www.ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 62.00 58,90   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PSYCHOLOGIA CZŁOWIEKA DOROSŁEGO


OLEŚ P.K.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 62.00 Twoja cena  58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Psychologia człowieka dorosłego


Nowoczesny podręcznik poświęcony zagadnieniom psychologii rozwojowej dorosłych

·przedstawia całościowe ujęcie tematyki dotyczącej zmian w funkcjonowaniu człowieka w okresie dorosłości
·zawiera wszystkie treści objęte minimum programowym studiów magisterskich z psychologii w zakresie psychologii ogólnej i rozwojowej z elementami psychologii osobowości
·podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki i pokrewnych dyscyplin

Książka ta obok waloru poznawczego posiada także liczne walory dydaktyczne. Znajdziemy w niej, obok klasycznych teorii i znanych badań, kompetentne omówienie najnowszych osiągnięć teoretycznych i empirycznych psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia wraz z licznymi odniesieniami do najnowszych odkryć neuronauki. Piotr Oleś posiada przy tym rzadką umiejętność omawiania złożonych zagadnień w sposób „krótki” i zrozumiały także – jak sądzę – dla Czytelników mniej zaawansowanych w studiach psychologicznych.

Z recenzji prof. dr. hab. Janusza Trempały


Wstęp

Rozdział 1
Dorosłość - zarys zagadnień, założenia
1.1.Granice dorosłości
1.2.W kierunku zdefiniowania dorosłości
1.3.Rozwój człowieka dorosłego
1.4.Czas w życiu człowieka
1.5.Charakter zmian na przestrzeni życia
1.6.Procesy asymilacji i akomodacji
1.7.Zmiana a model rozwoju
1.8.Modele rozwoju człowieka dorosłego
1.9.Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia
1.10.Podstawowe założenia

Rozdział 2
Wyzwania życia dorosłego
2.1.Dorosłość - w aspekcie zysków i strat
2.2.Specyfika wieku średniego
2.3.Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania
2.4.Postrzeganie punktualności zadań i zdarzeń
2.5.Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe
2.6.Ważniejsze trendy rozwojowe
2.7.Czas i perspektywa temporalna
2.8.Kontrola i optymalizacja rozwoju biegu życia
2.9.Znaczenie przemian emocjonalnych
2.10.Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian?
2.11.Znaczenie niektórych wydarzeń

Rozdział 3
Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego
3.1.Zmiana osobowości
3.2.Zmiany osobowości na przestrzeni życia: geneza i znaczenie
3.3.Zmiany struktury osobowości - pespektywa teorii cech
3.4.Zmiany charakterystycznych przystosowań
3.4.1.Zmiany myśli, uczuć i zachowań: pespektywa teorii społeczno-poznawczej
3.4.2.Zmiany poznawczo-emocjonalne: pespektywa teorii Ja
3.4.3.Zmiany myśli, uczuć i zachowań: kognitywno-afektywny system osobowości
3.4.4.Zmiany przystosowania - pespektywa psychobiologiczna
3.4.5.Zmiany sposobu adaptacji - perspektywa psychodynamiczna
3.4.6.Zmiany sposobu samorealizacji - pespektywa humanistyczna
3.5.Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji
3.5.1.Sensotwórcza aktywność człowieka - perspektywa egzystencjalna
3.5.2.Zmiany systemu znaczeń osobistych i tożsamości - perspektywa narracyjna
3.6.Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości

Rozdział 4
Specyfika przemian w biegu życia
4.1.Tożsamość - wyzwanie u progu dorosłości
4.1.1.Tożsamość - według tradycyjnego ujęcia
4.1.2.Tożsamość - ujęcie procesualne
4.1.3.Tożsamość - kontekstowa i relatywna
4.1.4.Tożsamość i zmiana
4.2.Wczesna dorosłość - wybór celów i procesy optymalizacji
4.3.Selekcja-optymalizacja-kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości
4.3.1.Stałość i zmienność celów życiowych w okresie dorosłości
4.3.2.Tożsamość i jej przemiany w wieku średnim
4.3.3.Generatywność i zmiany w wieku średnim
4.4.Późna dorosłość i starość - znaczenie kompensacji
4.5.Starość: śmierć i żałoba

Rozdział 5
Przełom połowy życia iso
5.1.Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście?
5.2.Kryzys połowy życia
5.3.Kryzys połowy życia - mit, czy prawda?
5.4.Teorie zjawiska
5.4.1.Inspirujące badania psychobiograficzne Elliotta Jaques\'a
5.4.2.Pierwsza pełna teoria - indywiduacja według Carla G. Junga
5.4.3.Kryzys połowy życia według teorii psychospołecznego rozwoju Erika Eriksona
5.4.4.Generatywność - reinterpretacja narracyjna Dana McAdamsa
5.4.5.Kryzys połowy życia jako transformacja osobowości - wyjaśnienie psychodynamiczne
5.4.6.Psychospołeczna teoria Daniela Levinson
5.5.Niektóre weryfikacje empiryczne
5.6.O co chodzi w kryzysie połowy życia

Rozdział 6
Nietypowe zjawiska w biegu życia
6.1.Trudna dorosłość?
6.1.1.Radzenie sobie z nieuniknioną stratą i niekonieczną traumą
6.1.2.Depresja u progu dorosłości
6.1.3.Odporność na zaburzenia w cyklu życia
6.2.Syndrom Paula Gauguina
6.2.1.Kryteria definicyjne syndromu Gauguina
6.2.2.Badania i próby wyjaśnienia zjawiska
6.2.3.Syndrom a mit
6.3.Choroba i starość - zjawiska pozytywne?

Rozdział 7
Dojrzałość - mądrość - bilans życia
7.1.Dojrzałość osobowości
7.1.1.Dojrzewanie i rozwój osobowości
7.1.2.Kryteria rozwoju w kierunku dojrzałej osobowości
7.1.3.Jak zmieniają się kryteria dojrzałości na przestrzeni życia?
7.2.Mądrość
7.2.1.Psychologiczne koncepcje mądrości
7.2.2.Mądrość - inteligencja - wartości - rozwój
7.2.3.Mądrość a dojrzałość
7.3.Bilans życia
7.3.1.Przyczyny, przedmiot i przebieg bilansu życia
7.3.2.Specyfika bilansu życia
7.3.3.Bilans a tożsamość osobista
7.3.4.Temporalne i aksjologiczne odniesienia w bilansie życia

Rozdział 8
Satysfakcja i sens życia
8.1.Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki
8.1.1.Wiek a źródła satysfakcji z życia
8.1.2.Satysfakcja z życia i jej komponenty
8.1.3.Znaczenie osobowości
8.1.4.Znaczenie dążeń
8.2.Satysfakcja, czy sens?

Rozdział 9
Osobowość w procesie rozwoju
9.1.Osobowość - zmiana - rozwój
9.2.Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości
9.3.Rozwój osobowości - aspekty temporalne i strukturalne

Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Wykaz ramek
Wykaz rysunków i tabel


356 stron, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU OD DZIECKA DO DOROSŁOŚCI
SCHAFFER D.R KIPP K.

- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA W PRAKTYCE
LINLEY P.A. STEPHEN S.

- BIOLOGICZNE PODSTAWY PSYCHOLOGII
KALAT J.

- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA NAUKA O SZCZĘŚCIU I LUDZKICH SIŁACH
CARR A.

- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA
TRZEBIŃSKA E.

- PSYCHOLOGIA AKADEMICKA PODRĘCZNIK TOM 1
STRELAU J. DOLIŃSKI D.

Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022