Stan prawny na 1.03.2007 r.
Celem pracy jest przybliżenie zagrożeń związanych z praniem pieniędzy i
finansowaniem terroryzmu oraz rozpoznawaniem ich symptomów w celu praktycznego stosowania
w ramach ustawowego obowiązku, a szczególnie ułatwienie wykonywania najtrudniejszego
zadania jakim jest typowanie transakcji podejrzanych i powiązanych.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 15
Słownik wybranych terminów
str. 17
Wstęp
str. 25
Rozdział 1
Terroryzm - rozpoznane i prognozowane zagrożenia
str. 29
1. Rozwój terroryzmu
str. 29
2. Pojęcie terroru i spór o definicję terroryzmu
str. 31
3. Listy organizacji terrorystycznych
str. 42
4. Prognozowane cele i planowane skutki ataków terrorystycznych
str. 45
 4.1. Poszukiwanie wiarygodnych prognoz
str. 45
 4.2. Rozpoznane nowe zagrożenia
str. 47
 4.3. Nakłady na szkolenia i zaopatrzenie w nowoczesną broń
str. 48
 4.4. Zniszczyć gospodarkę bogatych krajów
str. 51
5. Terroryści z cyberprzestrzeni
str. 52
6. Terroryści nuklearni
str. 57
Rozdział 2
Polska w światowej koalicji antyterroryzmu
str. 59
1. Konieczność międzynarodowego współdziałania
str. 59
2. Rozpoznane zagrożenia w Polsce
str. 62
3. Przesłanki zagrożeń terroryzmem w Polsce
str. 64
4. Prawno-organizacyjne formy przeciwdziałania zagrożeniomprzy współpracy z organami
UE
str. 66
5. Przedsięwzięcia ogólnoprewencyjne i kryminalistyczne
str. 70
Rozdział 3
Kryminologiczne i kryminalistyczne zagadnienia rozpoznawaniaźródeł finansowania
organizacji terrorystycznych
str. 73
1. Przyczynek do rozważań na temat modus operandisprawcy finansowania terroryzmu
str. 73
2. Modus operandi sprawcy a źródła finansowania terroryzmu
str. 79
3. Koszty największych zamachów
str. 84
4. Dochody z przestępczości zorganizowanej
str. 85
5. Nowa ekonomia terroru
str. 88
6. Konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła i formyfinansowania organizacji
terrorystycznych i ich akcji
str. 90
 6.1. Transakcje Osamy bin Ladena
str. 90
 6.2. Od tacy kościelnej po bank oraz fundusze specjalne i
rządowe
str. 93
 6.3. Wykorzystywanie organizacji humanitarnych
str. 94
 6.4. Transakcje giełdowe na rzecz terrorystów
str. 96
7. Niektóre systemy przekazywania dochodów ułatwiającepranie pieniędzy i finansowanie
terroryzmu
str. 98
 7.1. Tajne systemy bankowe
str. 98
 7.2. Wykorzystywanie Internetu
str. 104
 7.3. Rola spółek offshore w oazach podatkowych
str. 110
 7.4. Kierunki przedsięwzięć zapobiegawczych
str. 111
8. Z problematyki skutków prania pieniędzy i finansowaniaterroryzmu
str. 112
 8.1. Wybrane skutki prania pieniędzy
str. 112
 8.2. Rozpoznane skutki finansowania terroryzmu
str. 115
9. Prawne i profilaktyczno-rozpoznawcze działania USA, Unii Europejskiej i innych
wybranych krajów
str. 117
10. Blokada rachunków bankowych - współdziałanie w ramachporozumień międzynarodowych
str. 126
Rozdział 4
Prawnomiędzynarodowe zagadnienia przeciwdziałaniafinansowaniu terroryzmu
str. 131
1. Wprowadzenie
str. 131
2. Globalna strategia ONZ w przeciwdziałaniu terroryzmowi
str. 132
3. Postanowienia rezolucji 1373 (2001) Rady Bezpieczeństwa ONZ
str. 137
4. Międzynarodowa konwencja ONZ z dnia 9 grudnia 1999 r.o zwalczaniu finansowania
terroryzmu
str. 139
 4.1. Cele i przesłanki konwencji
str. 139
 4.2. Definicja przestępstwa finansowania terroryzmu
str. 141
 4.3. Fundusze i przychody - ujawnianie i zabezpieczanie
str. 144
 4.4. Zadania instytucji finansowych w rozpoznawaniu i
zabezpieczaniu funduszy służących finansowaniu terroryzmu lub przestępstw z nim
związanych
str. 144
 4.5. Kierunki współpracy międzynarodowej
str. 145
 4.6. Zasady ekstradycji a suwerenne przepisy krajowe
str. 147
 4.7. Znaczenie konwencji w realizacji polskiego prawa karnego
str. 148
5. Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu w dokumentach UE
str. 153
 5.1. Decyzja ramowa Rady 2001/500/WSiSW z dnia 26 czerwca 2001
r. w sprawie prania pieniędzy oraz identyfikacji, zamrożenia, zajęcia i konfiskaty
narzędzi oraz zysków pochodzących z przestępstwa
str. 153
 5.2. Decyzja ramowa Rady 2002/475/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002
r. w sprawie zwalczania terroryzmu
str. 153
 5.3. Decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002
r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedur przekazania między państwami
członkowskimi
str. 155
 5.4. Decyzja ramowa Rady 2003/577/IHA z dnia 22 lipca 2003 r. w
sprawie wykonywania w Unii Europejskiej postanowień o zabezpieczeniu mienia i środków
dowodowych
str. 158
 5.5. Protokół zmieniający do europejskiej konwencji z dnia27
stycznia 1977 r. o zwalczaniu terroryzmu
str. 159
 5.6. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o
zapobieganiuterroryzmowi
str. 160
 5.7. Konwencja Rady Europy z dnia 16 maja 2005 r. o praniu
pieniędzy, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa
oraz o finansowaniu terroryzmu
str. 162
 5.7.1. Konfiskata dochodów
pochodzących z przestępstwa
str. 163
 5.7.2. Definicja prania pieniędzy i
finansowania terroryzmu
str. 164
 5.7.3. Techniki śledcze
str. 166
 5.7.4. Zapobieganie praniu pieniędzy i
finansowaniuterroryzmu
str. 167
 5.7.5. Opóźnianie realizacji
transakcji podejrzanych,czyli wstrzymanie transakcji i blokada rachunku
str. 168
 5.7.6. Zasady współpracy
międzynarodowej
str. 168
6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26
października 2005 r. w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu
prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
str. 169
 6.1. Dokumenty UE poprzedzające III dyrektywę
str. 169
 6.2. Wpływ III dyrektywy na integrację systemu
prawaeuropejskiego
str. 171
 6.3. Podmioty obowiązane objęte III dyrektywą
str. 175
 6.4. Definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
str. 176
 6.5. Kategorie przestępstw terrorystycznych
str. 177
 6.6. Wyłączenia spod rygorów identyfikacji i rejestracji
str. 180
 6.7. Obowiązek informacji zwrotnej
str. 180
 6.8. Procedury wewnętrzne i edukacja pracowników
instytucjiobowiązanych
str. 181
7. Zalecenia specjalne Financial Action Task Force - FATF
str. 182
8. Zalecenia International Association of InsuranceSupervisors - IAIS
str. 186
Rozdział 5
Polskie regulacje prawne
str. 191
1. Główne postanowienia ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.o przeciwdziałaniu
wprowadzaniu do obrotu finansowego wartościmajątkowych pochodzących z nielegalnych lub
nieujawnionychźródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu
str. 191
2. Zakres podmiotowy ustawy
str. 195
 2.1. Instytucje obowiązane
str. 195
 2.2. Jednostki współpracujące
str. 197
 2.3. Klienci instytucji obowiązanych
str. 198
3. Pięć postanowień ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. przeciwkofinansowaniu terroryzmu
str. 198
4. Instytucje obowiązane do rozpoznawania i weryfikacji symptomów zawartych w
zawiadomieniu o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy,
aktów terrorystycznych i finansowania terroryzmu
str. 200
5. Ustawowe pojęcia wstrzymania transakcji i blokady rachunku
str. 204
6. Procedura wstrzymania transakcji i blokady rachunku
str. 205
7. Zawiadomienie GIIF o podejrzanej transakcji po wykonaniu zlecenia
str. 207
8. Uprawnienia prokuratury dotyczące wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku
str. 208
9. Utajnienie informacji o wstrzymaniu transakcji lub blokadzie rachunku
str. 208
10. Wstrzymanie transakcji i blokada rachunku w postępowaniu karnym o akt terrorystyczny
str. 209
11. Powiadomienie klienta o decyzji wstrzymania transakcji lub blokadzie rachunku
str. 209
12. Zażalenie i odpowiedzialność za wynikłą szkodę
str. 210
13. Blokada rachunku a różnorodność i skuteczność procedury bankowej
str. 210
14. Określenie zasad prowadzenia edukacji
str. 211
15. Kontrolowanie instytucji obowiązanych
str. 212
16. Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów ustawy
str. 212
 16.1. Niedopełnienie obowiązków ustawowych - art. 35ust. l
u.p.w.o.f. .
