Kreatywne my¶lenie dla bystrzaków
Sprawdzone sposoby na prowadzenie bardziej kreatywnego życia
Techniki kreatywnego rozwi±zywania problemów
Jak uczyć się szybciej i efektywniej oraz jak poprawić pamięć
Kreatywne spojrzenie na rzeczywisto¶ć to Twoja osobista przewaga konkurencyjna, bez
względu na to, czy jeste¶ marketingowcem, inżynierem, księgow± czy testerem gumowych
kaczek. W tej ksi±żce znajdziesz metody, które pomog± Ci wrzucić mózg na wyższe
obroty. Poznasz techniki, dzięki którym zaczniesz żyć bardziej kreatywnie i bez trudu
znajdziesz innowacyjne rozwi±zania dla wszystkich życiowych wyzwań. WeĽ przykład z
dzieci i rozbudĽ w sobie na nowo ciekawo¶ć ¶wiata!
W ksi±żce:
Czym jest kreatywne my¶lenie i jak ten proces zachodzi w Twoim mózgu
Metody na uwolnienie wyobraĽni oraz twórczego potencjału
Narzędzia wspieraj±ce wpadanie na wspaniałe pomysły
Pomysły na to, jak zaprz±c kreatywno¶ć do pracy
O autorze 13
Wstęp 15
- O książce 15
- Konwencje zastosowane w książce 16
- Czego nie czytać 16
- Naiwne założenia 17
- Jak podzielona jest książka 17
- Czę?ć I. Podstawy, czyli zrozumienie kreatywno?ci 17
- Czę?ć II. Przygotuj się, czyli przyjęcie kreatywnego nastawienia 17
- Czę?ć III. Informacje praktyczne, czyli nauka kreatywno?ci 17
- Czę?ć IV. Kreatywne my?lenie w codziennym życiu 18
- Czę?ć V. Dekalogi 18
- Ikony wykorzystane w książce 18
- Co dalej 18
CZĘ?Ć I: PODSTAWY, CZYLI ZROZUMIENIE KREATYWNO?CI 19
Rozdział 1: Czym zatem jest kreatywno?ć? 21
- Kreatywno?ć jest wszędzie 21
- Szukanie oczywistych oznak kreatywno?ci 22
- Mniej widoczne objawy kreatywno?ci 23
- Znalezienie ciekawych sposobów na zaspokojenie ciekawo?ci 24
- Pogodzenie paradoksów i kontrastów 24
- Połączenie znanego z nieznanym 25
- Splecenie namacalnego z nieuchwytnym 26
- Do?wiadczanie tego, co kusi, i tego, co przeraża 26
- Zastosowanie strategii, które pomogą Ci przetrwać w kreatywnym ?wiecie 27
- Na?ladowanie bawiących się dzieci 27
- Kreatywno?ć jest potrzebą, a nie luksusem 28
- Kreatywno?ć jako siła napędowa 29
- Przyjęcie kreatywnego nastawienia 29
- Rozbieżno?ci i zbieżno?ci 29
- Burza na horyzoncie 30
- Pasywny fizycznie, ale aktywny umysłowo 31
- Aktywny fizycznie i czujny umysłowo 31
- Włączenie kreatywno?ci za pomocą programowania neurolingwistycznego 32
- Problem braku kreatywno?ci 35
- Blokada 36
- Jak wyj?ć z impasu? 36
Rozdział 2: Życie w ?wiecie kreatywno?ci 39
- Próby duchowej ekspresji 40
- Duchowo?ć i wiedza w architekturze 40
- Łączenie ciała, umysłu i ducha 40
- Spotkanie z muzami 42
- Muzy greckie 42
- Koncepcja współczesnych muz 42
- Znalezienie własnej muzy 43
- Związek między muzyką a kreatywno?cią 43
- Kwestionowanie status quo za pomocą kreatywnego my?lenia 46
- Odgrywanie roli rewolucjonisty 46
- Praca wewnątrz systemu 47
- Tworzenie sztuki politycznej 48
- Łączenie religii, polityki i kreatywno?ci 49
- Pompa i propaganda 49
- "Nudge unit" - skąd politycy biorą pomysły? 50
- Rzucenie ?wiatła na ciemną stronę kreatywno?ci 53
- Ograniczające przekonania 53
- Produkowanie energii i ignorowanie syndromu wypalenia 55
- Połączenie kreatywno?ci z osobowo?cią 56
Rozdział 3: Kreatywne nastawienie 59
- Być kreatywnym - przez cały czas 59
- Każdy jest kreatywny 60
- Kreatywno?ć na co dzień 61
- Umiejętno?ć rozpoznawania kreatywno?ci 61
- Kreatywny duch 61
- Rozpoznanie momentu kontra rozpoznanie rezultatu 62
- Zmiana jest tak dobra jak odpoczynek 62
- A odpoczynek jest tak dobry jak zmiana 63
