Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej
CYBERPRZESTRZEŃ - CZŁOWIEK - EDUKACJA. TOM 4
Niniejszy tom – pod redakcją Józefa Bednarka i Anny Andrzejewskiej – stanowi
kolejną próbę ujęcia problematyki relacji triady ontyczno-relacyjnej: „Cyberprzestrzeń
– Człowiek – Edukacja”, w kontekście opisu coraz bardziej ważkiego i rzutkiego
pod względem społecznym zagadnienia:
Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej.
Publikacja została podzielona na dwie części. Pierwszą, pod tytułem Przestrzeń
wirtualna w perspektywie pedagogicznej, poświęcono edukacyjnym aspektom
cyberprzestrzeni. Swoje analizy prezentują w niej zarówno wybitni naukowcy, od wielu lat
specjalizujący się w badaniu różnorodnych zjawisk edukacyjnych w cyberprzestrzeni, jak
i debiutujący, młodzi badacze.
Część tę otwiera wprowadzający w temat artykuł naszego autorstwa pod tytułem Nowa
rola nauczyciela i ucznia w zmieniającej się przestrzeni cyfrowej. Zastanawiamy się w
nim nad kwestią przeobrażającego się znaczenia i miejsca tych dwóch najważniejszych
podmiotów edukacyjnych z perspektywy cywilizacyjnej.
Problematykę tę kontynuuje Katarzyna Borawska-Kalbarczyk w opracowaniu zatytułowanym
Uczeń w pułapkach cyfrowej infosfery – od informacji do wiedzy i mądrości. Autorka
przedstawia wyniki prowadzonych przez siebie badań, które wskazują na potrzebę
modernizacji procesu kształcenia, co ma umożliwić wzmacnianie kompetencji
informacyjnych uczniów prowadzących do samodzielnego budowania wiedzy.
W kolejnym artykule, zatytułowanym Kształcenie w społeczeństwie sieci, Rafał
Głębocki porusza problem dostosowania procesów i modeli kształcenia do wymagań współczesności.
Wskazuje także na konieczność uwzględnienia w nich tematyki zagrożeń wynikających z
wykorzystania technologii informacyjnych.
Artykuł czwarty, zatytułowany Cyberprzestrzeń w nauczaniu, jest wprowadzeniem w
praktykę dydaktyczną. Olga Pawłowska prezentuje w nim zalety i zagrożenia, jakie dla
procesu nauczania stwarza cyberprzestrzeń, oraz wyniki swoich pilotażowych badań,
ukazujących nastawienie studentów do e-edukacji.
Autor kolejnego tekstu, Józef Chwedorowicz, przedstawia wyniki badań własnych,
nawiązujących do badań prof. Philipa G. Zimbardo nad używaniem pornografii przez
młodych mężczyzn. W dalszej części analizy prezentuje metody powstrzymania konsumpcji
pornografii przez młodzież.
Kamila Jakubczak-Krawczyńska w artykule zatytułowanym Demokracja medialna i demokracja
sondażowa a opinia publiczna. Problematyka relacji we współczesnym społeczeństwie
informacyjnym omawia zagadnienia dotyczące sondowania opinii publicznej oraz zwrotnego
wpływu wyników sondaży na kształtowanie tych opinii.
Józef Bednarek, Anna Andrzejewska
Wstęp
Część I Przestrzeń wirtualna w perspektywie pedagogicznej
Józef Bednarek, Anna Andrzejewska
Nowa rola nauczyciela i ucznia w zmieniającej się przestrzeni cyfrowej
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Uczeń w pułapkach cyfrowej infosfery – od informacji do wiedzy i mądrości
Rafał Głębocki
Kształcenie w społeczeństwie sieci
Olga Pawłowska
Cyberprzestrzeń w nauczaniu
Józef Chwedorowicz
Edukacja wspierająca młodzież w walce z internetową pornografią
Kamila Jakubczak-Krawczyńska
Demokracja medialna i demokracja sondażowa a opinia publiczna
Problematyka relacji we współczesnym społeczeństwie informacyjnym
Jolanta Jancewicz
Media cyfrowe jako narzędzie doskonalenia kompetencji personelu medycznego
Monika Krupa
Współczesna relacja mistrz – uczeń
Część II Indywidualny i społeczny wymiar zagrożeń przestrzeni wirtualnej
Bożena Matyjas
Nowe formy uzależnień młodzieży w świecie wirtualnym
Jarosław Korczak
Ulubieńcy YouTube – współcześni idole, piewcy wzorców postępowania czy niegroźny
margines
Sylwester Bębas
Uzależnienia od portali społecznościowych na przykładzie Facebooka
Anna Pawiak
Wirtualne światy jako współczesne środowisko. Zjawiska manipulacji w opinii studentów
Adam Andrzejewski
Fora internetowe źródłem informacji dla młodzieży o stosowaniu substancji
psychoaktywnych – na przykładzie polskiego serwisu Hyperreal.info
Justyna Woźniak
Seksting – niebezpieczna zabawa nastolatków
Piotr Remża
Jak wirtualne niepowodzenia stają się realne?
224 strony, Format: 16.0x23.5, oprawa miękka