Tożsamość i religia  
Ormianie w krakowskiej i lwowskiej diasporze
Na podstawie wniosków z przeprowadzonych badań socjologicznych i religioznawczych
książka prezentuje specyfikę narodu ormiańskiego, którego losy, pomimo wielowiekowej
obecności w Polsce, wciąż pozostają mało znane. 
Spojrzenie na przytoczone fakty na gruncie wydarzeń historycznych ma na celu
przybliżenie wkładu Ormian w kulturę polską oraz przełamanie negatywnych stereotypów
funkcjonujących w odniesieniu do tych diaspor. 
  
Religia, a zwłaszcza religijność, jest dla Ormian biorących udział w badaniach
sprawą indywidualną, jednak rozmówcy chętnie poruszają wątki religijne, zwłaszcza
akcentując daty chrystianizacji Armenii. Wart podkreślenia jest z pewnością fakt
pozytywnego i otwartego stosunku Ormian do wszystkich chrześcijan.
Zastanawiając się nad przyczynami wyraźnie deklarowanego pozytywnego i otwartego
stosunku do wszystkich chrześcijan, określonego na potrzeby pracy jako religijność
chrześcijańska, stwierdzano, że podstawą religijnej więzi z innymi chrześcijanami
jest biblijne uzasadnienie własnej genezy. 
Dorota Ziętek,
 absolwentka Instytutu Religioznawstwa Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Akademii Ekonomicznej i Interdyscyplinarnych Studiów Amerykańskich
prowadzonych pod patronatem Centrum Studiów Amerykańskich UJ. Doktor nauk
humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka artykułów i haseł
encyklopedycznych o tematyce socjologicznej i religijnej. Interesuje się
kulturoznawstwem, socjologią i psychologią religii, zwłaszcza zagadnieniami związanymi
z wielokulturowością, dyskryminacją, tożsamością oraz rytuałami. 
Wykaz skrótów   
Wprowadzenie     
Rozdział I. TOŻSAMOŚĆ JAKO KATEGORIA TEORETYCZNA   
1.1. Tożsamość. W kręgu definicji   
1.2. Modelowe ujęcie teoretycznych koncepcji tożsamości 
1.2.1. Model zdrowia – pojęcie tożsamości w tradycji psychoanalitycznej   
1.2.2. Model interakcyjny      
1.2.3. Model światopoglądowy     
1.2.4. Model egologiczny     
1.3. Tożsamość jako pojęcie zbiorcze – elementy definicji    
1.3.1. Tożsamość a poczucie tożsamości    
Rozdział II. TYPOLOGIE TOŻSAMOŚCI  
2.1. Dychotomia – indywidualizm i kolektywizm  
2.2. Tożsamość indywidualna i kolektywna    
2.3. Tożsamość w ujęciu matematycznym a tożsamość człowieka  
2.3.1. KSDS, KSDI, KIDM – warianty tożsamości typu self  
2.3.2. Tożsamość relacyjna typu same: identyfikacja i dyferencjacja – rezultat
potrzeb psychicznych człowieka  
2.4. Tożsamość jako zadanie do wykonania   
2.4.1. Tożsamość pierwotna i wtórna    
2.4.2. Tożsamość personalna i społeczna    
2.5. Tożsamość etniczna, narodowa, kulturowa – rodzaje tożsamości społecznej
    
2.5.1. Wokół problemów definicyjnych – etniczność i zjawisko tożsamości etnicznej
  
2.5.2. Terminy „naród” i „tożsamość narodowa” w świetle literatury przedmiotu
  
2.5.3. Wyznaczniki oraz cechy wspólne zbiorowości o charakterze narodowym i etnicznym
    
2.5.4. Tożsamość kulturowa – element integrujący tożsamości społecznej 
2.6. Podsumowanie: Tożsamość jako kategoria analityczna  
Rozdział III. OPERACJONALIZACJA RELIGII: RELIGIJNOŚĆ 
3.1. Religia jako przedmiot zainteresowań naukowych   
3.1.1. W kręgu definicji – podstawowa typologia    
3.1.2. Substancjalne podejście do religii     
3.1.3. Funkcjonalne podejście do religii   
3.2. Rzeczywistość sacrum i jej elementy   
3.2.1. System wierzeń religijnych    
3.2.2. Rytuały i ich typologia   
3.2.3. Wspólnota religijna       
3.3. Religijność jako przedmiot badań psychologicznych i socjologicznych   
3.3.1 Psychologiczny typ badań religijności    
3.3.2. Socjologiczny sposób ujmowania religijności    
3.3.3. Koncepcja parametrów religijności   
3.4. Religijność w badaniach własnych   
3.4.1. Parametry religijności przyjęte w badaniach Ormian  
Rozdział IV. METODOLOGICZNA PROBLEMATYKA BADAŃ  
4.1. Przyjęte założenia i postulaty metodologiczne 
4.1.1. Dylematy definicyjne – koncepcje statusu wspólnoty ormiańskiej   
4.1.2. Kwestia mniejszości w świetle prawa polskiego   
4.1.3. Ormiańskość w świetle deklaracji narodowościowej   
4.1.4. Ormianie jako grupa etniczna – rozstrzygnięcie terminologiczne   
4.2. Przyjęte metody i techniki badań oraz ich uwarunkowania 
4.2.1. Dobór próby i kwestia reprezentatywności  
4.2.2. Struktura narzędzia badawczego a wyznaczniki tożsamości    
4.2.3. Etapowa analiza danych    
4.2.4. Kodowanie – procedura redukcji właściwej  
4.2.5. Badanie porównawcze   
4.2.6. Przebieg procesu badawczego i charakterystyka objętej badaniem zbiorowości
   