str. 213
 16.2. Ujawnienie informacji osobom nieuprawnionym - art. 35
ust. 2 u.p.w.o.f.
str. 213
 16.3. Nieumyślne niedopełnienie obowiązków lub
ujawnienieinformacji osobom nieuprawnionym - art. 35 ust. 3 u.p.w.o.f.
str. 214
 16.4. Odmowa przekazania dokumentów, przekazanienieprawdziwych
danych lub zatajenie prawdziwych danychprzed GIIF - art. 36 u.p.w.o.f.
str. 214
 16.5. Wyrządzenie znacznej szkody - art. 37 u.p.w.o.f.
str. 214
 16.6. Utrudnianie lub udaremnianie czynności kontrolnych -
art. 37a ust. l u.p.w.o.f.
str. 214
 16.7. Niedopełnienie obowiązku opracowania
procedurWewnętrznych - art. 37a ust. 2 u.p.w.o.f.
str. 215
17. Unormowania zawarte w kodeksie karnym
str. 215
18. Regulacje art. 106-108 pr. bank
str. 216
 18.1. Intencje ustawodawcy wyrażone w art. 106 pr. bank
str. 216
 18.2. Odpowiedzialność wynikająca z art. 107 pr. bank
str. 217
 18.3. Postanowienia art. 108 pr. bank
str. 219
19. Wybrane efekty działań Generalnego Inspektora InformacjiFinansowej, organów
ścigania i wymiaru sprawiedliwości
str. 222
20. Obowiązek ustawowy czy lojalność prawnika wobec klienta
str. 225
21. Propozycje zmian w polskim ustawodawstwie
str. 227
Rozdział 6
Symptomy uzasadnionego podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
oraz ich przydatność w ramach ustawowego obowiązku rozpoznawania transakcji
podejrzanych
str. 230
1. Etapy prania pieniędzy i finansowania terroryzmu a symptomy uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa
str. 230
 1.1. Modelowe określenie etapów prania pieniędzy
str. 230
 1.2. Etapy prania pieniędzy według International
Associationof Insurance Supervisors - IAIS
str. 234
 1.3. Uzasadnione podejrzenie w prawie bankowym
str. 235
 1.4. Uzasadnione podejrzenie w prawie karnym
str. 237
2. Zalecenie nr 28 FATF
str. 240
3. Wytyczne dla banków i kas oszczędnościowo-budowlanychw sprawie przeciwdziałania
praniu pieniędzy w Wielkiej Brytanii
str. 241
 3.1. Wykorzystywanie transakcji gotówkowych
str. 242
 3.2. Wykorzystywanie transakcji inwestycyjnych
str. 242
 3.3. Wykorzystywanie rachunków bankowych
str. 243
 3.4. Wykorzystywanie pośrednictwa instytucji
finansowychpochodzących z egzotycznych państw lub "oaz podatkowych"
str. 244
 3.5. Wykorzystywanie działalności kredytowej
str. 245
 3.6. Wykorzystywania pośrednictwa pracowników banku
str. 245
4. Symptomy prania pieniędzy jako podstawa do kierowania zawiadomień do prokuratury o
uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa w latach 1993-2001 w polskiej praktyce
bankowej
str. 246
5. Symptomy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwawedług klasyfikacji GIIF
na podstawie danych z lat 2001-2004
str. 249
 5.1. Instytucje obowiązane - typologia ogólna
str. 249
 5.2. Zleceniodawcy i beneficjenci transakcji podejrzanychi
powiązanych
str. 250
 5.3. Charakter i rodzaj transakcji
str. 251
 5.4. Symptomy proste i złożone
str. 253
6. Handlowe transakcje dokumentowe
str. 254
 6.1. Akredytywa
str. 255
 6.2. Inkaso dokumentowe
str. 257
 6.3. Polecenia wypłaty z zagranicy
str. 258
 6.4. Gwarancje bankowe
str. 258
7. Transakcje leasingowe
str. 259
8. Transakcje faktoringowe
str. 266
9. Transakcje forfaitingowe
str. 267
10. Symptomy uzasadnionego podejrzenia przydatne dla domówi biur maklerskich
str. 268
11. Symptomy rozpoznane w działalności ubezpieczeniowej
str. 270
 11.1. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej
str. 270
 11.2. Umowy ubezpieczenia na życie i inne osobowe
str. 271
 11.3. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia na życie lub
innegoosobowego
str. 272
 11.4. Umowy na ubezpieczenie majątkowe
str. 273
 11.5. Wypłaty z tytułu umowy ubezpieczenia majątkowego
str. 276
12. Rozpoznane symptomy w ubezpieczeniach majątkowychwedług GIIF
str. 277
13. Symptomy prania pieniędzy i transakcji podejrzanychw działalności ubezpieczeniowej
na podstawie zaleceń IAIS
str. 278
 13.1. Symptomy ogólne według IAIS
str. 279
 13.2. Symptomy związane z wykorzystywaniem
pracownikówtowarzystw ubezpieczeniowych
str. 281
 13.3. Kazusy związane z rozpoznanymi symptomamiSzczegółowymi
- ubezpieczenia na życie
str. 282
 13.4. Kazusy w ubezpieczeniach majątkowych
str. 284
 13.5. Przykłady działania pośredników ubezpieczeniowych
str. 285
 13.6. Wykorzystanie transakcji reasekuracyjnych według IAIS
str. 287
 13.7. Manipulowanie składkami
str. 287
 13.8. Pranie pieniędzy w ramach roszczeń
str. 289
 13.9. Oszustwa przy wpłacie zaliczki
str. 291
14. Rozpoznane symptomy i kazusy związane z finansowaniemterroryzmu
str. 292
 14.1. Transakcje na rachunkach bankowych
str. 293
 14.2. Wpłaty i wypłaty gotówkowe
str. 294
 14.3. Przelewy bankowe
str. 294
 14.4. Charakterystyka klienta i jego działalności
gospodarczej
str. 295
 14.5. Transakcje podejrzane i powiązane z podmiotami czy
obszarami podejrzanymi, także z rozpoznanymi strefami ryzyka
str. 296
15. Symptomy prania pieniędzy i finansowania terroryzmurozpoznane przez jednostki
współpracujące
str. 297
16. Kazusy dotyczące transakcji związanych z terroryzmem
str. 299
17. Determinanty skuteczności rozpoznawania symptomów uzasadnionego podejrzenia prania
pieniędzy i finansowania terroryzmu
str. 302
 17.1. Rola praktyki w rozpoznawaniu nowych symptomów
str. 302
 17.2. Modelowy program wewnętrzny instytucji obowiązanej
str. 304
 17.3. Czynniki utrudniające rozpoznawanie
symptomówuzasadnionego podejrzenia
str. 307
 17.4. Czynniki determinujące skuteczność działania
str. 311
Rozdział 7
Zasady należytej staranności wobec rozpoznawaniadziałalności klienta
str. 314
1. Wybrane zagrożenia rozpoznane w działalności gospodarczej
str. 314
2. Zalecenia w sprawie identyfikacji tożsamości klientów banków
str. 321
3. Dotychczasowe pojęcie i zakres programu "Poznaj swojego klienta"
str. 323
4. Zasady należytej staranności rozpoznawania działalności klienta w dyrektywie
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2005/60/WE z dnia 26 października 2005
r. jako podstawy przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
str. 328
5. Kryterium profilu działalności klienta
str. 330
6. Znaczenie programu "Poznaj swojego klienta"w bezpieczeństwie instytucji
finansowych na podstawiezaleceń FATF i IAIS
str. 332
 6.1. Podstawowe elementy programu PSK w
działalnościubezpieczeniowej
str. 332
 6.2. Zasady identyfikacji i weryfikacji klientów w
firmieubezpieczeniowej
str. 333
 6.3. Polityka akceptacji klienta-nabywcy produktów
str. 335
 6.4. Program "Poznaj swojego klienta" a ryzykooraz
reputacja firm ubezpieczeniowych
str. 335
 6.5. Reguły ostrożnościowe firm ubezpieczeniowych
str. 338
7. Podsumowanie
str. 339
Rozdział 8
Klęska edukacji - przyczynek do rozważań na tematprzedsięwzięć
profilaktycznych
str. 341
1. Uwagi wstępne
str. 341
2. Wyniki badań dotyczących oceny stanu świadomości prawnej w przeciwdziałaniu praniu
pieniędzy i profesjonalizmu pracowników wybranych instytucji obowiązanych
str. 344
 2.1. Cel, przedmiot i zakres oraz metody badań
str. 344
 2.2. Podsumowanie wyników analizy statystycznej
str. 345
 2.3. Wybrane wyniki badań szczegółowych
str. 346
 2.4. Najważniejsze trudności związane z realizacją ustawy z
dnia16 listopada 2000 r.
str. 348
3. Przygotowanie biegłego do wydawania opinii w sprawacho pranie pieniędzy i
finansowanie terroryzmu
str. 351
4. Przewidywane pytania dla biegłego w postępowaniu karnymw sprawach o pranie pieniędzy
czy finansowanie terroryzmu
str. 352
5. Podsumowanie
str. 355
AneksWykaz wybranych dokumentów dotyczących przeciwdziałaniapraniu pieniędzy i
finansowania terroryzmu
str. 359
Wykaz literatury
str. 367
374 strony, A5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.