| 
  
 SPÓR KONFUCJANISTÓW Z LEGISTAMI W KRĘGU CHIŃSKIEJ KULTURY PRAWNEJ
 STĘPIEŃ M.  wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I    cena netto: 43.89  Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Spór konfucjanistów z legistami
W kręgu chińskiej kultury prawnej
 
Kultywowanie postawy etnocentrycznej na niwie umysłowej jest dziś nie tylko
niestosowne, lecz także nierozważne. Szeroka, wielodziedzinowa i wieloaspektowa
konfrontacja kultury zachodniej z kulturami azjatyckimi to obecnie intelektualna
powinność, gdyż skutki zaniechania w tej dziedzinie mogą być wyłącznie negatywne.
Dlatego przedsięwzięcie Mateusza Stępnia zasługuje na najwyższe uznanie. Jego
książka stanowi milowy krok w dziele przyswajania polskiemu czytelnikowi podstaw
chińskiej myśli społecznej, politycznej i prawnej. Daje okazję nie tylko do zapoznania
się z odnośnym dziedzictwem Państwa Środka, ale także do jego docenienia, przekonania
się, że współtworzący je myśliciele byli pełnoprawnymi członkami dziejowej debaty
politologicznej i niejednokrotnie antycypowali idee pojawiające się na Zachodzie. 
Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kosiora, prof. UMCS 
 
Lista skrótów występujących w pracy 9 
Podziękowania 11 
Wprowadzenie – przedmiot i metodologia pracy 13 
Przedmiot pracy 13 
Uzasadnienie studiów nad polemiką pomiędzy ruija i fajia 16 
Metodologia badań 23 
Synopsis 29 
 
Rozdział 1. Kontekst powstania oraz ogólna charakterystyka konfucjanizmu i
legizmu 35 
1.1. Wstęp 35 
1.2. Periodyzacja i zarys historii przedcesarskich Chin 36 
1.3. Ogólna charakterystyka klasycznej filozofii chińskiej 40 
1.4. Konfucjanizm 49 
1.5. „Szkoła” legistów 55 
1.6. Podsumowanie 65 
 
Rozdział 2. Wizje natury człowieka a porządek społeczny – pielęgnować czy
dyscyplinować? 67 
2.1. Wstęp 67 
2.2. „Nasiona” potrzebują pielęgnowania 69 
2.2.1. Antropologia konfucjańska 69 
2.2.2. Milczenie na temat destruktywnych cech serca-umysłu 71 
2.2.3. „Cztery nasiona” wymagają pobudzania 73 
2.2.4. Konsekwencje dla ustanawiania porządku społecznego 78 
2.3. Dążenie do indywidualnych korzyści wymaga dyscyplinowania 82 
2.3.1. Legistyczny realizm 82 
2.3.2. Indywidualna „natura” człowieka 83 
2.3.3. Gatunkowa natura – dążenie do korzyści 85 
2.3.4. Konsekwencje dla ustanawiania porządku społecznego 88 
2.4. Podsumowanie 95 
 
Rozdział 3. Dojrzały człowiek jako twórca porządku 99 
3.1. Wstęp 99 
3.2. Zależności pomiędzy „korzeniem-podstawą” a „gałęzią-manifestacją” 100 
3.3. Normatywne narzędzia porządkowania 107 
3.3.1. Wprowadzenie 107 
3.3.2. Li jako narzędzia porządkowania 108 
3.3.3. Sprawności społeczno-moralne 117 
3.3.4. Przykłady sprawności 121 
3.3.5. Trzy etapy stawania się człowiekiem dojrzałym 130 
3.3.6. Socjalizacja normatywna jako pobudzanie 140 
3.4. Podsumowanie 148 
 
Rozdział 4. Stosunek nauki konfucjańskiej do prawa 151 
4.1. Wstęp 151 
4.2. Prawo w czasach przedkonfucjańskich 152 
4.3. Prawo w piśmiennictwie protokonfucjańskim 156 
4.4. Stosunek do prawa w Czteroksiągu 159 
4.5. Podsumowanie 174 
 
