Faktoring to wykup
wierzytelności powstałych w obrocie krajowym i zagranicznym przed terminem płatności
wskazanym na fakturze. Usługa ta umożliwia sprzedanie wierzytelności i wcześniejsze
uzyskanie środków pieniężnych za dostarczone towary i usługi. Faktoring umożliwia
zatem poprawę płynności finansowej firmy, zwiększenie sprzedaży, zmniejszenie
udziału własnego w finansowaniu transakcji, stabilizację kalkulacji kosztów i
zwiększenie dyscypliny płatniczej dłużników. Faktoring w Polsce znajduje się wciąż
w początkowej fazie rozwoju, ale o jego rosnącym znaczeniu świadczą coraz większe
obroty firm faktoringowych, banków oraz pośredników świadczących usługi finansowe
związane z obrotem wierzytelnościami. Głównym celem książki jest ocena możliwości
wykorzystania faktoringu w warunkach polskich, jako jednej z form krótkoterminowego
finansowania bieżącej działalności przez firmy z sektora małych i średnich
przedsiębiorstw. W publikacji omówiono m.in.: 
- główne czynniki
wpływające na rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw, 
- genezę, funkcje i
przedmiot faktoringu, 
- przepisy prawne i
rozwiązania księgowe dotyczące faktoringu, 
- ofertę instytucji
zajmujących się usługami faktoringowymi w Polsce.
Autor oparł książkę na
swojej pracy doktorskiej, wyróżnionej w konkursie na najlepsze prace doktorskie
organizowanym przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Publikacja jest skierowana do
przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad zastosowaniem faktoringu we własnych
firmach, do pracowników firm faktoringowych i leasingowych oraz banków, a także do
studentów finansów i bankowości.
Maciej Tokarski - doktor
nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Adiunkt Katedry
Rachunkowości Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu. Przedmiotem jego zainteresowań jest
rachunkowość zarządcza i sposoby finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. 
Spis treści
Wstęp 
Rozdział 1.
Znaczenie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce 
Pojęcie i istota małych i
średnich przedsiębiorstw 
Ilościowe i jakościowe kryteria podziału sektora MSP w Polsce 
Znaczenie sektora MSP w Polsce 
Uwarunkowania działania MSP w Polsce 
Przyszłość sektora MSP w Polsce 
Rozdział 2.
Charakterystyka faktoringu 
Geneza faktoringu 
Pojęcie faktoringu i jego koncepcje 
Przedmiot i podmioty faktoringu 
Funkcje faktoringu 
Rodzaje faktoringu 
Dyskontowanie faktur 
Rozdział 3. Prawny
aspekt faktoringu 
Miejsce faktoringu w
systemie prawa 
Koncepcje kwalifikacji prawnej faktoringu 
Istota umowy faktoringowej 
Ryzyko związane z transakcjami faktoringowymi 
Formy zabezpieczeń wierzytelności w usługach faktoringowych 
Ubezpieczenie należności faktoringowych 
Rozdział 4.
Ekonomiczny aspekt faktoringu 
Krótkoterminowe źródła
finansowania małych i średnich przedsiębiorstw 
Faktoring w rozwoju firm 
Zalety faktoringu 
Wady faktoringu 
Bariery rozwoju faktoringu w Polsce 
Faktoring a inne formy finansowania działalności operacyjnej przedsiębiorstw 
Faktoring a forfaiting 
Rozdział 5.
Podatkowy aspekt faktoringu 
Skutki podatkowe faktoringu 
Ustalenie przychodów i kosztów ich uzyskania 
Opodatkowanie i opłaty związane z faktoringiem 
Rozdział 6.
Księgowy aspekt faktoringu 
Wprowadzenie 
Ewidencja faktoringu w księgach faktoranta 
Formy ujęcia transakcji faktoringowych w bilansie według ustawy o rachunkowości i
Finansowych Standardów Rachunkowości 
Wpływ faktoringu na strukturę bilansu i wskaźniki finansowe
Rozdział 7.
Perspektywy rozwoju faktoringu w Polsce 
Rynek usług faktoringowych 
Instytucje faktoringowe w Polsce 
Faktoring w opinii menedżerów małych i średnich przedsiębiorstw województwa
kujawsko-pomorskiego 
Podsumowanie
Zakończenie 
Literatura 
Załączniki 
Indeks
262 strony, twarda oprawa z obwolutą
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.