- Różne stany ?wiadomo?ci 63
- Wspomnienia, sny i refleksje 63
- ?nienie na jawie, sen i medytacja 65
- ?wiadomy i ciekawy 66
- Odmienne stany, czyli seks, narkotyki i rock'n'roll 68
- Badanie pod?wiadomo?ci 69
- Zrozumienie różnych ludzi i różnych rodzajów kreatywno?ci 70
- Teorie Junga i fundamenty współczesnej oceny osobowo?ci 70
- My?lenie zbieżne i my?lenie rozbieżne 74
- Gender 75
- Wiek 75
- Kreatywno?ć w różnych kulturach 75
- Więcej niż pięć zmysłów 77
CZĘ?Ć II: PRZYGOTUJ SIĘ, CZYLI PRZYJĘCIE KREATYWNEGO NASTAWIENIA 79
Rozdział 4: Przygotuj się na kreatywno?ć 81
- Zrozumienie procesu twórczego 81
- Otwarcie się na pomysły i oryginalno?ć 82
- Rozwiązanie problemu poprzez zamknięcie 82
- Zmiana my?lenia dla uzyskania innej perspektywy 82
- Zauważenie pierwszych pomysłów 83
- Znalezienie odpowiedniego miejsca - dosłownie i w przeno?ni 84
- Wprawienie się we wła?ciwy nastrój 84
- Przygotowanie sceny 85
- Praca w pojedynkę kontra praca zespołowa 90
- Praca indywidualna 91
- Praca zespołowa 91
- I jedno, i drugie 93
- Ocenianie rezultatów 94
- Czy to pomogło? 94
- Co dalej? 97
Rozdział 5: Zaangażowanie się w kreatywne działania 99
- Strumień kreatywno?ci 100
- Zarabianie na kreatywno?ci 100
- Stres związany z kreatywno?cią 101
- Osiągnięcie magicznych 10 tysięcy godzin 101
- Przygotowanie się na dobre rezultaty 102
- Żyć jak Leonardo - ciągło?ć kreatywnej pracy 103
- Nienasycona ciekawo?ć - curiosita 104
- Weryfikowanie wiedzy poprzez do?wiadczenie - demostrazione 107
- Rozwijanie zmysłów - sensazione 108
- Wykorzystywanie dwuznaczno?ci - sfumato 110
- Równowaga między sztuką a nauką - arte/scienza 111
- Kultywowanie najlepszych aspektów życia - corporalita 112
- Łączenie wszystkiego - connessione 114
- Nagły przypływ kreatywno?ci 114
- Ol?nienie, czyli efekt żarówki 114
- Eksplozja kreatywno?ci 115
- Znalezienie własnego kreatywnego stylu 116
CZĘ?Ć III: INFORMACJE PRAKTYCZNE, CZYLI NAUKA KREATYWNO?CI 119
Rozdział 6: Jak zacząć my?leć bardziej kreatywnie? 121
- Odkrycie sposobów na zmianę my?lenia 122
- Rysowanie map umysłu 123
- Projektowanie mapy umysłu 124
- Gry i zabawy przy stole 126
- Gra matchbox i inne 127
- Korzystanie z kart kreatywnych 129
- Zabawa językiem 129
- Ujarzmienie potęgi metafory 130
- Narracja i trans 131
- Wprowadzenie się w trans 135
- Wykorzystywanie przypadkowych pomysłów 137
- Zabawy słowne 137
- Uproszczenie złożonych zagadnień 138
- Zmiana języka 139
- Wizualizacja sukcesu 139
- Wizualizacja w praktyce - strumień obrazów 141
- Zapoznanie się z innymi technikami kreatywnej wizualizacji 142
Rozdział 7: Jak otworzyć umysł na kreatywno?ć? 145
- Powstawanie pomysłów podczas burzy mózgów 146
- Przetwarzanie reguł 146
- Dobrze przeprowadzona burza mózgów 147
- Jak udoskonalić proces burzy mózgów? 150
- Czas na synektykę 153
- Wynalezienie prototypu burzy mózgów 154
- Poznanie, przeniesienie i wykorzystanie 155
- Wykorzystanie modelu SCAMPER 159
- Zestaw przydatnych narzędzi 160
- Thinkertoys - większa skrzynia z narzędziami 161
- My?lenie lateralne 163
- My?lenie równoległe 163
- Prowokowanie do prowokacyjnych działań 165
- Zakładanie sze?ciu my?lowych kapeluszy 165
Rozdział 8: Szukanie odpowiedzi - kreatywne rozwiązywanie problemów 171
- Kreatywne poszukiwanie rozwiązania 171
- Model Disneya - odgrywanie ról 172
- Marzyciel 174
- Realista 175
- Krytyk 176
- Technika pięciu kroków Younga 177
- Model Herrmanna - używanie całego mózgu 180
- Lista typów dominujących 182
- Jak działa HBDI? 183
- Jak działa cało?ciowy model mózgu w praktyce? 185
Rozdział 9: Kreatywna zabawa 189
- Prowokowanie nowych pomysłów za pomocą eksperymentów my?lowych 190
- Rysowanie i bazgrolenie 192
- Rysowanie prawą stroną mózgu 192
- Pasywne patrzenie kontra aktywne widzenie 194
- Zbudowanie wizualnego słownika poprzez zadawanie pytań 195
- Praca z SQVID 199
- Zabawa z farbą 202
- Zabawa z odgrywaniem ról 203
- Przej?ć milę w cudzych butach 204
- Ocena sesji odgrywania ról 204
- Przestrzeganie reguł i ich łamanie 205
- My?lenie standardowe i my?lenie nieszablonowe 206
- Swobodny spacer po meandrach my?li 207
- Oddanie się w ręce losu 208
- Ćwiczenie całego ciała - na sali i na ?wieżym powietrzu 209
- Nabranie tempa po chwilowym zastoju 211
CZĘ?Ć IV: KREATYWNE MY?LENIE W CODZIENNYM ŻYCIU 215
Rozdział 10: Kreatywno?ć w codziennym życiu 217
- Czerpanie korzy?ci z kreatywnego stylu życia 217
- Dbało?ć o zdrowie 218
- Zarządzanie stresem 219
- Jak zapewnić sobie długie życie? 221
- Sen sprawiedliwego 222
- Miara bogactwa 224
- Celebrowanie kreatywnej mocy szczę?cia 226
- Poszukiwanie szczę?cia 226
- Przyznanie się do porażki z u?miechem na ustach 227
- Dołącz do klubu - szczę?cie jest zara?liwe 229
- Rola poczucia humoru 229
- Traktowanie humoru poważnie 230
- ?mianie się z ważnych spraw - przekłucie balona 230
- Połączenie humoru i kreatywno?ci 231
- Dobre samopoczucie 231
- Hierarchia potrzeb Maslowa 232
- Czuć się dobrze z samym sobą 233
- Dbanie o zdrowie mózgu 235
Rozdział 11: Kreatywno?ć u dzieci 237
- Kreatywny umysł dziecka 237
- Kwitnąca i szumiąca dezorientacja 238
- Mistrzostwo na?ladowania 239
- Nabywanie kompetencji 240
- Co robią dzieci, gdy nie mają dostatecznej wiedzy? 241
- Zabawa jako sposób na naukę 242
- Nawyki i schematy 243
- Prezentowanie nabytych umiejętno?ci poprzez rysowanie 244
- Jak edukacja wpływa na kreatywno?ć? 248
- Debatowanie nad celem edukacji 249
- Znalezienie równowagi między surowym a lu?nym nauczaniem 249
- Udzielanie lekcji kreatywnego my?lenia w codziennym życiu 249
- Pielęgnowanie kreatywno?ci 250
- Jak sprawić, żeby dziecko miało kulturę we krwi? 251
- Dorównać kroku współczesnej technologii 251
Rozdział 12: Kreatywno?ć w pracy 253
- Branże kreatywne i ich dochody 253
- Audyt kreatywnej firmy 254
- Uruchomienie kreatywnych silników w firmie 255
- Przeniesienie kreatywno?ci z zaplecza do recepcji 255
- Wymy?lanie pomysłów, które przynoszą pieniądze 256
- Uczynienie priorytetu z kreatywno?ci 256
- Pomysły, które zmieniają ?wiat 257
- Ochrona dobrego pomysłu 257
- Tam, gdzie jest hit, tam sypią się pozwy 258
- Odwieczna walka między artystą a producentem 259
- Kreatywno?ć w firmach - dużych i małych 260
- Zwykłe robienie interesów 260
- Przyciąganie kreatywno?ci z zewnątrz do ?rodka i na odwrót 260
- Pokonanie oporu przed kreatywno?cią 261
- Kierowanie się logiką - lub nie 261
- Obsesja na bok 262
- Linearne planowanie 264
- Opieranie się wizji 265
- Stworzenie (i pielęgnowanie) kreatywnego miejsca pracy 265
- Wybór miejsca 265
- Tworzenie kreatywnej przestrzeni 266
- Różnica między innowacyjno?cią a kreatywno?cią 267
- Zdefiniowanie różnicy 267
- Przejęcie kontroli nad kreatywno?cią 268
- Realizowanie planów z Saatchi & Saatchi 269
Rozdział 13: Kreatywno?ć w codziennym życiu 273
- Nieustająca kreatywno?ć 274
- Zmiana nawyków na całe życie - albo na minutę 274
- Czym jest perseweracja? 276
- Połączenie kreatywno?ci z kulturą 276
- Czym jest kultura? 278
- Naci?nięcie przycisku z napisem "Kultura" 278
- Przełamanie barier - kreatywno?ć w wersji oficjalnej 279
- Celebrowanie codziennego życia 279
- Umiejętno?ci i ?rodki, które można wykorzystywać w różnych okoliczno?ciach 280
- Autozapamiętywanie 280
- Osiągnięcie zasobnego stanu 281
- Używanie kreatywnej ?wiadomo?ci 282
- Bąd?my poważni 282
- Sieci internetowe, które łączą kreatywne osoby 283
- Kreatywno?ć kwitnąca w różnych zakątkach ?wiata 283
- Osiągnięcie kreatywnego stanu umysłu dzięki grom i zabawom 286
- Przydatne aplikacje 289
- Uproszczenie 289
- Improwizowanie 290
CZĘ?Ć V: DEKALOGI 293
Rozdział 14: Dziesięć sposobów na rozbudzenie w sobie kreatywno?ci 295
- Żyj chwilą 295
- Daj sobie przyzwolenie 296
- Znajd? czas na relaks i zabawę 296
- Zanurz się całkowicie albo kompletnie się odizoluj 297
- Zanurz się 297
- Odizoluj się 297
- Toleruj dwuznaczno?ci 297
- Znajd? swoje osobiste centrum 298
- Włącz ciekawo?ć 298
- Powiększaj, zmniejszaj, zniekształcaj albo odwracaj 299
- Urząd? przyjęcie dla kreatywnych bohaterów 299
- Zapadnij w kreatywny sen 300
Rozdział 15: Dziesięć wspaniałych pomysłów, które stały się
rzeczywisto?cią 301
- Prasa drukarska Gutenberga 301
- Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym według Galileusza 302
- Przemy?lenia Newtona na temat fizyki 302
- Wizja współczesnego amerykańskiego przemysłu według Henry'ego Forda 303
- Wytrwało?ć i inspiracja Edisona 303
- Elektryczne wynalazki Tesli 304
- Radio Marconiego 304
- Arcydzieła Picassa 305
- Nowoczesne komputery Alana Turinga 306
- Richard Feynman - bongo i bomby atomowe 307
Rozdział 16: Nieco ponad dziesięć książek, które warto przeczytać 309
- Arthur Koestler, The Act of Creation 309
- Guy Claxton, Hare Brain, Tortoise Mind 310
- David Hockney, Wiedza tajemna 310
- Tony Buzan, Siła twórczej inteligencji 311
- Michael Michalko, Thinkertoys 311
- Ned Herrmann, The Creative Brain i The Whole Brain Business Book 311
- Malcolm Gladwell, Błysk! 312
- Michael Gelb, My?leć jak Leonardo da Vinci 312
- Robert Dilts, Strategie geniuszy, czę?ć pierwsza 313
- Edward de Bono, My?lenie lateralne 313
- Tom Kelley, Sztuka innowacji 314
- James Webb Young, A Technique for Producing Ideas 314
- Thomas Heatherwick i Maisie Rowe, Making 314
Rozdział 17: Dziesięć inspirujących kreatywnych firm 315
- Saatchi & Saatchi - kreatywno?ć, która zmieniła ?wiat 315
- Mind Gym - prowokowanie do inteligentnej interakcji 316
- Pixar - plac zabaw dla pomysłów 317
- Apple - pielęgnowanie atmosfery sprzyjającej nieszablonowemu my?leniu 317
- DPA - przestrzeń do my?lenia 318
- LEGO - budowanie firmy klocek po klocku 318
- Chiat\Day - wynalezienie kreatywno?ci na nowo 320
- St Luke's - definiowanie kreatywno?ci na nowo 320
- Caffeine - stymulujący biznes 321
- Jack Tinker - raj kreatywno?ci 321
Rozdział 18: Dziesięć wyjątkowo kreatywnych postaci 323
- Eric Clapton - trudny proces nauki rzemiosła 323
- David Hockney - kreatywno?ć na co dzień 324
- Bob Dylan - nagroda za kreatywną wytrwało?ć 325
- Brian Eno - mistrz eklektyzmu 325
- Vivienne Westwood i Malcolm McLaren - twórcy punka 326
- Benoit Mandelbrot - fascynujące fraktale 327
- Anita Roddick - co? dla ciała 327
- Malcolm Gladwell - kwintesencja kreatywno?ci 328
- Ferran Adria i El Bulli - magiczne gotowanie 328
- Richard Hamilton - inspiracja dla całego pokolenia 329
Skorowidz 331
344 strony, Format: 17.0x23.0cm, oprawa miękka