Nowe rozszerzone wydanie podręcznika na którym wychowało się wiele pokoleń
psychologów!
W przystępny i ciekawy sposób przedstawia systematyczną wiedzę na temat
wiodących orientacji teorii osobowości wzbogaconą o przegląd współczesnych badań
Zawiera nowe treści z zakresu psychologii poznawczej, teorii społecznego
uczenia się, teorii cech, genetyki behawioralnej i ewolucyjnych teorii osobowości
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów psychologii, pedagogiki oraz innych nauk
społecznych
Spis treści:
Przedmowa 
Przedmowa do wydania trzeciego 
Przedmowa do wydania drugiego 
Przedmowa do wydania pierwszego 
Rozdział 1
Istotne cechy teorii osobowości 
Teoria osobowości a historia psychologii 
Co to jest osobowość? 
Co to jest teoria? 
Teoria osobowości 
Teoria osobowości a inne teorie psychologiczne 
Porównanie teorii osobowości
Cechy formalne 
Cechy merytoryczne 
Teorie uwypuklające psychodynamikę 
Rozdział 2
Klasyczna teoria psychoanalityczna Sigmunda Freuda 
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorys autora 
Struktura osobowości 
Id 
Ego 
Superego 
Dynamika osobowości 
Popęd 
Rozdzielanie i wykorzystywanie energii psychicznej
Lęk 
Rozwój osobowości 
Identyfikacja 
Przemieszczenie 
Mechanizmy obronne ego 
Stadia rozwoju 
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Credo naukowe Freuda 
Swobodne skojarzenia i analiza snów 
Studiowanie przypadków 
Autoanaliza Freuda 
Aktualne badania 
Podprogowe pobudzenie psychodynamiczne
Nowy Nurt 3
Obecny status i ocena 
Rozdział 3
Analityczna teoria Carla Junga
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorys autora 
Struktura osobowości 
Ego 
Nieświadomość osobowa 
Nieświadomość zbiorowa 
Jaźń 
Postawy 
Funkcje 
Wzajemne oddziaływanie poszczególnych systemów osobowości 
Dynamika osobowości
Energia psychiczna 
Zasada ekwiwalencji 
Zasada entropii 
Wykorzystanie energii 
Rozwój osobowości 
Przyczynowość a teleologizm 
Synchroniczność 
Dziedziczność 
Stadia rozwoju 
Rozwój a regresja 
Proces indywiduacji 
Funkcja transcendentna 
Sublimacja i wypieranie
Symbolizacja
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Badania eksperymentalne nad kompleksami 
Studia przypadków 
Badania porównawcze nad mitologią, religią i okultyzmem
Sny 
Aktualne badania 
Typologia Junga
Wskaźnik Typów Myers-Briggs 
Obecny status i ocena 
Rozdział 4
Teorie psychospołeczne: Adler, Fromm, Horney i Sullivan 
Wprowadzenie i kontekst 
Alfred Adler 
Fikcja jako cel 
Dążenie do wyższości 
Poczucie niższości i kompensacja
Zainteresowanie społeczne 
Styl życia 
Twórcza jaźń 
Nerwica 
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Kolejność urodzeń a osobowość 
Wczesne wspomnienia 
Doświadczenia z okresu dzieciństwa 
Aktualne badania
Zainteresowanie społeczne 
Erich Fromm
Karen Horney 
Horney a Freud 
Lęk podstawowy 
Potrzeby neurotyczne 
Trzy rozwiązania 
Alienacja 
Harry Stack Sullivan 
Struktura osobowości 
Dynamizmy 
Personifikacje 
Procesy poznawcze 
Dynamika osobowości 
Napięcie 
Transformacje energii 
Rozwój osobowości 
Stadia rozwoju 
Wyznaczniki rozwoju 
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Wywiad 
Badania nad schizofrenią 
Obecny status i ocena 
Rozdział 5
Erik Erikson i współczesna teoria psychoanalityczna 
Wprowadzenie i kontekst 
Psychologia ego 
Anna Freud 
Relacje z obiektami
Heinz Kohut
Zbliżenie między psychoanalizą a psychologią 
George Klein 
Robert White 
Erik H. Erikson 
Życiorys autora
Psychospołeczna teoria rozwoju
I. Podstawowa ufność a podstawowa nieufność 
II. Autonomia a wstyd i niepewność 
III. Inicjatywa a poczucie winy 
IV. Pracowitość a poczucie niższości 
V. Tożsamość a pomieszanie tożsamości
VI. Bliskość a izolacja 
VII. Produktywność a stagnacja
VIII. Integralność a rozpacz
Nowa koncepcja ego 
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Historie przypadków 
Sytuacje zabawowe
Badania antropologiczne
Psychohistoria 
Aktualne badania 
Stan tożsamości 
Inne stadia 
Status międzykulturowy 
Obecny status i ocena 
Teorie uwypuklające strukturę osobowości 
Rozdział 6
Personologia Henry'ego Murraya
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorys autora
Struktura osobowości 
Definicja osobowości 
Przebiegi i serie
Programy serii i rozkłady czasowe
Zdolności i osiągnięcia 
Systemy osobowości 
Dynamika osobowości 
Potrzeba 
Presja 
Redukcja napięcia 
Temat 
Integrat potrzeby 
Temat jednostkowy 
Procesy panujące 
Schemat wektor-wartość 
Rozwój osobowości 
Kompleksy niemowlęce 
Czynniki genetyczne i dojrzewanie
Uczenie się 
Determinanty społeczno-kulturowe
Niepowtarzalność 
Procesy nieświadome 
Proces socjalizacji 
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Intensywne badania małej liczby osób normalnych
Rada diagnostyczna 
Narzędzia do pomiaru osobowości
Reprezentatywne badania 
Aktualne badania 
McClelland i motywy społeczne 
Interakcjonizm 
"Gdzie jest Osoba?"
Psychobiografia 
Obecny status i ocena
Rozdział 7
Gordon Allport a jednostka 
Wprowadzenie i kontekst
Życiorys autora 
Struktura i dynamika osobowości
Osobowość, charakter i temperament
Cecha 
Zamiary 
Proprium 
Autonomia funkcjonalna 
Jedność osobowości 
Rozwój osobowości 
Niemowlę 
Przekształcenie niemowlęcia 
Dorosły
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Idiograficzny a nomotetyczny sposób podejścia 
Bezpośredni i pośredni pomiar osobowości 
Badania nad zachowaniem ekspresyjnym 
Listy od Jenny
Aktualne badania 
Interakcjonizm a powrót do sporu "osoba czy sytuacja"
Podejście idiograficzne i podejście idiotetyczne 
Powrót do Allporta 
Obecny status i ocena 
Rozdział 8
Czynnikowa teoria cech Raymonda Cattella 
Wprowadzenie i kontekst 
Analiza czynnikowa 
Życiorys autora 
Natura osobowości - struktura cech 
Cechy 
Cechy zdolnościowe i temperamentalne 
Równanie specyfikacyjne
Cechy dynamiczne 
Cattell a Freud 
Rozwój osobowości 
Analiza wpływu dziedziczności i środowiska
Uczenie się 
Integracja dojrzewania i uczenia się
Kontekst społeczny
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Badanie jednej osoby z zastosowaniem analizy czynnikowej
Systemowy model osobowości VIDAS
Aktualne badania
Wielka Piątka czynników osobowości
Genetyka zachowania 
Ewolucyjna teoria osobowości
Obecny status i ocena 
Rozdział 9
Teoria cech biologicznych Hansa Eysencka 
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorys autora 
Opis temperamentu 
Ekstrawersja i neurotyzm 
Psychotyzm 
Modele wyjaśniające przyczyny
Eysenck (1957)
Eysenck (1967)
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Aktualne badania 
Gray 
Zuckerman 
Obecny status i ocena 
Teorie uwypuklające spostrzeganą rzeczywistość 
Rozdział 10
Teoria konstruktów osobistych George'a Kelly'ego 
Wprowadzenie i kontekst 
Kurt Lewin 
Struktura osobowości 
Przestrzeń życiowa 
Zróżnicowanie 
Powiązania między regionami 
Liczba regionów 
