| 
  
 SZKOLENIA OPARTE NA DOWODACH PORADNIK DLA TRENERÓW
 CLARK R.C.  wydawnictwo: BEZ MASKI , rok wydania 2014, wydanie I    cena netto: 49.48  Twoja cena  47,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkolenia oparte na dowodach
Poradnik dla trenerów
 
Książka, która dotyczy pracy trenerów, szefów działów szkoleń, wykładowców,
nauczycieli, twórców form e-learningowych.  
Opisuje badania dotyczące kwestii, z którymi spotykają się w zawodowej
codzienności.  
Mowa w niej o sprawdzonych i skutecznych metodach służących podnoszeniu jakości i
efektywności uczenia się. Wiele powszechnych praktyk szkoleniowych częściej
wykorzystuje raczej szkoleniowe mody i mity, niż metody, które będąc oparte na
dowodach przynoszą rzeczywiste efekty.
Książka ta jest skutecznym poradnikiem pomagającym wykorzystać dowody i
prawidłowości psychologii uczenia się podczas przygotowywania programu szkoleniowego
(nauczania). Dzięki niej można przekonać się, w jaki sposób, opierając się na
dowodach, zaoszczędzić pieniądze i czas, zazwyczaj marnotrawione na nieefektywne mody
szkoleniowe.
 
Podziękowania  
 
Wprowadzenie 
 
Rozdział 1 
Mody i fikcje szkoleniowe 
Krew, żółć, czarna żółć i flegma Czym jest praktyka oparta na dowodach
(evidence-based practice)? 
Mit szkoleniowy nr 1: Style uczenia się 
Mit szkoleniowy nr 2: Technologiczne panacea 
Mit szkoleniowy nr 3: Im bardziej im się podoba, tym więcej się uczą 
Mit szkoleniowy nr 4: Opowieści, gry i tym podobne pobudzają proces uczenia się 
Co to znaczy "użyteczne dowody"? 
Ograniczenia praktyki szkoleniowej opartej na dowodach 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
CZĘŚĆ I PROCES UCZENIA SIĘ I ELEMENTY KSZTAŁCENIA 
 
Rozdział 2 
Nauczanie oparte na mechanizmach funkcjonowania mózgu 
Czym jest nauczanie oparte na mechanizmach funkcjonowania mózgu? 
Granice ludzkiej pamięci 
Pamięć długotrwała i proces uczenia się 
Kompetencja a funkcjonowanie mózgu 
Nauczanie oparte na mechanizmach funkcjonowania mózgu 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 3 
Treści omówione to nie treści przyswojone 
Treści omówione a treści przyswojone 
Co to znaczy "treści omówione"? 
Trzy cele edukacyjne 
Trzy style kształcenia 
Środki przekazu, tryby i metody w praktyce szkoleniowej 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 4  
Style kształcenia 
Projekty szkoleń 
Czym jest "styl kształcenia"? 
Styl prezentacyjny 
Styl sekwencyjny 
Styl symulacyjny 
Style kształcenia a funkcjonowanie mózgu 
Dowody dotyczące stylów kształcenia 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
CZĘŚĆ II JAK OPIERAJĄC SIĘ NA DOWODACH WYKORZYSTYWAĆ OBRAZY I TEKST? 
 
Rozdział 5  
Pozwól zobaczyć 
Niewykorzystana moc grafiki 
Co to jest element graficzny? 
Czy elementy graficzne mogą znacząco podnosić efektywność uczenia się? 
Elementy graficzne a funkcjonowanie mózgu 
Dla kogo grafika? 
Więcej niż slajd z dynią 
Jakie rodzaje wizualizacji są najbardziej efektywne? 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 6 
Wyjaśnij, co zobaczyli  
Moc objaśnień  
Czym są objaśnienia? 
W jaki sposób objaśniać elementy wizualne: za pomocą tekstu, opisu dźwiękowego czy
obu form jednocześnie?  
Objaśnianie elementów wizualnych za pomocą tekstu i opisu dźwiękowego Objaśnienia a
funkcjonowanie mózgu  
Objaśnianie elementów wizualnych z wykorzystaniem tekstu  
Wnioski  
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 7 
Dopasuj do odbiorców 
Obecność społeczna 
Na czym polega dopasowanie do odbiorcy? 
Oceny zajęć a obecność społeczna 
Dopasowanie do odbiorców a funkcjonowanie mózgu 
Jaki ton wypowiedzi jest lepszy: bezpośredni czy formalny? 
Trener jako gospodarz szkolenia 
Czy wirtualne postacie lub wizerunki osób prowadzących podnoszą efektywność uczenia? 
Czy rodzaj i jakość głosu mają znaczenie? 
Czy współpraca w grupie prowadzi do wzrostu efektywności uczenia się? 
Media społecznościowe - postscriptum 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 8 
Zachowaj umiar 
Z jakiego powodu szkolenie 
nie ma odpowiedniego tempa? 
Kiedy brakuje umiaru? 
Kiedy opowieści zakłócają proces uczenia się? 
Czy ucząc się słuchasz muzyki? 
Może to ty zbyt ciężko pracujesz? 
Kiedy obrazy przeciążają mózg? 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
CZĘŚĆ III ZASTOSOWANIE PRZYKŁADÓW I ĆWICZEŃ OPARTE NA DOWODACH 
 
Rozdział 9 
Przyspieszaj rozwój kompetencji wykorzystując przykłady 
Siła przykładów 
Przykłady a funkcjonowanie mózgu 
Przykłady w zadaniach rutynowych 
Przykłady w zdaniach strategicznych 
Kiedy przykłady mogą szkodzić? 
Więcej o przykładach i o mózgu 
Jak sprawić, aby przykłady były angażujące? 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
Rozdział 10  
Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń 
Potęga ćwiczeń 
Czym są ćwiczenia? 
Czym są efektywne ćwiczenia? 
Ćwiczenia a funkcjonowanie mózgu 
Jak wiele ćwiczeń? 
Który moment jest najlepszy na ćwiczenia? 
Jak grupować zadania praktyczne? 
Informacja zwrotna 
Wnioski 
Co z tego wynika? 
 
CZĘŚĆ IV JAK WYKORZYSTYWAĆ POTENCJAŁ STYLÓW KSZTAŁCENIA? 
 
Rozdział 11 
Prezentacje oparte na zasadach 
Prezentacje są wszędzie 
Co to jest prezentacja oparta na zasadach? 
Jak stworzyć prezentację opartą na zasadach? 
Co się może nie udać na etapie przygotowania ogólnego? 
Co się może nie udać na etapie przygotowania szczegółowego? 
Co się może nie udać na etapie wykonania? 
Wnioski 
Lista kontrolna 
 
Rozdział 12 
Struktura zajęć w stylu sekwencyjnym 
Czy zajęcia w stylu sekwencyjnym mogą być atrakcyjne? 
Anatomia zajęć w stylu sekwencyjnym 
Materiały i slajdy do zajęć w stylu sekwencyjnym 
Pułapki stylu sekwencyjnego 
Wnioski 
Lista kontfolna 
 
Rozdział 13 
Struktura zajęć w stylu symulacyjnym 
Siła symulacji 
Anatomia zajęć w stylu symulacyjnym 
Pułapki stylu symulacyjnego 
Środki przekazu w stylu symulacyjnym 
Wnioski 
Lista kontrolna 
 
CZĘŚĆ V CO DALEJ? 
 
Rozdział 14 
Czym zastąpić mody i fikcje szkoleniowe? 
Krew, żółć, czarna żółć i flegma 
Mit szkoleniowy nr 1: Style uczenia się 
Mit szkoleniowy nr 2: Technologiczne panacea 
Mit szkoleniowy nr 3: Im bardziej im się podoba, tym więcej się uczą 
Mit szkoleniowy nr 4: Opowieści, gry i tym podobne pobudzają proces uczenia się 
Co dalej? 
Wnioski 
 
Bibliografia 
 
Słownik terminów 
 
Indeks  
 
344 stron, oprawa miękka 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |