Oto fragment tego co piszą autorzy książki:
Nasz sceptycyzm wobec ideologii praw człowieka nie oznacza, że pochwalamy
rząd despotyczne i przyznajemy państwu nieograniczone prawa względem życia, wolności
i własności obywateli. Wprost przeciwnie, chodzi raczej o to, że dostrzegamy, iż
ideologia praw człowieka, mimo całego swojego dogmatyzmu i rygoryzmu doktrynalnego,
wcale nie uchroniła wyznających je społeczeństw przed zniewoleniem ukrytym pod
pozorami demokratycznych procedur, o czym zaświadcza choćby skala podatkowa w krajach
Unii Europejskiej.
Czy nie mamy tu do czynienia z „miękkim despotyzmem”, przed którym chciał nas
ostrzec Alexis de Tocqueville prawie dwieście lat temu? Czyż można mówić o prawach
człowieka w świecie zachodnim, gdy miliony nienarodzonych dzieci jest barbarzyńsko
mordowanych? Zamachu na własność i życie obywateli nie powstrzymały żadne
rygorystyczne systemy „prawo-człowiecze” i dziesiątki uchwał ONZ czy Rady Europy.
Przeciwnie, zamordowanie niewinnego dziecka – w oczach wymienionych przed chwilą
instytucji – nie jest morderstwem, lecz zabiegiem. Dziecko zresztą nie jest dzieckiem,
ale płodem, czyli rzeczą. A rzeczom prawa nie przysługują.
Czy człowiek ma jakieś prawa? Zdrowy rozsądek podpowiada, że ma pełne prawo do
korzystania z owoców swojej pracy, do życia (od momentu poczęcia), do decydowania o
tym, gdzie chce żyć i mieszkać. Cywilizacja Zachodu przez stulecia swojego istnienia,
pod wpływem prawa rzymskiego, filozofii greckiej, a przede wszystkim chrześcijańskich
pojęć moralnych, wypracowała pojęcie tego, co słuszne i niesłuszne, co wolno i czego
nie wolno. W roku 1789 przeciwstawiono tym starożytnym zasadom nowe idee, w tym także
uroczyście proklamowano prawa człowieka, sugerując, że aż do tej pory nie
przestrzegano podstawowych z nich. Czy dziś się ich przestrzega, gdyż się je
uroczyście ogłasza urbi et orbi i wzmacnia całymi ryzami papieru zadrukowanymi
sloganami o naturalnych prawach przysługujących ludziom? Śmiemy o tym wątpić.
Spis treści:
Od Autorów
Prawa człowieka jako nowożytna religia
Część pierwsza:
IDEOLOGIA PRAW CZŁOWIEKA
I Geneza praw człowieka
II Kwestia praw człowieka na przykładzie Konstytucji RP z 1997 roku
III "Generacje" praw człowieka
IV Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej
Część druga:
KRYTYKA PRAW CZŁOWIEKA
I Główne linie krytyki praw człowieka
II Główne przedmioty kontrowersji odnośnie praw człowieka
III Substancjalne krytyki praw człowieka
IV Akcydentalne krytyki praw człowieka
Zakończenie
Bibliografia
228 stron, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.