
8. Żądanie udostępnienia danych osobowych a regulamin pracy
9. Regulamin pracy a dostęp do danych osobowych
10. Prawo wewnętrzne a prawo krajowe w RODO
11. Prawo wewnętrzne a osoby niebędące pracownikami
12. Kontrola a brak prawa wewnętrznego
13. Wytyczne, zadanie publiczne a norma kompetencyjna
14. Uwagi końcowe
Zakończenie
Bibliografia
Źródła prawa
Orzecznictwa sądowe
Źródła internetowe
Summary
296 stron,
15.8x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|