Kurs walutowy jest jedną z
najważniejszych cen w gospodarce. Jego zmiany są często traktowane jako probierz siły
gospodarki i jej zdolności do konkurowania na rynkach zagranicznych. Jednak przede
wszystkim jest środkiem transmisji informacji cenowej między krajem a gospodarką
światową. Prezentowana monografia poświęcona jest oddziaływaniu zmian kursowych na
ceny w handlu zagranicznym, rozpatrywanemu głównie w kontekście mikroekonomicznym, a
więc od strony reakcji przedsiębiorstw.
Ważnym bodźcem do napisania
tej pracy był szybki w ostatnich latach rozwój teorii przenoszenia zmian kursowych na
ceny. Dwa dominujące dotychczas podejścia, jedno wychodzące od "prawa jednej
ceny", drugie - od założenia o sztywnej cenie krajowej, typowego dla tradycji
keynesowskiej, stały się od początku lat osiemdziesiątych przedmiotem żywej dyskusji.
Tak jak tzw. nowa teoria handlu doprowadziła, korzystając z teorii niedoskonałej
konkurencji, do istotnej rewizji poglądów na temat polityki handlowej, tak nowe
interpretacje przenoszenia zmian kursowych na ceny również odwołują się do modeli
konkurencji monopolistycznej lub oligopolistycznej.
Pierwszy rozdział pracy
zawiera analizę elementarnych modeli makroekonomicznych, mającą na celu wyodrębnienie
trzech głównych kanałów oddziaływania zmian kursowych na ceny: kanału realnych
zasobów pieniężnych, kanału zewnętrznych terms of trade i kanału wewnętrznych terms
of trade. Dużą rolę w tej analizie odgrywa model elastycznościowy, który chociaż -
jak wiadomo - z formalnego punktu widzenia jest niekompletny, to jednak dobrze nadaje się
do określenia punktu wyjścia nowych kierunków badań.
W drugim rozdziale
przedstawiony jest przegląd prac teoretycznych oraz badań empirycznych zjawiska
niepełnego przenoszenia zmian kursowych na ceny. Występowania takiego zjawiska nie
przewidywało ani podejście od strony "prawa jednej ceny", ani podejście
keynesowskie. Tymczasem w świecie płynnych kursów i wielkich korporacji
międzynarodowych niepełne przenoszenie zmian kursowych ujawniło się z całą
wyrazistością już od połowy lat siedemdziesiątych. Podstawowe teorie objaśniające
to zjawisko opierają się na modelach konkurencji monopolistycznej, dyskryminacji cenowej
oraz niedoskonałej substytucji odmian produktów dostarczanych przez różnych
dostawców. Liczne badania ekonometryczne, postępujące w ślad za pracami teoretycznymi,
omawiane w tym rozdziale, umożliwiły wyodrębnienie czynników sprzyjających
niepełnemu przenoszeniu zmian kursowych lub - inaczej mówiąc - ustalaniu cen "pod
rynek".
Rozdział trzeci składa się
z dwóch części. W pierwszej dokonano przeglądu prac i badań weryfikujących hipotezę
o asymetrii reakcji przedsiębiorstw na zmiany kursowe, a więc innego stosunku do
aprecjacji niż do deprecjacji walut na rynkach eksportowych. Drugą natomiast
poświęcono analizie wyników badań ankietowych reakcji eksporterów w Polsce na znaczne
w ostatnim okresie zmiany kursowe. Aneks do tego rozdziału zawiera opis metody i wyniki
obliczeń współczynników nakładochłonności eksportu i innych składników popytu
finalnego w Polsce potrzebnych do identyfikacji zakresu ekspozycji poszczególnych
gałęzi przemysłu na zmiany kursowe.
W rozdziale czwartym
przedstawiona jest analiza form przejawiania się w Polsce tzw. efektu Samuelsona-Balassy.
Wyodrębniono formę klasyczną oraz formę odwróconą funkcjonowania tego efektu.
Kryterium podziału był kierunek zmian poziomu zatrudnienia. Zidentyfikowano również
okresy oraz działy przemysłu, w których przeważały poszczególne formy. W aneksie do
tego rozdziału przedstawono próbę objaśnienia ewolucji w czasie i różnic między
kursem rynkowym a kursem parytetu siły nabywczej w Polsce u progu procesu transformacji i
w jego trakcie.
Rozdział piąty poświęcony
jest prezentacji niektórych zastosowań mierników cen względnych. Szczególną uwagę
zwrócono na wskaźniki cen wagowych oraz struktury wagowej strumieni handlu
zagranicznego. Znaczenie tych mierników wiąże się z obecnie stosowaną w świecie i w
Polsce metodologią statystyki handlu zagranicznego, która opiera się właśnie na
wielkościach wagowych. Rozdział ten zamykają rozważania na temat zastosowania
wskaźników relacji cen wywozu i cen krajowych do analiz konkurencyjności polskiego
eksportu w latach 1995-2000.
Prezentowana monografia jest
wynikiem prac prowadzonych w latach 1997-2001. Część teoretyczna była sukcesywnie
opracowywana w ramach, finansowanych przez KBN, prac własnych realizowanych przez autora
w Katedrze Polityki Gospodarczej Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Znaczna część
materiału empirycznego jest natomiast wynikiem badań prowadzonych od 1994 roku pod
kierunkiem autora przez zespół Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego
monitorujący kondycję ekonomiczno-finansową polskich przedsiębiorstw eksportowych.
Badania te były realizowane na zamówienie Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z
Zagranicą, a później Ministerstwa Gospodarki.
187 stron
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.