¦wiat³o, aparat, ujêcie.
Kreatywne techniki o¶wietleniowe
Jak twórczo ³±czyæ ró¿ne rodzaje i ¼ród³a ¶wiat³a?
Jak osi±gaæ studyjn± jako¶æ o¶wietlenia poza studiem?
Jak pracowaæ z rozmaitymi lampami i modyfikatorami ¶wiat³a?
Zmieñ ISO, czas otwarcia migawki i przys³onê, jedno ¼ród³o ¶wiat³a ustaw na
pe³n± moc, a drugie na po³owê, ¶wiat³o o takiej barwie najlepiej ustaw z boku… Bob
Davis udowadnia, ¿e w studiu czy poza nim od pocz±tku do koñca to fotograf panuje nad
¶wiat³em. Pokazuje tak¿e, ¿e niewa¿ne, jak dobry i drogi sprzêt bêdziesz mieæ —
nie osi±gniesz po¿±danych efektów, dopóki nie zrozumiesz i nie zaczniesz kontrolowaæ
¶wiat³a na swoich zdjêciach. Dziêki niemu przestaniesz postrzegaæ fotografiê jedynie
przez pryzmat suchych, technicznych parametrów, lecz zobaczysz w niej tak¿e
fascynuj±c± alchemiê ³±czenia ¶wiate³ o ró¿nych barwach, mocy czy ¼ród³ach.
Tylko tak skomponujesz naprawdê magiczne obrazy.
Bob Davis — znany fotograf gwiazd — sprawi, ¿e tak jak on staniesz siê
profesjonalnym badaczem ¶wiat³a. Dziêki temu ju¿ we w³asnej wyobra¼ni bêdziesz
potrafi³ uk³adaæ piêkne kadry, przewiduj±c efekty, które osi±gniesz podczas
fotografowania przy ró¿nych warunkach o¶wietleniowych. Dowiesz siê, czym jest barwa
¶wiat³a i jak z ni± twórczo eksperymentowaæ. Nauczysz siê w³a¶ciwie dobieraæ
rodzaje i kolory ¶wiat³a oraz jego odleg³o¶æ i pozycjê wobec fotografowanego
obiektu. Zrozumiesz, jaki wp³yw na jako¶æ ¶wiat³a ma rozmiar jego ¼ród³a i jak
kierunek jego padania wp³ywa na tworzenie siê rozmaitych cieni. Opanujesz techniki
mierzenia ¶wiat³a i pracy z rozmaitymi lampami, dyfuzorami czy softboksami. Na koniec
poznasz kreatywne metody pracy z o¶wietleniem, takie jak stosowanie barwionych ¶wiate³,
d³ugie ekspozycje z lamp± b³yskow± czy tworzenie ¶wietlnych ornamentów.
Dziêki tej ksi±¿ce:
zrozumiesz relacje miêdzy ISO, przys³on± a czasem migawki oraz efekty u¿ycia
ró¿nych obiektywów
nauczysz siê poskramiaæ bezpo¶rednie s³oñce i korzystaæ z zalet "z³otych
godzin"
po³±czysz ró¿ne rodzaje ¶wiat³a dla uzyskania ciekawych efektów
dowiesz siê, jakiego zewnêtrznego sprzêtu o¶wietleniowego potrzebujesz i jak z
niego korzystaæ
zaczniesz eksperymentowaæ z modyfikatorami ¶wiat³a
osi±gniesz studyjn± jako¶æ o¶wietlenia poza studiem
dowiesz siê, co zabraæ ze sob± w podró¿ i jak w pe³ni wykorzystaæ dostêpne
¼ród³a ¶wiat³a.
Rozdzia³ 1. Wprowadzenie (19)
- Zostañ badaczem ¶wiat³a (22)
- Odczytywanie diagramów o¶wietlenia (24)
- Liczy siê jako¶æ, a nie ilo¶æ (26)
Rozdzia³ 2. Zrozumieæ ¶wiat³o (31)
- Dostrzeganie i rozpoznawanie ¶wiat³a (32)
- Liczy siê jako¶æ, a nie ilo¶æ (35)
- Temperatura barw (38)
- Balans bieli (40)
- £±czenie ¼róde³ ¶wiat³a (44)
- Praca ze ¶wiat³em zastanym (45)
- Modyfikowanie ¶wiat³a zastanego (45)
- Z³ote godziny (50)
Rozdzia³ 3. Krótko o podstawach fotografowania (55)
- O co chodzi w ekspozycji? (56)
- Czas na¶wietlania (58)
- Przys³ona (59)
- ISO (61)
- Jak mierzyæ ¶wiat³o (63)
- Histogram jako narzêdzie do precyzyjnej korekty balansu bieli (66)
- Przys³ona i g³êbia ostro¶ci (67)
- Czas na¶wietlania i rejestrowanie ruchu (67)
- ISO i szum cyfrowy (71)
- Formaty plików (72)
Rozdzia³ 4. Sprzêt o¶wietleniowy (77)
- Lampa b³yskowa na aparacie (79)
- Sterowanie zewnêtrznymi lampami za pomoc± aparatu (79)
- Radiowe systemy bezprzewodowe (82)
- RadioPopper (82)
- Quantum FreeXWire (83)
- Mini i Flex firmy Pocket Wizard (83)
- Baterie, baterie i jeszcze raz baterie (85)
- O¶wietlenie studyjne (86)
- Modyfikatory ¶wiat³a (87)
- Dyfuzor flesza (87)
- Inne dyfuzory (87)
- Softboksy (88)
- Strumienice, wrota i plastry miodu (88)
- Filtry i ¿ele (89)
- Podstawowy zestaw o¶wietleniowy (89)
- Mój zestaw (93)
Rozdzia³ 5. Wykorzystaj w pe³ni swój sprzêt o¶wietleniowy (99)
- Poznaj swój sprzêt (100)
- Tryby pracy aparatu (100)
- Praca w trybach manualnych (102)
- Tryby preselekcji przys³ony lub czasu (106)
- Preselekcja przys³ony (Av) (106)
- Preselekcja czasu (Tv) (107)
- Tryby pracy lamp b³yskowych (109)
- E-TTL (109)
- Tryb automatyczny (112)
- Tryb manualny (112)
- Poszerzenie tematu, czyli jak dzia³a flesz (114)
- Synchronizacja flesza z krótkimi czasami na¶wietlania (FP) (115)
- Synchronizacja z drug± kurtyn± (118)
Rozdzia³ 6. Kontrolowanie ¶wiat³a (123)
- Proste techniki z jedn± lamp± (124)
- Bezpo¶redni flesz (126)
- ¦wiat³o odbite (127)
- B³ysk wype³niaj±cy (131)
- Lampa b³yskowa poza aparatem (133)
- Sterowanie kilkoma lampami b³yskowymi (137)
- Rozstawianie kilku lamp b³yskowych (138)
- Regulowanie jasno¶ci (142)
- Modyfikowanie ¶wiat³a fleszy (145)
- Znaczenie modyfikatorów ¶wiat³a (147)
- Mieszane ¼ród³a ¶wiat³a (148)
- Dopasowanie temperatury barwowej fleszy (152)
- Co zrobiæ, gdy ¼ród³a ¶wiat³a s± trzy? (155)
- Problem z temperatur± barwow±? Wykorzystaj go kreatywnie! (156)
- Niech t³o dzia³a na korzy¶æ zdjêcia (158)
- Fotografowanie grup (164)
Rozdzia³ 7. Kreatywne o¶wietlenie (175)
- Barwione ¶wiat³o (176)
- D³ugie ekspozycje z lamp± b³yskow± (180)
- Synchronizacja z drug± kurtyn± (182)
- Zestaw fleszy (184)
- Synchronizacja z krótkimi czasami na¶wietlania (187)
- Tworzenie ¶wietlnych ornamentów (188)
Rozdzia³ 8. Podró¿owanie lekkie jak ¶wiat³o (193)
- Co masz w torbie? (194)
- Jak wybraæ sprzêt? (195)
- B±d¼ kreatywny w kwestii akcesoriów (196)
- Optymalne wykorzystanie nieznanych lokalizacji (197)
- B±d¼ przygotowany na niespodzianki (200)
- Radzenie sobie z ¿ywio³ami (200)
Dodatek A S³owniczek (209)
Dodatek B Strony internetowe, które warto odwiedziæ (221)
- Polecane strony internetowe (222)
- Producenci sprzêtu (223)
- Systemy radiowe (223)
- Lampy b³yskowe (223)
- Torby fotograficzne (223)
- Modyfikatory ¶wiat³a (224)
- Statywy o¶wietleniowe (224)
Skorowidz (225)
232 strony, Format: 21.5x21.5cm, oprawa miêkka