Osoba w środowisku 
Dynamika osobowości
Energia 
Napięcie 
Potrzeba 
Napięcie a działanie ruchowe
Wartościowość
Siła, czyli wektor 
Przemieszczanie 
Rozwój osobowości 
George Kelly 
Życiorys autora 
Podstawy teorii Kelly\'ego 
Alternatywizm konstruktywny 
Człowiek-uczony 
Skupienie się na interpretatorze 
Motywacja 
Bycie sobą
Konstrukty osobiste 
Skale 
Podstawowe założenie i wynikające z niego tezy 
Kontinuum świadomości poznawczej 
Konstrukty ulegające zmianie
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Aktualne badania 
Obecny status i ocena 
Rozdział 11
Skoncentrowana na osobie teoria Carla Rogersa 
Wprowadzenie i kontekst 
Kurt Goldstein 
Struktura organizmu 
Dynamika organizmu 
Wyrównywanie
Samorealizacja 
"Dochodzenie do porozumienia" ze środowiskiem 
Rozwój organizmu
Abraham Maslow
Założenia dotyczące ludzkiej natury 
Hierarchia potrzeb 
Syndromy 
Osoby samorealizujące się 
Carl Rogers 
Życiorys autora 
Struktura osobowości 
Organizm 
Pojęcie Ja 
Organizm a Ja: zgodność i niezgodność
Dynamika osobowości
Rozwój osobowości 
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Badania jakościowe 
Analiza treści
Skale ocen 
Badania z zastosowaniem techniki Q 
Badania eksperymentalne nad pojęciem Ja
Inne podejścia empiryczne 
Aktualne badania 
Teoria dysonansu poznawczego 
Teoria rozbieżności różnych aspektów Ja 
Dynamiczne pojęcie Ja 
Obecny status i ocena
Teorie uwypuklające zjawisko uczenia się
Rozdział 12
Warunkowanie sprawcze B. F. Skinnera
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorys autora 
Ogólne założenia 
Prawa rządzące zachowaniem 
Analiza funkcjonalna 
Struktura osobowości
Dynamika osobowości 
Rozwój osobowości 
Warunkowanie klasyczne 
Warunkowanie sprawcze 
Rozkłady wzmocnień 
Zachowanie przesądne 
Wzmocnienie wtórne 
Generalizacja i różnicowanie bodźców
Zachowanie społeczne 
Zachowanie anormalne 
Charakterystyczne badania i metody badawcze 
Aktualne badania 
Obecny status i ocena 
Rozdział 13
Teoria bodźca-reakcji Dollarda i Millera 
Wprowadzenie i kontekst 
Życiorysy autorów 
Eksperyment przykładowy 
Struktura osobowości 
Dynamika osobowości 
Rozwój osobowości
Wyposażenie wrodzone 
Proces uczenia się 
Popęd wtórny a proces uczenia się 
Wyższe procesy psychiczne 
Kontekst społeczny 
Krytyczne stadia rozwoju 
Zastosowania modelu 
Procesy nieświadome 
Konflikt 
Jak człowiek uczy się nerwicy 
Psychoterapia 
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Aktualne badania 
Wolpe 
Seligman 
Obecny status i ocena 
Rozdział 14
Albert Bandura i teorie uczenia się społecznego 
Wprowadzenie i kontekst 
Albert Bandura 
Życiorys autora
Zmiana koncepcji wzmocnienia 
Zasady uczenia się obserwacyjnego 
Procesy uwagi
Procesy przechowywania 
Procesy wytwarzania 
Procesy motywacyjne 
Determinizm wzajemny 
System Ja 
Samoobserwacja 
Proces oceniania 
Reakcja na siebie samego
Zastosowanie do terapii
Poczucie skuteczności własnej
Charakterystyczne badania i metody badawcze
Walter Mischel 
Poznawcze zmienne osobowe 
Paradoks spójności i prototypy poznawcze 
Teoria poznawczo-afektywnego systemu osobowości 
Obecny status i ocena 
Perspektywy i wnioski
Rozdział 15
Teoria osobowości w perspektywie 
Porównanie teorii osobowości 
Nieco refleksji nad współczesną teorią osobowości 
Synteza teorii czy wielość teorii
Bibliografia 
Spis ilustracji 
Indeks osób 
688 stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.