| 
  
 POCHODZENIE TWORZENIE I EFEKTYWNOŚĆ PRAWA
 CHMIELNICKI P. RED.  wydawnictwo: LEXISNEXIS , rok wydania 2014, wydanie I    cena netto: 85.80  Twoja cena  81,51 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pochodzenie, tworzenie i efektywność prawa
 
Pochodzenie, tworzenie i efektywność prawa to podręcznik akademicki, spełniający
wymagania stawiane przed wieloautorską publikacją naukową. Jego podstawowy walor to
ujęcie – w jednej publikacji – zagadnień genezy powstawania prawa, sposobów
formalizacji prawnej schematów działania, w tym trybu procedur stanowienia prawa i zasad
techniki legislacyjnej obowiązujących w Polsce, jak również społecznych i
gospodarczych następstw regulacji prawnych wprowadzanych do obiegu. 
Książka ma też cechy monografii naukowej dzięki pionierskiemu ujęciu problemu
roli prawa w tworzeniu ładu aksjonormatywnego, a także prezentacji niepublikowanych
dotąd wyników badań naukowych. 
Stanowi ona unikatowe, holistyczne i interdyscyplinarne podejście w poszukiwaniu
odpowiedzi na pytanie, czym jest prawo i jaką rolę odgrywa we współczesnym świecie.
Podejmuje wiele wątków poznawczych, z reguły nieobecnych w tradycyjnych publikacjach z
zakresu prawoznawstwa, teorii państwa i prawa czy ekonomii instytucjonalnej. 
Podręcznik realizuje wiele treści nauczania nawiązujących do Krajowych Ram
Kwalifikacji – efektów kształcenia w zakresie nauk społecznych, zwłaszcza
dotyczących wiedzy o różnych strukturach i instytucjach społecznych, o człowieku jako
podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, o normach i
regułach organizujących struktury i instytucje społeczne oraz o ich źródłach,
naturze, zmianach i sposobach działania, a także o procesach zmian struktur i instytucji
społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych
zmian. 
 
Książka jest adresowana nie tylko do osób studiujących na takich kierunkach, jak:
prawo, administracja, ekonomia, socjologia, politologia oraz pokrewnych, lecz także do
słuchaczy studiów podyplomowych i doktoranckich oraz naukowców zajmujących się
teorią prawa, zagadnieniami ekonomii instytucjonalnej czy socjologią zmian społecznych. 
 
Wykaz skrótów  
 
Wprowadzenie. Problem naukowej refleksji nad materialnymi źródłami prawa i jego
efektywnością (Paweł Chmielnicki) 
 
Część I POCHODZENIE PRAWA 
 
Rozdział 1. Porządek społeczno-gospodarczy i jego elementy (Paweł
Chmielnicki)  
1.1. Norma, reguła, instytucja i inne pojęcia pokrewne  
1.2. System normatywny. Rozwiązania sformalizowane i niesformalizowane 
1.3. Otoczenie norm prawnych  
 
Rozdział 2. Norma - instytucja: gotowe rozwiązania dylematów decyzyjnych
(Andrzej Korybski)  
2.1. Typowe dylematy decyzyjne oraz swoistość ich normatywnej regulacji:
współdziałanie - konflikt - neutralność 
2.2. Zawartość informacyjna norm oraz jej znaczenie w procesach decyzyjnych  
 
