Autorka w jasny, uporządkowany (chronologicznie i tematycznie) sposób
przedstawiła początki filozofii chińskiej, główne nurty myśli i podstawowe pojęcia
oraz sylwetki starożytnych myślicieli i ich argumentację. Dodatkowym walorem jest
obszerne przedstawienie szkół buddyzmu chińskiego – bodaj po raz pierwszy w takim
szerokim wymiarze – które mają swoją historyczną kontynuację we współczesnych
Chinach i Japonii oraz nadal odgrywają ważną rolę w życiu milionów wyznawców
buddyzmu.
Z recenzji prof. dr. hab. Marka Mejora
Wartość dokonania JeeLoo Liu podnosi fakt, że jest ona filozofem, a nie tylko
sinologiem. Jej dobra orientacja w dziedzinie filozofii zachodniej uprawnia ją do
wnikliwych analiz porównawczych i sprawia, że prowadzony przez nią wykład klasycznej
myśli chińskiej nieodmiennie zachowuje wysoki poziom, a zarazem jest przyswajalny dla
krytycznego i wymagającego czytelnika. 
Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kosiora
 
JeeLoo Liu jest profesorem filozofii na California State
University w Fullerton. Studia w zakresie klasycznej filozofii chińskiej odbyła na
Tajwanie w National Taiwan University, a następnie studiowała filozofię na University
of Rochester, gdzie uzyskała doktorat.
Spis treści:
 
PORÓWNAWCZA CHRONOLOGIA FILOZOFII
PROLOG: CZYM JEST FILOZOFIA CHIŃSKA?
Wyjaśnienie wstępne
Od religii do filozofii: tło filozofii chińskiej
Podstawowe pojęcia chińskiej kosmologii: dao, qi, yin i yang
Główne tematy filozofii chińskiej: społeczeństwo, moralne postępowanie, natura
ludzka
Rodowód intelektualny i kultywowanie idei filozoficznych
CZĘŚĆ PIERWSZA. STAROŻYTNA FILOZOFIA CHIŃSKA
Wprowadzenie
Rozdział I. Yijing (I Ching): Kosmologiczna podstawa filozofii
chińskiej
  Wprowadzenie
  Yi: nieustannie zmieniający się wszechświat
  Wszechświat obdarzony przymiotami moralnymi: podstawa ludzkiej etyki
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział II. Konfucjusz (Kong Zi) w Dialogach konfucjańskich
  Wprowadzenie
  Hierarchia moralna i idea lojalności (Zhong)
  Shu (empatia) – konfucjańska „złota zasada postępowania”
  Kultura moralna i urzeczywistnienie ideału etycznego – od człowieka szlachetnego (junzi),
  przez człowieka humanitarnego (ren), do mędrca (sheng)
  Od indywidualnego „ja” do państwa – konfucjański ideał polityczny
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział III. Mencjusz (Meng Zi)
  Wprowadzenie
  Argumenty Mencjusza na rzecz dobra natury ludzkiej
  Przyczyny uchybień moralnych 
  Wychowanie moralne i metody pracy moralnej nad sobą
  Mencjuszowa filozofia polityki: idea rządów humanitarnych
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział IV. Xunzi (Hsün Tzu)
  Wprowadzenie
  Naturalistyczny pogląd na niebo
  O naturze ludzkiej
  Znaczenie rytuałów i norm obyczajności
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rodział V. Mozi (Mo Tzu)
  Wprowadzenie
  Miłość powszechna a miłość różnicująca
  Deontologiczna prawość a utylitarny pożytek
  Filozofia polityczna Mozi: pragmatyczny autorytaryzm
  Filozofia religii: niebo, demony i duchy, los
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział VI. Laozi (Lao Tzu)
  Wprowadzenie
  Dao i język
  Cnota („De”) i niedziałanie („Wu-wei”)
  Polityczny ideał Laozi
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział VII. Zhuangzi (Chuang Tzu)
  Wprowadzenie
  Prawda, rzeczywistość i wiedza
  
  
    Radykalny (skrajny) sceptycyzm albo perspektywizm
    Realizm
    
  
  Idealne etycznie państwo i człowiek doskonały
  
  
    Idealne etycznie państwo
    Idealna etycznie osoba
    
  
  Filozofia życia i śmierci
  Podsumowanie
  Zagadnieniea do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział VIII. Hanfeizi (Han Fei Tzu)
  Wprowadzenie
  Natura ludzka a system kontroli społecznej
  Moralność a polityka: legizm contra konfucjanizm
  Praktyczne wskazówki dla rządzących:
  Prawo, dyplomacja i władza
  Hanfeizi i Laozi: Dao i Wu-wei
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
CZĘŚĆ DRUGA. CHIŃSKI BUDDYZM
Wprowadzenie
  Prawda o cierpieniu
  Prawda o pochodzeniu cierpienia
  Prawda o ustaniu cierpienia
  Prawda o drodze wiodącej do nirwany
  
 
Rozdział IX. Szkoła „samej tylko świadomości” (Wei-shi)
  Wprowadzenie
  Podstawowa doktryna szkoły „samej tylko świadomości”
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział X. Szkoła Hua-yan (Hua-yen)
  Wprowadzenie
  Metafizyka Hua-yan
  
  
    Wielość i różnorodność światów empirycznych
    Nasze umysły także są kreacjami jednego umysłu
    Holizm: „wewnętrzny związek rzeczy” Fa-zanga i „wzajemne nieprzeszkadzanie sobie
    rzeczy” Cheng-guana
    Numen: „prawdziwe Tak-jak-jest” albo „królestwo Zasady”
    
  
  Epistemologia Hua-yan: język a rzeczywistość
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział XI. Szkoła Tian-tai (T’ien-t’ai)
  Wprowadzenie
  Pojęcie prawdy w sensie metafizycznym: ostateczna rzeczywistość
  Dziesięć królestw dharmy a jedność rzeczywistości
  Umysł a świat
  Prawdziwa natura rzeczy (dharm); Trojaka Prawda
  Stan Buddy, dziedzina Buddy i dharma Buddy
  Prawda jako zgodność z rzeczywistością albo z prawdziwą naturą rzeczy
  Prawda jako pojęcie pragmatyczne: „doraźne środki pomocnicze”
  Prawda jako hierarchia: „jedna prawda”
  Prawda „subtelna”: „żadna Prawda”
  Pojęcia stanu Buddy, natury Buddy i czystego umysłu według Tian-tai
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Lektura uzupełniająca
  
 
Rozdział XII. Szkoła Chan (Buddyzm Zen)
  Wprowadzenie
  Teoretyczne rozbieżności między szkołą północną a południową
  
  
    Sam tylko Umysł
    Oglądanie umysłu a widzenie własnej natury
    Medytacja
    Oświecenie i samospełnienie
    Podsumowanie teoretycznych różnic między dwiema szkołami
    
  
  Metafizyka: pogląd Chan na rzeczywistość
  Pogląd Chan na umysł i naturę
  Poglądy Chan na poznanie i język
  Sposoby nauczania Chan
  Podsumowanie
  Zagadnienia do dyskusji
  Teksty podstawowe
  Lektura uzupełniająca
436 stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.