Rozdział V. HISTORYCZNO -KULTUROWE UWAR UNKOWANIE DZIEJÓW ORMIAŃSKIEGO
NARODU, KOŚCIOŁA I DIASPORY W KRAKOWIE I WE LWOWIE  
5.1. Stosowane nazewnictwo dotyczące Ormian i ich państwa – tożsamość numeryczna
  
5.2. Ormiańskie korzenie – tożsamość genealogiczna   
5.3. Ojczyzna Ormian – tożsamość terytorialna    
5.4. Od mitycznej krainy do niepodległego państwa – tożsamość historyczna
     
5.5. Język ormiański a tożsamość językowa  
5.6. Ormiańska tożsamość religijna    
5.6.1. Panteon ormiański w czasach przedchrześcijańskich 
5.6.2. Dziedzictwo Abgara – impuls reorganizacji tożsamości religijnej i narodowej
   
5.6.3. Kościół ormiański – splątana tożsamość   
5.6.3. Liturgia w obrządku ormiańskim    
5.7. Droga ormiańskiej migracji: z Armenii do Krakowa  
Rozdział VI. TOŻSAMOŚĆ IDENTYFIKACYJNA I DYFERENCYJNA – ASPEKTY INNOŚCI
ORMIAN W KRAKOWIE I WE LWOWIE  
6.1. Poczucie tożsamości a wizerunek siebie w kategoriach tożsamości indywidualnej
     
6.1.1. Aparycyjne i sytuacyjne uwarunkowania tożsamości indywidualnej   
6.1.2. Wizerunek siebie jako członka zbiorowości społecznej  
6.2. Wydzielenie „swoich” i „obcych” – podstawa identyfikacyjnej i dyferencyjnej
tożsamości społecznej 
6.3. Tożsamość etniczno-narodowa diaspory ormiańskiej  
6.3.1. Podział na „starą” i „nową emigrację”  
6.3.2. Problem języka z punktu widzenia tożsamości ormiańskiej    
6.3.3. Armenia – kraj mityczny czy ojczyzna? Pytanie o tożsamość terytorialną
     
6.3.4. Podsumowanie: typologia tożsamości etnicznej 
Rozdział VII. ORMIAŃSKIE UNIWERSUM JAKO SYMBOLICZNE ODZWIERCIEDLENIE
TOŻSAMOŚCI ZBIOROWEJ 
7.1. Uniwersum symboliczne – zbiorowa mapa miejsc, wydarzeń i postaci znaczących
   
7.1.1. U stóp świątyni wzniosłej – ormiańskie zakorzenienie   
7.1.2. Zapomniane ludobójstwo    
7.1.3. Chaczkar – święte miejsce i element integracyjny wspólnoty ormiańskiej
   
7.1.4. Godło Armenii – ikoniczna prezentacja ormiańskiej tożsamości zbiorowej  
7.2. Ormiański sposób bycia    
7.2.1. Ormiańska rodzina i jej rola w kształtowaniu tożsamości kulturowej
     
7.2.2. Specyfika kuchni ormiańskiej  
7.2.3. Codzienny i świąteczny styl ormiańskiego ubioru   
7.3. Ormiańskość – zasady inkluzji kolektywnej    
Rozdział VIII. Religijność DIASPORY ormiańskiej w Krakowie i we Lwowie
  
8.1. Parametr autoidentyfikacyjny – globalna postawa wobec wiary 
8.2. Parametr motywacyjny – zapotrzebowanie na sacrum  
8.3. Parametr konsekwencyjny: Postępuję zgodnie z tym, co wynika z wiary   
8.4. Parametr wspólnotowy – To jest Kościół, który istnieje dwa tysiące lat  
8.5. Stosunek do sacrum  
8.6. Podsumowanie    
Rozdział IX. Praktyczny wyraz religii – ormiańskie rytuały  
9.1. Udział respondentów w liturgii  
9.2. Indywidualne praktyki religijne Ormian   
9.3. Rytuały porządkujące sekwencje życiowe człowieka    
9.3.1. Narodziny i urodziny   
9.3.2. Ceremonia zaślubin  
9.3.3. Pogrzeb i żałoba   
9.4. Rytuały sakramentów   
9.4.1. Chrzest, bierzmowanie i komunia w rycie ciągłym  
9.4.2. Ormiańska pokuta   
9.4.3. Sakrament małżeństwa    
9.5. Ormiańska heortologia     
Zakończenie. Religijność jako element ormiańskiej tożsamości   
Bibliografia       
Kwestionariusz wywiadu         
Typologiczny schemat tożsamości          
Spis ilustracji       
Indeks
                   
Summary
               
382 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.