Rozdział 3. Normy jako wytwór społeczeństwa 
3.1. Pochodzenie i społeczne uzasadnienie normatywnej regulacji stosunków społecznych w
ujęciu antropologicznym (Andrzej Korybski) 
3.2. Życie społeczne i normy społeczne (Anna Kociołek-Pęksa)  
3.3. Cele społeczne kreowania norm prawnych (Anna Kociołek-Pęksa)  
3.4. Normy jako czynnik ułatwiający przystosowanie się do otoczenia (Anna
Kociołek-Pęksa)  
3.4.1. Uwagi wprowadzające  
3.4.2. Czynniki psychologiczne stymulujące proces decyzyjny. "Prościej i
szybciej": teoria ograniczonej racjonalności  
3.4.3. Przystosowanie się do otoczenia jako wyznacznik określania celów działania
człowieka 
3.5. Normy jako sposób ochrony przebiegu i rezultatu działania człowieka (Anna
Kociołek-Pęksa) 
3.5.1. Uwagi wprowadzające  
3.5.2. Normy jako sposób ochrony niezakłóconego przebiegu interakcji społecznej.
Potrzeba redukcji konfliktów  
3.5.3. Przewidywalność rezultatu działania. Normy jako źródło poczucia
bezpieczeństwa 
3.6. Normy prawne jako sposób narzucenia własnych rozwiązań innym członkom
zbiorowości (Paweł Chmielnicki) 
3.6.1. Wywołanie efektu synergicznego jako przesłanka tworzenia prawa. Problem
"sekretu szefa kuchni"  
3.6.2. Narzucenie własnego rozwiązania innym a jego trwałość w systemie normatywnym  
3.6.3. Korzyści z przebiegu interakcji a trwałość rozwiązania  
 
Rozdział 4. Społeczne i gospodarcze determinanty norm prawnych  
4.1. Egoizm czy altruizm? (Paweł Chmielnicki)  
4.2. Przetrwać czy awansować? 
4.2.1. Potrzeba przetrwania i przystosowania się do otoczenia jako determinanta celów
działania i norm służących ich osiągnięciu 
(Paweł Chmielnicki)  
4.2.2. Rywalizacja o pozycję w strukturze społecznej jako determinanta celów działania
i norm służących ich osiągnięciu (Paweł Chmielnicki)  
4.2.3. Relatywizacja własnych potrzeb i celów działania względem grup odniesienia
(Elżbieta Inglot-Brzęk)  
4.2.4. Rywalizacja o obsadzenie najdogodniejszej pozycji społecznej. Rodzaje i sposoby
osiągania pozycji dominującej w zbiorowości 
(Elżbieta Inglot-Brzęk) 
4.2.4.1. Uwagi wprowadzające 
4.2.4.2. Władza wskazana formalnie 
4.2.4.3. Władza uzyskana środkami ekonomicznymi  
4.2.4.4. Przywództwo religijne  
4.2.4.5. Inne dominujące pozycje w społeczeństwie  
4.2.4.6. Konsumpcja jako przykład kreowania wyższej pozycji społecznej 
4.3. Podstawowe strategie działania w celu zaspokojenia potrzeb (Paweł Chmielnicki)  
4.3.1. Rodzaje strategii zaspokajania potrzeb  
4.3.2. Wymiana towarowo-pieniężna (towarowa) i jej reguły (reguły gospodarowania)  
4.3.3. Reguły pozyskiwania dóbr z tytułu przynależności do zbiorowości 
4.4. Komplementarność odwoływania się do reguł wymiany towarowo-pieniężnej i
pozyskiwania dóbr z tytułu przynależności do zbiorowości w ramach jednej sytuacji
decyzyjnej (Paweł Chmielnicki)  
4.5. Społeczno-gospodarcze przesłanki tworzenia prawa a tendencje długookresowe w
procesie legislacyjnym (Paweł Chmielnicki)  
 
Rozdział 5. Miejsce norm prawnych w porządku instytucjonalnym (Paweł
Chmielnicki)  
5.1. Rodzaje norm z punktu widzenia ich znaczenia dla osiągnięcia celu działania.
Znaczenie pochodzenia danego rozwiązania z systemu norm 
sformalizowanych  
5.2. Gotowe schematy działania jako przejaw istnienia porządku instytucjonalnego  
5.3. Zgodnie z normą czy ze schematem działania?  
5.4. Pasywna czy aktywna rola prawa w porządku instytucjonalnym?  
 
