| 
  
 O POSTĘPOWANIU CZŁOWIEKA
 OAKESHOTT M.  wydawnictwo: PWN , rok wydania 2008, wydanie I    cena netto: 59.20  Twoja cena  56,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka "O postępowaniu człowieka" (On Human Conduct) porusza –
jakże ważne dla współczesnego społeczeństwa – kwestie zaangażowania, moralnego
postępowania i czynów człowieka.  
Autor, wybitny konserwatywny filozof brytyjski, Michael Oakeshott bada wszelkie
rodzaje postępowania: irracjonalne, instynktowne, masowe. Analizuje oraz zestawia w pary:
"naturę ludzką" i "byt społeczny"; teorię i praktykę ludzkiego
zachowania. 
Książka ta składa się z trzech związanych z sobą esejów. Każdy z nich wyraża
pewne swoiste dążenie: pierwszy zajmuje się rozumieniem teoretycznym, postępowaniem
człowieka w ogóle [...]; drugi dotyczy pewnego idealnego typu więzi międzyludzkiej,
który nazywam stowarzyszeniem cywilnym; wreszcie esej trzeci poświęcony jest owej
wieloznacznej, historycznej odmianie więzi międzyludzkiej, którą powszechnie nazywa
się nowożytnym państwem europejskim. 
 
 
Michael Oakeshott
Wybitny konserwatywny brytyjski filozof polityczny. 
Urodzony 11 grudnia 1901 roku w Chelsford, zmarł 18 grudnia 1990 w Langton Matravers.
Związany z uniwersytetem w Cambridge i z uniwersytetami niemieckimi. Profesor London
School of Economics w latach 1952-1969. Przyczynił się do odnowienia i spopularyzowania
konserwatywnej filozofii politycznej. Krytyk racjonalizmu w polityce, obrońca
doświadczenia i tradycji jako najwyższych instancji politycznych. 
Napisał: Experience and its Modes (1933), Rationalism in Politics (1962), On History
(1983); polski wybór Wieża Babel i inne eseje (1999). 
 
Spis treści: 
Przedmowa 
 
I.O rozumieniu teoretycznym postępowania człowieka  
Ogólnie o rozumieniu - poziomy rozumienia: rozpoznawanie, identyfikowanie, teoretyzowanie
- badanie teoretyczne - jego charakter ironiczny - porządki i idiomy badania
teoretycznego - "proces" i "praktyka" 
- narzędzia rozumienia teoretycznego (nauki), ich charakter i użytek 
- wartości i ograniczenia "psychologii" oraz "socjologii" jako
narzędzi 
teoretycznych dotyczących postępowania człowieka - warunkowość rozumienia
teoretycznego. 
"Postępowanie człowieka" jako postać idealna i narzędzie badania
teoretycznego - identyfikacja "działania" jako transakcji inter homines
służącej zaspokojeniu pragnień - postulaty z tym związane: "wolni" sprawcy
[agents], namysł, perswazja, "wyjaśnienie" - inne związane z tym postulaty -
związek "praktyczny" jako różny od transakcyjnego 
- identyfikacja "praktyki" jako pewnego języka - postępowanie
"moralne" jako samoobjawianie i samoustanawianie się w warunkach
"praktyki" nieinstrumentalnej - postępowanie człowieka jako wolni sprawcy
powiązani warunkowymi transakcjami służącymi zaspokajaniu pragnień. 
 
Zaangażowanie na rzecz teoretyzowania działania swoiście ludzkiego czy też
"praktyki" człowieka - używane po temu narzędzie teoretyczne - rozważenie i
odrzucenie "natury ludzkiej" i "bytu społecznego" - identyfikacja
postępku jako eventi, okolicznościowego wyniku przygodnie powiązanych wierzeń,
rozpoznań, rozumień, aktów uznania, odpowiedzi itd. - odróżnienie związków
przygodnych - identyfikacja rozumienia teoretycznego postępków człowieka jako
rozumienia historycznego. 
 
II. O stanie cywilnym  
Wprowadzenie - identyfikacja stanu cywilnego jako pewnego typu stowarzyszenia ludzi -
tkwiący w tym postulat: "wolni" sprawcy - odróżnienie dwóch typów
stowarzyszenia: (I) więzi jako wspólnego celu i (II) więzi jako warunków, które
należy przyjmować za swoje w decydowaniu i działaniu - identyfikacja stowarzyszenia
cywilnego jako więzi typu (III) 
- dalsze określenie tego typu stowarzyszenia jako więzi w kategoriach warunków
"moralnych", nieinstrumentalnych - zawarte w tym postulaty: 
prawo cywilne, sądownictwo, autorytet i zobowiązanie, stanowienie prawa, polityka -
konkluzja. 
 
III. O postaci nowożytnego państwa europejskiego  
Wyłonienie się nowożytnego państwa europejskiego na gruncie warunków życia i
myślenia średniowiecznego - państwo jako artefakt i przedmiot badania - pojęte w
kategoriach konstytucji i autorytetu rządu - pojęte jako typ stowarzyszenia ludzi -
wieloznaczność jego postaci w tym rozumieniu 
- określenie tej wieloznaczności w pojęciach dwu analogii: societatis i uni- 
versitatis - przejawy tej wieloznaczności w królestwie średniowiecznym 
i w dociekaniach dotyczących opisowego i teoretycznego rozumienia postaci państwa -
historyczne losy nowożytnego państwa europejskiego pojętego jako societatis -
historyczne losy nowożytnego państwa europejskiego pojętego jako unwersitatis - zalety
i wady tych analogii. 
Skorowidz nazwisk  
Skorowidz pojęć  
 
 
276 stron, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - IDEA FENOMENOLOGII HUSSERL E.
 
  - NATURA I PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII DUMMET M.
 
 - ANTROPOLOGIA ANTYKU GRECKIEGO ZAGADNIENIA I WYBÓR TEKSTÓW LENGAUER WŁ. MAJEWSKI P. TRZCIONKOWSKI L.
   - FILOZOFIA MORALNOŚCI WINA KARA WYBACZANIE HOŁÓWKA J.
 
  - KONCEPCJE MĄDROŚCI W FILOZOFII SOKRATESA PLATONA I ARYSTOTELESA LEŚ T.
 
  - PRAWO LUDÓW RAWLS J.
 
  - ODCZAROWANIE RELIGIA JAKO ZJAWISKO NATURALNE DENNETT D.
 
  - PISMA SEMANTYCZNE CARNAP R.
 
  - HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ CZĘŚĆ DRUGA NOWAK P. RED.
 
  - MARGINESY FILOZOFII DERRIDA J.
 
  - SOKRATES LEGUTKO R.
 
  - FILOZOFIA OŚWIECENIA CASSIRER E.
 
  - LUDZIE W MROCZNYCH CZASACH ARENDT H.
 
  - ABC TEORII WZGLĘDNOŚCI RUSSELL B.
 
  - W KRĘGU PLATONA I JEGO DIALOGÓW GŁODOWSKA A. DREIKOPEL T. WRÓBLEWSKI W. SPYCHAŁA J.
 
  - HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ STRAUSS L. CROPSEY J.
 
  - MYŚLI BAKUNIN M.
 
  - SOFIŚCI I POLITYKA MIELCZARSKI C.
 
  - CHEMIA FILOZOFICZNA BARNER J.
 
  - LOGIKA FORMALNA I LOGIKA TRANSCYDENTALNA HUSSERL E.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |