Sprawność negocjacyjna pokolenia Z
We współcześnie dynamicznie rozwijającym się
świecie, w sytuacji niezwykle istotnych zmian, jaki zaszły i nadal zachodzą w
komunikacji międzyludzkiej, umiejętność prowadzenia negocjacji należy uznać za
niezbędny komponent skutecznego funkcjonowania w różnych życiowo sytuacjach. Stąd
też za główny cel rozprawy Pani Paulina Nowakowska uznała zbadanie stopnia wiedzy oraz
umiejętności w zakresie negocjowania młodocianych Polaków. Oparła się na słusznym
założeniu, że znajomość teorii zwiększa szanse na powodzenie realizowanego aktu
komunikacyjnego. […] Autorka rzetelnie i wszechstronnie przygotowała się do badań, co
pozwoliło jej osiągnąć wysoki poziom kompetencji w zakresie analizy i opisu badanych
zjawisk oraz wyciągnąć konstruktywne wnioski. […] Tematyka, jaką się zajęła, jest
aktualna, warta zainteresowania i opracowania, gdyż dotyczy dziedziny rozwojowej, która
ze względu na potrzeby społeczne sytuuje się w kręgu socjo- i pragmalingwistyki, ma
walory poznawcze, ale też edukacyjne.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Leonardy Dacewicz, Uniwersytet w
Białymstoku
Autorka bada stan umiejętności w zakresie
negocjowania, jakimi dysponują młodzi ludzie. Zdobyta w tym zakresie wiedza może, a
właściwie powinna mieć w niedalekiej przyszłości przełożenie na działania
praktyczne w postaci propozycji uwzględnienia w programie edukacji szkolnej zajęć –
efektywnych i efektownych – z zakresu umiejętności negocjowania i jego zaplecza
teoretycznego. […]
Wartościowym wkładem teorii negocjacji w teorię
komunikacji i języka jest wprowadzenie i zdefiniowanie pojęcia „sprawność
negocjacyjna”, czyli kolejnego już typu sprawności językowo-komunikacyjnych. […]
Badania pozwalają uchwycić umiejętności w zakresie negocjacji, jakie przejawiają
przedstawiciele pokolenia Z. Dają tym samym kompleksowy obraz sprawności respondentów w
zakresie negocjowania – od gramatyki przez działania mowne do elementów etycznych
komunikacji negocjacyjnej (które czasami zaskakują czytelnika, ale wynikają z
pragmatyzmu, przypisywanego młodej generacji).
Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Małgorzaty Kity, Uniwersytet
Śląski w Katowicach
Wstęp . 9
I. Negocjacje w świetle literatury przedmiotu 11
1.1. Negocjowanie jako multidyscyplinarny obiekt badań . 11
1.1.1. Wyjaśnienia leksykografów . 11
1.1.2. Spojrzenie ekonomistów 16
1.1.3. Stanowisko prawników . 19
1.1.4. Ujęcie psychologów 23
1.1.5. Uwagi socjologów . 25
1.1.6. Refleksje pedagogów . 26
1.2. Rodzaje (style i techniki) negocjowania oraz ich etapy . 32
1.2.1. Negocjacje pozycyjne . 33
1.2.2. Negocjacje integracyjne . 36
1.2.3. Negocjacje rzeczowe . 41
1.2.4. Negocjacje typu przegrana–przegrana . 43
1.2.5. Inne style negocjacyjne 44
1.3. Uczestnicy procesu negocjacyjnego . 47
1.3.1. Cechy dobrego negocjatora . 61
1.4. Czas i miejsce pertraktacji . 66
1.5. Przedmiot i złożoność negocjacji jako struktury komunikacyjnej 75
II. Teoretyczne i materiałowe zaplecze analiz 89
2.1. Pojęcie kluczowe . 89
2.1.1. Typy sprawności komunikacyjnych 89
2.1.2. ‘Sprawność negocjacyjna’ – próba przybliżenia pojęcia 104
2.2. Cel rozprawy i motywacja podjęcia tematu 107
2.3. Sposoby pozyskania i opracowywania materiału empirycznego 111
III. Negocjowanie a wiedza i umiejętności licealistów . 117
3.1. Uczniowska recepcja negocjacji i sprawności negocjacyjnej 117
3.1.1. Rozumienie przez definiowanie 117
3.1.2. Walory i wady negocjatorów a sprawna realizacja i skuteczność pertraktacji
142
3.1.3. Wpływ kontekstu na przebieg i rezultat prowadzonych negocjacji 164
3.2. Charakterystyczne elementy językowe stosowane w procedurze negocjacyjnej . 213
3.2.1. Środki leksykalno-gramatyczne 213
3.2.2. Czynności negocjatorów a konstrukcje składniowe . 226
3.2.3. Najczęstsze chwyty stylistyczno-retoryczne 236
3.3. Działania taktyczne . 246
3.3.1. Argumentowanie . 246
3.3.2. Strategie perswazyjne . 261
3.3.3. Zachowania manipulacyjne . 277
Zakończenie 295
Bibliografia . 303
Netografia . 319
320 stron, B5, oprawa twarda