Podmiotowe korelaty samooceny kobiet z zaburzeniami odżywiania
Kontekst edukacyjny
Podjęty problem odnoszący się do dyspozycji podmiotowych
kobiet z zaburzeniami odżywiania oraz ich powiązań z samooceną jest istotny nie tylko
z punktu widzenia psychospołecznego, ale również medycznego i edukacyjnego. Należy
mieć na uwadze, jak podkreśla autorka, że zaburzenia odżywiania należą do jednych z
najgroźniejszych i postępujących chorób, w przebiegu których występują liczne
następstwa somatyczne prowadzące do trwałych zmian w funkcjonowaniu wielu narządów
oraz zagrażające życiu. Leczenie zaburzeń odżywiania powinno uwzględniać nie tylko
ocenę stanu somatycznego, ale również funkcjonowanie psychospołeczne oraz edukowanie
osób chorych, ich rodzin i opiekunów pozarodzinnych. Istotnym atutem pracy jest również
jej kompleksowość, albowiem autorka podjęła się analizy wielu aspektów
funkcjonowania kobiet z odmienną postacią zaburzenia odżywiania, tj. anoreksją oraz
bulimią, co czyni prace pod tym względem nowatorską, albowiem większość
publikowanych opracowań dotyczących zaburzeń odżywiania koncentruje się najczęściej
na pojedynczych jednostkach chorobowych, nie porównując ich między sobą.
Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Stanisława Klukowskiego
Wstęp . 7
Rozdział I.
Zaburzenia odżywiania . 13
1.1. Definicja, rodzaje i rozpowszechnienie zaburzeń odżywiania 13
1.2. Anoreksja psychiczna 15
1.2.1. Kryteria diagnostyczne . 15
1.2.2. Obraz kliniczny . 17
1.2.3. Etiologia 23
1.2.4. Leczenie i rokowanie 35
1.3. Bulimia psychiczna 39
1.3.1. Kryteria diagnostyczne . 39
1.3.2. Obraz kliniczny . 41
1.3.3. Etiologia 44
1.3.4. Leczenie i rokowanie 50
1.4. Inne zaburzenia odżywiania 53
1.5. Edukacja zdrowotna w profilaktyce i terapii zaburzeń odżywiania .
57
Podsumowanie . 65
Rozdział II.
Samoocena . 67
2.1. Pojęcie i struktura samooceny 67
2.1.1. Właściwości samooceny 73
2.1.2. Mechanizmy regulacyjne . 82
2.2. Funkcje samooceny 85
2.3. Kształtowanie się samooceny 89
2.4. Samoocena kobiet z zaburzeniami odżywiania – stan badań 93
Podsumowanie . 100
Rozdział III.
Dyspozycje podmiotowe 103
3.1. System wartości 103
3.2. Poczucie koherencji . 115
3.3. Umiejscowienie poczucia kontroli 127
3.4. Radzenie sobie w sytuacjach stresowych 136
Podsumowanie . 147
Rozdział IV.
Metodologiczne podstawy badań własnych . 149
4.1. Założenia badawcze 149
4.2. Cel badań, problemy i hipotezy robocze 154
4.3. Metoda i narzędzia badawcze 158
4.4. Metody analiz statystycznych 162
4.5. Organizacja, teren i przebieg badań 163
4.6. Charakterystyka badanych kobiet . 165
Rozdział V.
Samoocena badanych kobiet . 171
5.1. Poziom samooceny badanych kobiet . 171
5.2. Struktura samooceny badanych kobiet . 176
5.3. Typy samooceny badanych kobiet . 183
Podsumowanie . 189
Rozdział VI.
Dyspozycje podmiotowe badanych kobiet 191
6.1. System wartości badanych kobiet 191
6.2. Poziom poczucia koherencji badanych kobiet 200
6.3. Umiejscowienie poczucia kontroli badanych kobiet 204
6.4. Style radzenia sobie ze stresem badanych kobiet 207
Podsumowanie . 211
Rozdział VII.
Podmiotowe korelaty samooceny badanych kobiet 217
7.1. Samoocena a system wartości badanych kobiet 218
7.2. Samoocena badanych kobiet a poczucie koherencji 239
7.3. Samoocena a umiejscowienie poczucia kontroli badanych kobiet . 257
7.4. Samoocena badanych kobiet a radzenie sobie w sytuacjach stresowych 272
Podsumowanie . 294
Zakończenie . 301
Spis rysunków 315
Spis tabel . 317
Bibliografia 323
364 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.