Przedmiotem studium jest przede wszystkim religia jako zjawisko kulturowe, jej wpływ
na życie społeczne, w mniejszym stopniu natomiast problemy doktrynalne, metafizyczne lub
nadprzyrodzone źródła religii. Interesujące jest bowiem, czego dowodzi obserwacja
współczesnego funkcjonowania systemów religijnych, że koncentrują się one na
rozwiązywaniu spraw doczesnych. W pracy stawiamy tezę, że w miarę rozwoju
historycznego religii maleje znaczenie jej funkcji poznawczej i psychologicznie
terapeutycznej (tak ważnych na szczeblu pierwotnym), wzrasta natomiast jej rola etyczna i
społecznie integrująca. Motywowana religijnie etyka zaczyna odgrywać wiodącą rolę w
stymulowaniu procesów społecznych. Twórcza moc czynów etycznych, na co taki nacisk
kładzie buddyzm, ale także pozostałe wielkie religie świata, wydaje się niewątpliwie
nadzieją dla wielu problemów i wyzwań współczesnej cywilizacji. 
[ze wstępu] 
 
Spis treści: 
Wstęp 
Rozdział I RELIGIA CZŁOWIEKA PIERWOTNEGO 
1. Typy wierzeń pierwotnych 
2. Wczesne koncepcje religii pierwotnej 
Rozdział II ETYCZNA FUNKCJA RELIGII - OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PIĘCIU WIELKICH
SYSTEMÓW RELIGIJNYCH ŚWIATA
1. Judaizm 
2. Chrześcijaństwo 
3. Islam 
4. Buddyzm 
5. Hinduizm 
Rozdział III SPOŁECZNIE INTEGRUJĄCA ROLA RELIGII 
1. Judaizm 
2. Chrześcijaństwo 
3. Islam 
4. Buddyzm 
5. Hinduizm 
Rozdział IV POLITYCZNA FUNKCJA RELIGII - PROBLEM FUNDAMENTALIZMÓW 
1. Chrześcijaństwo a demokracja 
2. Fundamentalizm żydowski 
3. Fundamentalizm muzułmański 
Rozdział V ATEIZM JAKO ZJAWISKO PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE 
1. Istota postaw ateistycznej i religijnej 
2. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania ateizmu 
Zakończenie 
Wykaz ważniejszych pozycji bibliograficznych 
272 strony, A5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.