Rozdział 6. Podmioty objęte procesem normotwórczym (Paweł
Chmielnicki)  
6.1. Źródła  
6.2. Dysponenci  
6.3. Beneficjenci  
6.4. Użytkownicy  
 
Rozdział 7. Bilans inicjatywy normotwórczej  
7.1. Korzyści i koszty wymierne w sensie ekonomicznym (Igor Styn)  
7.1.1. Rodzaje wartości dóbr i metody ich wyceny  
7.1.2. Analiza kosztów i korzyści 
7.2. Korzyści niewymierne w sensie ekonomicznym (Elżbieta Inglot-Brzęk) 
7.3. Koszty niewymierne w sensie ekonomicznym (Elżbieta Inglot-Brzęk)  
 
Rozdział 8. Udział prawa w normatywnym schemacie działania człowieka
dążącego do osiągnięcia wyznaczonego celu  
8.1. Elementy schematu działania (kompletu normatywnego)  
8.1.1. Zagadnienia wstępne (Jerzy Paśnik) 
8.1.2. Zróżnicowanie rozumienia pojęcia sankcji w prawie i w naukach społecznych
(Jerzy Paśnik)  
8.1.3. Sankcje negatywne (Jerzy Paśnik) 
8.1.3.1. Prawo karne  
8.1.3.2. Prawo administracyjne  
8.1.3.3. Prawo cywilne 
8.1.4. Sankcje pozytywne (gratyfikacje) (Jerzy Paśnik)  
8.1.4.1. Prawo karne  
8.1.4.2. Prawo administracyjne  
8.1.4.3. Prawo cywilne  
8.1.5. Pozostałe elementy schematu działania (Paweł Chmielnicki)  
8.2. Zmiana prawa a zmiana schematu działania (Paweł Chmielnicki)  
8.3. Rezonansowy efekt współoddziaływania rozwiązań należących do różnych
zasobów (Paweł Chmielnicki)  
 
Część II TWORZENIE PRAWA 
 
Rozdział 9. Tworzenie prawa jako jeden ze sposobów formalizacji rozwiązań
dylematów decyzyjnych i budowy schematów działania 
(Paweł Chmielnicki)  
9.1. Formalizacja za pomocą norm prawnych  
9.2. Formalizacja za pomocą norm religijnych  
9.3. Relacje między zasobami rozwiązań sformalizowanych i niesformalizowanych  
 
Rozdział 10. Formalizacja na bazie interakcji prywatnych  
10.1. Tworzenie prawa w warunkach względnej symetrii potencjału stron relacji (model:
sprzedawca-nabywca) (Piotr Stec)  
10.1.1. Uwagi wprowadzające 
10.1.2. Uczestnicy obrotu prawnego jako równoprawni twórcy prawa umownego  
10.1.3. Autonomia woli jako podstawa tworzenia prawa umownego  
10.1.4. Wybór kontrahenta i kształtowanie treści umowy  
10.1.5. Samoregulacja - tworzenie niezależnych systemów prawnych środkami prawa
prywatnego  
10.2. Tworzenie prawa w warunkach asymetrii potencjału stron relacji i znacznego przymusu
faktycznego dotyczącego przystąpienia do relacji 
(model: pracodawca-pracobiorca) (Stefan Płażek)  
10.2.1. Geneza modelu  
10.2.2. Główni inicjatorzy zmian regulacji stosunków pracy i ich instrumenty  
10.2.3. Wpływ nierównorzędności potencjałów stron stosunku pracy na kształt prawa
pracy  
10.2.4. Uwagi w przedmiocie skuteczności wprowadzonych przez ustawodawcę regulacji
mających wyrównać relację pracodawca-pracobiorca 
10.2.5. Konkluzja  
10.3. Tworzenie prawa w warunkach wyrównywania asymetrii potencjału stron relacji i
znacznego przymusu faktycznego dotyczącego przystąpienia 
do relacji (model: przedsiębiorca-związki zawodowe) (Stefan Płażek)  
10.3.1. Układy zbiorowe pracy  
10.3.2. Porozumienia  
10.3.3. Regulaminy 
10.3.4. Statuty  
10.4. Tworzenie prawa w warunkach asymetrii potencjału stron relacji i minimalnego
przymusu faktycznego dotyczącego przystąpienia do relacji 
(model: bank-klient) (Piotr Stec)  
10.4.1. Silniejsza i słabsza strona umowy  
10.4.2. Poszczególne przypadki nierównowagi kontraktowej 
10.4.3. Metody niwelowania nierówności stron  
 
