|
ARCHITEKTURA WIEDZY W SZKOLE
DYLAK S. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 55.00 Twoja cena 52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Architektura wiedzy w szkole
W prezentowanej książce omówione zostały fundamenty procesu uczenia i uczenia
się.
Autor łączy w niezwykle inspirujący sposób wiedzę naukową z praktyką szkolną –
prezentuje uporządkowane wyniki badań na temat funkcjonowania mózgu oraz naukową
kategoryzację wiedzy.
Pokazuje możliwość wykorzystania tej najnowszej wiedzy w szkole dla kreowania
szkolnego procesu uczenia i uczenia się tak, aby najefektywniej wspierał rozwój
każdego ucznia.
Autor omawia Strategię Kształcenia Wyprzedzającego oraz wskazuje najbardziej
pożądane cechy współczesnej szkoły.
Książka, nasycona anegdotami, napisana jest z wielkim zaangażowaniem - językiem tak
klarownym, że każdy Czytelnik przeczyta ją z zainteresowaniem.
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział I. Mózg jako podmiot i przedmiot naszego działania
1. Ustawiczna zmiana mózgu w planie rozwoju filogenetycznego i ontogenetycznego
2. Neurogeneza w kontekście edukacji
3. Wychowanie fizyczne i sztuka - niedoceniane a znaczące dla poznawczego potencjału
mózgu
3.1. Przez trudy (także fizyczne) do gwiazd i do... lepszego mózgu
3.2. Sztuka wielkim nauczycielem jest...
4. Uczenie się mózgu - konsekwencje dla edukacji
5. Jak się uczysz, tak umiesz - ku podstawie programowej
Rozdział II. Cyfrowy uścisk szkoły z nadzieją nie tylko na igrzyska...
1.Nastolatki w cyfrowym świecie - migotanie tożsamości i pulsująca obecność
2. Gry - na nowo w przestrzeni cyfrowej
3. Second Life - nowe otwarcie w przestrzeni cyfrowej
4. Cyfrowe szarpnięcie dzisiejszym paradygmatem nauczania
5. Visual literacy znaczącą kompetencją we współczesnej komunikacji
Rozdział III. Nauczanie przedmiotów ścisłych w kontekście dzisiejszych
oczekiwań - według deklaracji nauczycieli polskich i eksperymentów w USA
1. Charakterystyka badanej grupy nauczycieli
2. Satysfakcja z wykonywanego zawodu oraz proponowane zmiany w organizacji pracy
3. Deklarowane przez badanych cele kształcenia i wychowania
4. Stosowane sposoby pracy pedagogicznej przez badanych nauczycieli
5. Miejsce cyfrowych mediów w procesie kształcenia realizowanym przez badanych
6. Wnioski z badań i konteksty - empiryczne, teoretyczne oraz anegdotyczne
7. Czynniki ważne i mniej ważne w efektywnej pracy nauczyciela przedmiotów ścisłych
8. Efektywnemu nauczycielowi bliżej do architekta niż dostawcy
Rozdział IV. Wiedza i szkoła
1. Od wiedzy potocznej do naukowej - możliwa przestrzeń dla działań szkolnych
2. Wiedza szkolna a wiedza czynna - między tu i tam edukacji szkolnej
3. Wiedza nauczycielska - jej naukowość w kontekście (koniecznej?) potoczności
4. Konstruktywizm - hasło nowoczesnego (?) nauczania w tworzeniu kultury pedagogicznej
szkoły
5. Architektura wiedzy w szkole - więcej niż metafora
5.1. Architektura wiedzy nauczyciela
5.2. Architektura wiedzy ucznia
6. Nauczyciel architektem wiedzy uczniów
Rozdział V. Na przekór (nie)realnemu, czyli o innych propozycjach edukacji w
szkole
1. Nauczycielskie wycofanie ...może aktywizować uczniów
2. Lubić szkołę czy odczuwać respekt - co jest ważniejsze dla osiągnięć
uczniów...
3. Myślenie: czy i jak jest obecne w pracy szkoły...
4. Szkoła ogólnokształcąca na planie trójkąta - trzy pożądane cechy szkoły
współczesnej
4.1. Szkoła odmiejscowiona - w planie utopijnym i rzeczywistościowym
4.2. Szkoła uczniowskiego projektowania siebie
4.3. Szkoła zadań realizacyjnych - uczniowskie projekty edukacyjne
5. Od wiedzy potocznej do naukowej - flipped (reverse) classroom oraz Strategia
Kształcenia Wyprzedzającego
5.1. Flipped classroom - odwrócona klasa - czyli blisko głównej idei rodzimej strategii
kształcenia wyprzedzającego
5.2. Strategia kształcenia wyprzedzającego - SKW
5.3. Wyniki wstępnego testowania efektywności Strategii Kształcenia Wyprzedzającego
5.4. Opinia nauczycieli, dyrektorów i rodziców w Polsce o SKW
Zakończenie
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis tabel
Indeks nazwisk
232 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|