Instytucje prawa
administracyjnego
Publikacja prezentuje
instytucje prawa administracyjnego w podziale na trzy części:
- ogólną,
omawiającą źródła prawa administracyjnego i jego miejsce w
systemie prawa
- ustrój
administracji publicznej, skupiającą się na takich zagadnieniach, jak:
administracja publiczna jako organizacja, podziały terytorialne,
struktura i zadania jednostek organizacyjnych administracji publicznej,
podmioty administrujące, administracja rządowa, samorządowa i państwowa
administracja pozarządowa, pracownicy administracji publicznej, rzeczy
stanowiące własność publiczną
- stosowanie prawa
administracyjnego, omawiającą formy działania administracji,
determinanty działań administracji publicznej i kontrola administracji
publicznej.
W
publikacji uwzględniono m.in. zagadnienia:
- europeizacji prawa
administracyjnego w Polsce,
- zarządzania pracownikami
administracji,
- rozwiązań przyjętych w
prawie administracyjnym wybranych państw członkowskich UE,
- praktyki działania
administracji publicznej w oparciu o normy prawa.
Książka przeznaczona jest dla praktyków prawa chcących
zaktualizować wiedzę dotyczącą prawa administracyjnego, osób
pracujących w administracji, a także wykładowców
akademickich i studentów kierunków prawo i
administracja.
Część
pierwsza
Zagadnienia
ogólne
ROZDZIAŁ 1
Nauka
prawa administracyjnego jako dyscyplina naukowa
1. Historia naukowej refleksji nad administracją - rozwój
nauk o administracji
2. Nauka prawa administracyjnego a inne nauki o administracji
3. Nauka prawa administracyjnego jako samoistna dyscyplina naukowa
4. Cele i metody badawcze nauki prawa administracyjnego
5. Podejścia badawcze w nauce prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 2
Prawo
administracyjne jako gałąź prawa
1. Kryteria wyodrębnienia prawa administracyjnego jako gałęzi prawa
2. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego
2.1. Dobro wspólne
2.2. Interes publiczny (interes społeczny)
3. Wewnętrzne zróżnicowanie prawa administracyjnego
ROZDZIAŁ 3
Prawo
administracyjne jako system norm
1. Budowa normy prawa administracyjnego
2. Hipoteza normy prawa administracyjnego
3. Dyspozycja normy prawa administracyjnego
4. Sytuacje wyznaczane przez normy prawne
4.1. Obowiązek
4.2. Dozwolenie
4.3. Uprawnienie
4.4. Kompetencja
5. Sytuacje wynikające z interpretacji norm prawnych
5.1. Wolność
5.2. Publiczne prawo podmiotowe
6. Sankcja
ROZDZIAŁ 4
Tworzenie
prawa administracyjnego
1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego
1.1. Konstytucja
1.2. Umowy międzynarodowe
1.3. Źródła prawa europejskiego
1.4. Ustawy
1.5. Akty wykonawcze do ustaw
a) rozporządzenia
b) akty prawa miejscowego
2. Akty prawa wewnętrznego
3. Zwyczaj i prawo zwyczajowe
4. Publikacja aktów normatywnych
Część druga
Ustrój
administracji publicznej
ROZDZIAŁ 5
Administracja
publiczna jako przedmiot badań nauki prawa administracyjnego
1. Administracja w ujęciu podmiotowym (organicznym) i funkcjonalnym
2. Cechy specyficzne administracji publicznej
3. Administracja publiczna jako organizacja formalna
4. Administracja publiczna jako instytucja
5. Administracja publiczna jako podmiot prawa
ROZDZIAŁ 6
Administracja
publiczna w ramach państwa i społeczeństwa
1. Miejsce administracji publicznej w ramach władzy wykonawczej
2. Administracja publiczna a system polityczny
2.1. System polityczny a struktury administracyjne - Rada
Ministrów jako organ o charakterze politycznym
2.2. System polityczny a cele i zadania administracji publicznej -
zagadnienie neutralności politycznej administracji
3. Administracja publiczna a system gospodarczy