Rozdział 11. Formalizacja na bazie interakcji publicznych  
11.1. Tworzenie prawa w układzie koncentracji roli dysponenta procesu formalizacyjnego  
11.1.1. Tworzenie prawa w warunkach otwartej konkurencji o obsadzenie roli dysponenta
(model demokracji parlamentarnej). Modele tworzenia 
prawa w zależności od składu organów uczestniczących w tym procesie (Jerzy
Jaskiernia) 
11.1.1.1. Rola wybieralnych organów kolegialnych w kształtowaniu treści norm prawnych  
11.1.1.2. Rola centralnych organów władzy wykonawczej i ich aparatu pomocniczego w
kształtowaniu treści norm prawnych 
11.1.1.3. Rola organów odgrywających rolę arbitrów i mediatorów: prezydent, sądy i
trybunały  
11.1.2. Tworzenie prawa w warunkach braku otwartej konkurencji o obsadzenie roli
dysponenta (model niedemokratyczny) (Marek Mączyński)  
11.2. Tworzenie prawa w układzie dekoncentracji roli dysponenta procesu formalizacyjnego
(Dorota Dąbek)  
11.2.1. Uwagi wprowadzające  
11.2.2. Tworzenie prawa przez liderów lokalnych wyłanianych w systemie egalitarnym
(model prawa tworzonego przez organy samorządu 
terytorialnego)  
11.2.3. Tworzenie prawa przez liderów lokalnych wyłanianych w systemie elitarnym (model
prawa tworzonego przez lokalną administrację 
rządową)  
11.2.4. Tworzenie prawa przez arbitrów formalnie wskazanych jako dysponenci normy (model
common law)  
11.2.5. Tworzenie prawa przez arbitrów będących "niejawnymi" dysponentami
normy (model civil law)  
 
Rozdział 12. Prawo tworzone w relacjach międzynarodowych  
12.1. O specyfice prawa międzynarodowego i nauki/nauczania prawa międzynarodowego (Jerzy
Menkes)  
12.1.1. Rzecz o inności 
12.1.2. Rzecz o jawności  
12.2. Zwyczaj, precedens czy stanowienie? Tendencje w sposobach budowy międzynarodowych
relacji prawnych (Jerzy Menkes)  
12.2.1. Zwyczaj  
12.2.2. Precedens  
12.2.3. Stanowienie 
12.2.3.1. Elementy deklaracji jednostronnie wiążących 
12.2.3.2. Przypadek Oświadczenia Rządu PRL z 23 sierpnia 1953 r. o zrzeczeniu się
reparacji wojennych od Niemiec  
12.3. Rodzaje czynników skłaniających władze do budowy prawnych relacji
międzynarodowych. Cele budowy prawnych relacji międzynarodowych 
(Jerzy Menkes)  
12.3.1. Rola czynników moralno-etycznych w budowie relacji międzynarodowych  
12.3.1.1. Prawa człowieka  
12.3.1.2. Presja wewnętrzna  
12.3.1.3. Presja zewnętrzna  
12.3.2. Światowa Organizacja Handlu  
12.4. Tworzenie prawa międzynarodowego w relacjach bilateralnych (Jerzy Menkes)  
12.5. Tworzenie prawa międzynarodowego w relacjach multilateralnych (Jerzy Menkes)  
12.5.1. Tworzenie powszechnego praw międzynarodowego. Przypadek nr  1 - przypadek
szczególny  
12.5.1.1. Cel  
12.5.1.2. Proces  
12.5.2. Standard tworzenia umów multilateralnych  
12.5.2.1 Schemat podstawowy  
12.5.2.2. Odstępstwo od standardu  
12.5.3. Etapy  
12.5.4. Tworzenie (zmiana) prawa pierwotnego (istniejących) organizacji międzynarodowych
 
12.5.4.1. Przypadek Unii Europejskiej 
12.5.4.2. Przypadek ONZ 
12.6. Organizacje międzynarodowe jako forum tworzenia prawa albo aktor tworzący prawo
(Jerzy Menkes)  
12.6.1. Funkcje organizacji międzynarodowych  
12.6.2. Uchwała organizacji międzynarodowej  
12.6.3. Podejmowanie uchwał 
12.6.4. Tworzenie prawa przez zalecenia i zalecenia kwalifikowane  
12.6.5. Tworzenie prawa przez decyzje  
12.6.6. Uchwały organizacji międzynarodowych a krajowe porządki prawne  
12.7. Soft law i jego tworzenie w relacjach międzynarodowych (Marcin Menkes)  
12.7.1. Geneza  
12.7.2. Termin  
12.7.3. Funkcje - zagadnienia doktrynalne  
12.7.4. Funkcje - doniosłość praktyczna  
12.7.4.1. Rozwój soft law na podstawie traktatów nadających treść normatywną
dyspozycjom prawnie wiążącym  
12.7.4.2. Rozwój soft law poprzedzający wykształcenie się norm prawnie wiążących  
12.7.4.3. Modyfikacja regulacji prawnie wiążących przy wykorzystaniu soft law  
12.7.4.4. Wykorzystanie soft law do ograniczenia zakresu stosowania regulacji prawnie
wiążących 
12.7.4.5. Naruszenie soft law jako podstawa "miękkiej odpowiedzialności"  
12.7.4.6. Walidacja norm prawnie wiążących 
12.7.5. Tworzenie soft law  
12.7.6. Efektywność soft law  
12.8. Uwagi końcowe (Jerzy Menkes, Marcin Menkes)  
 
Rozdział 13. Legislacja w Polsce  
13.1. Cechy polskiego systemu politycznego rzutujące na tworzenie prawa (Piotr Uziębło)
 
13.2. Źródła polskiego prawa w sensie formalnym (Tomasz Bąkowski) 
13.3. Zarys procesu ustawodawczego w Polsce (Piotr Uziębło)  
13.4. Stanowienie rozporządzeń przez centralne organy władzy publicznej (Tomasz
Bąkowski) 
13.5. Stanowienie prawa miejscowego (Tomasz Bąkowski)  
13.6. Stanowienie prawa wewnętrznego (Tomasz Bąkowski)  
13.7. Recepcja prawa międzynarodowego i wspólnot międzynarodowych (Piotr Uziębło)  
13.8. Konstruowanie aktu normatywnego i porządkowanie jego treści (Tomasz Bąkowski)  
13.9. Ujawnianie motywów tworzenia prawa. Ocena skutków regulacji (Paweł Chmielnicki)  
 
Część III EFEKTYWNOŚĆ PRAWA 
 
Rozdział 14. Ochrona trwałości schematów działania za pomocą norm prawnych
jako kryterium efektywności prawa  
14.1. Jak rozumieć problem efektywności prawa? (Paweł Chmielnicki)  
14.1.1. Efektywność prawa a efektywność schematu działania 
14.1.2. Przedmiotowy aspekt efektywności prawa  
14.1.3. Podmiotowy aspekt efektywności prawa  
14.2. Systemowa efektywność prawa 
14.2.1. Prawo jako efektywny środek ochrony trwałości schematów działania (kompletów
normatywnych) (Paweł Chmielnicki)  
14.2.2. Czy zmiana prawa jest skutecznym sposobem zmiany schematu działania? (Paweł
Chmielnicki)  
14.2.3. Problemy ograniczonej skuteczności prawa jako narzędzia zmiany schematów
działania (Jerzy Paśnik)  
14.3. Mierniki systemowej efektywności prawa (Paweł Chmielnicki)  
14.3.1. Utrwalenie sposobów zaspokajania potrzeb przez ludzi jako kryterium efektywności
prawa  
14.3.2. Zmiana sposobów zaspokajania potrzeb przez ludzi jako kryterium efektywności
prawa  
14.3.3. Osiągnięcie celów założonych przez źródła jako kryterium efektywności
prawa  
14.4. Mierniki systemowej nieefektywności prawa (Paweł Chmielnicki)  
14.4.1. Pozory nieefektywności: "łamanie prawa" 
14.4.1.1. Czy "łamanie prawa" zawsze oznacza jego nieefektywność?  
14.4.1.2. Czy naruszanie rozwiązania sformalizowanego prawnie może prowadzić do zmiany
prawa?  
14.4.1.3. Czy naruszanie rozwiązania sformalizowanego prawnie może prowadzić do zmiany
schematu działania?  
14.4.2. Realia nieefektywności  
14.4.2.1. Sankcje (gratyfikacje) jako źródło zmian  
14.4.2.2. Zmiana ewolucyjna jako efekt troski o podtrzymanie systemowej efektywności
prawa 
14.4.2.3. Zmiana rewolucyjna jako efekt lekceważenia problemu podtrzymania systemowej
efektywności prawa  
 
Rozdział 15. Efektywność prawa w sensie ekonomicznym  
15.1. Rozumienie celów działania człowieka w świetle paradygmatów poznawczych
ekonomii (Hubert Kaczmarczyk)  
15.2. Pomiary efektywności prawa w ujęciu nauk ekonomicznych (Igor Styn)  
15.2.1. Uwagi wprowadzające 
15.2.2. Pojęcie efektywności ekonomicznej prawa  
15.2.3. Problemy pomiaru ekonomicznej efektywności prawa  
15.2.4. Problem racjonalności działań ludzkich w kontekście oceny efektywności prawa  
15.2.5. Kryteria efektywności ekonomicznej prawa w ujęciu konsumenta  
15.2.6. Kryteria efektywności ekonomicznej prawa w ujęciu przedsiębiorcy  
15.2.7. Równowaga rynkowa a kryteria ekonomicznej efektywności prawa  
15.2.8. Równowaga ogólna i kryteria efektywności ekonomicznej prawa w ujęciu rządu  
15.2.9. Problem uniwersalności kryteriów ekonomicznej efektywności prawa  
 
Rozdział 16. Społeczna efektywność prawa  
16.1. Społeczna istota człowieka i jej wpływ na określanie efektywności prawa (Paweł
Chmielnicki) 
16.1.1. Prawo jako część systemu informacji o gotowych rozwiązaniach dylematów
decyzyjnych dotyczących określania przebiegu interakcji 
społecznych  
16.1.2. Synergiczny efekt nakładania się na siebie schematów działania i rozwiązań
prawnych: autopojetyczność systemu czy petryfikacja 
metod ochrony interesów partykularnych? 
16.2. Możliwe podejścia nauk społecznych do problemu efektywności prawa  
16.2.1. Perspektywa socjologii (Elżbieta Inglot-Brzęk)  
16.2.2. Perspektywa politologii (Elżbieta Sękowska-Grodzicka)  
16.3. Niwelowanie napięć społecznych jako kryterium społecznej efektywności prawa
(Paweł Chmielnicki)  
16.3.1. Prawo efektywne jako środek przeciwdziałania zjawisku ograniczania dostępu do
najkorzystniejszych sposobów zaspokajania danej potrzeby 
człowieka  
16.3.2. Prawo jako środek ułatwiający budowę alternatywnych i substytucyjnych
sposobów zaspokojenia danej potrzeby człowieka  
16.3.3. Przeciwdziałanie zjawisku zamykania dostępu do sposobów zaspokajania danej
potrzeby człowieka jako przyczyna ewolucji systemu 
16.4. Niektóre przejawy społecznej efektywności prawa  
16.4.1. Efektywne prawo z punktu widzenia potrzeb dostosowania się do porządku zastanej
formacji społeczno-gospodarczej (Elżbieta Inglot-Brzęk) 
16.4.2. Efektywne prawo z punktu widzenia aktorów walki o władzę polityczną (Elżbieta
Sękowska-Grodzicka)  
16.4.3. Niwelowanie znaczenia podstawowych uwarunkowań procesu decyzyjnego u człowieka
dla budowy interakcji społecznych (Elżbieta Inglot-Brzęk)  
16.4.3.1. Uwagi wprowadzające  
16.4.3.2. Efektywne prawo z punktu widzenia ograniczenia działania mechanizmu
"swój-obcy"  
16.4.3.3. Efektywne prawo z punktu widzenia budowy satysfakcjonującej samooceny
człowieka i problemu relatywizowania samooceny w odniesieniu do sytuacji innych
członków tej samej zbiorowości  
 
Podsumowanie (Paweł Chmielnicki)  
 
Bibliografia  
 
O Autorach  
 
488 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - INSTYTUCJE I PORZĄDEK PRAWNY UNII EUROPEJSKIEJ ZAWIDZKA-ŁOJEK A. ŁAZOWSKI A.
 
  - ZASADY WYKŁADNI PRAWA MORAWSKI L.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |