
TEORIA KRYTYCZNA SZKOŁY FRANKFURCKIEJ WPROWADZENIE
SZAHAJ A. wydawnictwo: WAIP , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 37.00 Twoja cena 35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Autor przedstawia klasyczną wersję teorii krytycznej oraz teorii krytycznej w
ujęciu Habermasa. Prezentuje polemikę między Habermasem a Gadamerem. Profesor kończy
książkę rozdziałem, w którym pyta - czy potrzebujemy konsensusu?
Spis treści:
CZĘŚĆ I Klasyczna wersja teorii krytycznej 17
CZĘŚĆ II Teoria krytyczna w wydaniu Jurgena Habermasa 65
Interes- poznanie - dyskurs- prawda. Jurgena Habermasa teoria poznania 67
Poznanie a interesy.
Przeciwko kontemplacyjnej teorii poznania 67
1. Teoria poznania od Kanta do Marksa 67
2. Charakterystyka pozytywistycznej świadomości metodologicznej 72
3. Konkluzje wynikające z Peirce\'owskiej analizy poznania instrumentalnego oraz
Diltheyowskiej koncepcji poznania humanistycznego 73
4. Psychoanaliza jako model nauki krytycznej 78
5. Społeczno-polityczne implikacje psychoanalizy.
Interes emancypacyjny nauk krytycznych 81
Krytyka krytycznego racjonalizmu. Przeciwko pozytywistycznym niekonsekwencjom Poppera 84
Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej. Wprowadzenie
Poznanie a dyskurs teoretyczny. Próba eksplikacji komunikacyjnych uwarunkowań procesu
badania naukowego 87
1. Nauki rekonstrukcyjne jako forma "czystego poznania" 87
2. Dyskurs teoretyczny a transcendentalny status interesów poznawczych 89
3. Koncepcja prawdy jako powszechnej zgody 91
4. Warunki racjonalnego dyskursu 93
5. Postęp techniczno-technologiczny a zmienność paradygmatów teorii naukowych.
Habermas wobec współczesnej filozofii nauki 95
Główne idee teorii kompetencji komunikacyjnej Jurgena Haberrnasa 97
1. Praca a interakcja 97
2. Teoria kompetencji komunikacyjnej jako teoria warunków efektywnej interakcji 99
3. Uniwersalna pragmatyka 111
Jurgena Habermasa teoria działania komunikacyjnego. Próba rekonstrukcji 118
1. Mechanizmy koordynacji działania implikowane różnymi jego modelami 119
2. Imperatywy - językowe akty wywierania wpływu 123
3. Koncepcja "świata życia codziennego" i jej znaczenie dla teorii działania
komunikacyjnego 124
4. System a świat życia codziennego 133
5. Proces wzajemnego uniezależnienia się od siebie systemu i świata życia codziennego
135
6. Schemat ewolucyjny form porozumiewania się 148
7. Proces kolonizacji świata życia codziennego 154
8. Uwagi końcowe 161
Moc: refleksji a siła tradycji, autorytetu i przesądzeń. prezentacja polemiki pomiędzy
J, Haberrnaseni a H.G. Gadamerem 166
1. Słabości Wittgensteina koncepcji gier językowych w świetle hermeneutyki Gadamera
167
2. Słabości hermeneutyki Gadamera z punktu widzenia teorii krytycznej 169
3. Hermeneutyka mimo i ponad wszystko - replika H.G. Gadamera 181
O komunikacyjnym zwrocie w teorii krytycznej Jurgena Habermasa 188
1. Kontekst genetyczny zwrotu komunikacyjnego w teorii krytycznej 188
2. Komunikacja, etyka, nowy ład społeczny 199
3. Kierunki możliwej interpretacji i krytyki 203
CZĘŚĆ III Czy potrzebujemy konsensu? 209
Bibliografia 221
Indeks osób 228
230 stron, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ESEJ O WOLNOŚCIACH ARON R.
- O TŁUMACZENIU RICOEUR P. TOROP P.
- WYKŁADY Z HISTORII FILOZOFII POLITYKI RAWLS J.
- ESEJE O RADYKALNYM EMPIRYZMIE JAMES W.
- DWIE TWARZE LIBERALIZMU GRAY J.
- PARMENIDES ŚCIEŻKA PRAWDY MRÓWKA K.
- PUSZKA PANDORY METAMORFOZY ZNACZENIA SYMBOLU MITYCZNEGO PANOFSKY D. PANOFSKY E.
- PITAGOREIZM JEDNO JAKO ARCHE W W METAFIZYCE ANTROPOLOGII I POLITYCE IZDEBSKA A.
- DRUT KOLCZASTY ARENDT H. AUDEN W.H.
- TABLICA ALBO KONTERFET CEBESA KILIAŃCZYK-ZIĘBA J. WIRZBIĘTA M. TŁUM.
- O TYRANII ZAWIERA KORESPONDENCJĘ STRAUSS-KOJEVE STRAUSS L.
- BRAMA CHMUR NAUCZANIE MISTRZA ZEN YUN-MENA
- ŚWIADOMY UMYSŁ W POSZUKIWANIU TEORII FUNDAMENTALNEJ CHALMERS D.
- CZWOROKSIĄG TETRABIBLOS PTOMELEUSZ K.
- BÓG DAWKINSA GENY MEMY SENS ŻYCIA MCGRATH A.
- PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG PAI-CHANG
- STRUKTURALNE PRZEOBRAŻENIA SFERY PUBLICZNEJ HABERMAS J.
- ZARYS METAFIZYKI POZNANIA HARTMANN N.
- LEWIATAN W TEORII PAŃSTWA THOMASA HOBBESA SCHMITT C.
- BUDDA O SŁONECZNYM OBLICZU NAUCZANIE MISTRZA ZEN MA-TSU ORAZ SZKOŁY CH'AN HUNG-CHOU
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.
|