4. Administracja publiczna a społeczeństwo
5. Funkcje administracji publicznej
6. Zadania administracji publicznej
ROZDZIAŁ 7
Przestrzenna
struktura administracji publicznej. Podziały terytorialne
ROZDZIAŁ 8
Struktura
organizacyjna administracji publicznej
1. Pojęcia podstawowe
2. Podziały wewnętrzne administracji publicznej
3. Relacje między podmiotami administracji publicznej:
nadzór, kontrola, koordynacja, kierownictwo,
współdziałanie
4. Układ władzy wewnątrz administracji publicznej: centralizacja i
decentralizacja, koncentracja i dekoncentracja, zespolenie
administracji terenowej
5. Projektowanie i doskonalenie struktury administracji publicznej -
konstytucyjne i prakseologiczne uwarunkowania struktur organizacyjnych
administracji publicznej
ROZDZIAŁ 9
Rodzaje
jednostek organizacyjnych w systemie administracji publicznej
1. Jednostki organizacyjne administracji rządowej (organy
administracji, agencje)
2. Samorządy
2.1. Samorząd lokalny
2.2. Samorząd regionalny
2.3. Samorządy zawodów zaufania publicznego
2.4. Inne samorządy
3. Zakład administracyjny
4. Nietypowe podmioty administrujące, m. in. Narodowy Bank Polski,
fundacje prawa publicznego
5. Podmioty prawa prywatnego wykonujące funkcje zlecone
ROZDZIAŁ 10
Pracownicy
administracji publicznej
1. Polityka kadrowa w administracji
2. Drogi naboru funkcjonariuszy publicznych
3. Status prawny urzędników
4. Kształcenie urzędników
5. Systemy motywacyjne
6. Sterowanie stosunkami pracowniczymi
ROZDZIAŁ 11
Zasoby
materialne administracji publicznej
1. Własność Skarbu państwa – koncepcja trwałego zarządu
2. Własność samorządowa – zagadnienia komunalizacji mienia
państwowego
3. Nabywanie własności przez organy administracji publicznej
(nacjonalizacja, wywłaszczenia)
Część trzecia
Stosowanie prawa
administracyjnego
ROZDZIAŁ 12
Procesy
informacyjno-decyzyjne w administracji publicznej
1. Formy i metody zbierania informacji przez administrację
2. Podejmowanie rozstrzygnięć przez administrację publiczną
3. Cykl działań zorganizowanych
4. Działania złożone (ciągi działań)
5. Polityka administracyjna
ROZDZIAŁ 13
Stosunek
prawnoadministracyjny
1. Pojęcie stosunku prawnoadministracyjnego oraz pojęcia podobne
(sytuacja prawnoadministracyjna)
2. Podmiot administrowany jako strona stosunku prawnoadministracyjnego
3. Rodzaje stosunków prawnoadministracyjnych
ROZDZIAŁ 14
Prawne
formy działania administracji
ROZDZIAŁ 15
Stosowanie
prawa administracyjnego w sprawach indywidualnych
1. Administracyjny typ stosowania prawa
2. Etapy procesu stosowania prawa administracyjnego
2.1. Ustalanie stanu faktycznego sprawy – zasady postępowania
dowodowego
2.2. Ustalanie obowiązujących norm
a) zagadnienia obowiązywania oraz stosowania przepisów prawa
administracyjnego
b) wykładnia prawa administracyjnego
c) znaczenie orzecznictwa sądowego dla stosowania prawa
administracyjnego:
- uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego
- wyroki sądów administracyjnych
d) znaczenie niewiążących norm prawa europejskiego dla stosowania prawa
administracyjnego
2.3. Subsumpcja i podejmowanie rozstrzygnięć
3. Dyskrecjonalna władza administracji
3.1. Zagadnienie swobodnej oceny dowodów
3.2. Uznanie administracyjne
4. Skutki podjęcia rozstrzygnięcia
4.1. Skuteczność rozstrzygnięcia
4.2. Egzekucja rozstrzygnięcia
5. Alternatywne metody rozwiązywania sporów
ROZDZIAŁ 16
Odpowiedzialność
w prawie administracyjnym
1. Odpowiedzialność administracji publicznej
2. Odpowiedzialność funkcjonariuszy administracji publicznej
Literatura
364
strony, 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.