Rozdział 5. Porządek jako konsekwencja funkcjonowania zinstytucjonalizowanego
systemu rządzenia 177 
5.1. Wstęp 177 
5.2. Krytyka nauki konfucjańskiej 178 
5.3. Wyznaczanie warunków brzegowych przez zajmującego wyróżnioną pozycję (shi)
władcę 187 
5.4. Porządkowanie za pomocą upublicznionych i ujednoliconych standardów 193 
5.4.1. Etymologia i znaczenie fa 193 
5.4.2. Fa jako narzędzie realizacji interesu państwa 197 
5.4.3. Społeczna geneza fa oraz perspektywa ewolucji społecznej 199 
5.4.4. Ani pozytywizm prawny, ani prawo natury 201 
5.5. Podsumowanie 205 
 
Rozdział 6. Naśladownictwo działania dao przez fa 207 
6.1. Wstęp 207 
6.2. Związki z taoizmem 208 
6.3. Relacja pomiędzy dao i fa 211 
6.4. Dao i fa „działają przez niedziałanie” 215 
6.5. Dao i fa są bezstronne 222 
6.6. Dao i fa są wszechogarniające 224 
6.7. Socjalizacja normatywna jako przekazywanie informacji o treści norm (prawnych) 227 
6.8. Podsumowanie 232 
 
Zakończenie 235 
Kontekst porządku społecznego 235 
Sposoby rozumienia prawa 239 
Opinie na temat prawa 242 
Ograniczanie władzy politycznej 245 
Konfucjańsko-legistyczna „przestrzeń dyskursywna” 250 
 
Bibliografia 253 
 
276 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - CESARSKA ARMIA JAPONII 1853-1945 FREA E.J.
 
  - KSIĘGA DAO I DE Z KOMENTARZEM WANG BI LAOZI
 
  - BUDDYJSKA EPISTEMOLOGIA TYBETU STUDIA I PRZEKŁADY PRZYBYSŁAWSKI A.
 
  - EUROPA I LUDY BEZ HISTORII WOLF E.
 
  - NARODZINY JAPOŃSKICH TRADYCJI YOSHIMASA I SREBRNY PAWILON KEENE D.
 
  - ETNICZNE ŹRÓDŁA NARODÓW SMITH A.D.
 
  - STAROŻYTNA JAPONIA MIEJSCA LUDZIE HISTORIA KANERT M.
 
  - SAKUTEIKI ZAPISKI O ZAKŁADANIU OGRODÓW ZAKRZEWSKA J. WSTĘP I TŁUM.
 
  - FILOZOFIA INDYJSKA WPROWADZENIE HAMILTON S.
 
 - KONFUCJANIZM. WPROWADZENIE YAO X.
  - DZIENNIK WOJNY TROJAŃSKIEJ DIKTYSA Z KRETY BOBROWSKI A. - STUDIUM HISTORYCZNOLITERACKIE
   - TYBETAŃCZYCY KAPSTEIN M.T.
 
  - DROGĄ OKRĘŻNĄ I WPROST DO CELU STRATEGIE SENSU W CHINACH I GRECJI JULIEN FR.
 
  - STAROŻYTNE INDIE HISTORIA SUBKONTYNENTU INDYJSKIEGO AVARI BURJOR - OD OK. 7000 R. P.N.E. DO 1200 R. N.E.
 
  - DOKTRYNY POLITYCZNE XIX I XX WIEKU CHOJNICKA K. KOZUBA-CIEMBRONIEWICZ W.
 
  - WPROWADZENIE DO CYWILIZACJI ŚWIATA ARABSKIEGO SZYMAŃSKI E.
 
  - CHIŃSKI NACJONALIZM REKONSTRUOWANIE NARODU W CHRL WARDĘGA J.
 
  - HINDUIZM WPROWADZENIE FLOOD G.
 
  - AFRYKANIE DZIEJE KONTYNENTU ILIFFE J.
 
  - DAO BOHATERA IDEA SAMOREALIZACJI BAKA E. - W CHIŃSKICH WEWNĘTRZNYCH SZTUKACH WALKI
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |