| 
  
 A FE! SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WSTRĘTU I OBRZYDLIWOŚCI
 DRZAŁ-SIEROCKA A. KOWALEWSKA M.RED.  wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 42.00  Twoja cena  39,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka A
fe! 
 
społeczno-kulturowe
konteksty wstrętu i obrzydliwości 
  Podstawową
zaletą monografii A fe!, przygotowanej pod redakcją Aleksandry
Drzał-Sierockiej oraz Małgorzaty Kowalewskiej, jest panoramiczność
ujęcia. Mówi się więc o „wstręcie” i
„obrzydliwości” jako narzędziach dystynkcji
językowych i poznawczych oraz kulturowych przejawach i konsekwencjach
tych dystynkcji. Mówi się o rzeczonych kategoriach jako
wyznacznikach współczesnych strategii artystycznych, ich
związkach ze współczesną obsesją cielesności (czy wręcz:
somatyzacją kultury), traktuje jako pojęcia kluczowe dla rozumienia
gatunków popkultury (horror, mangi yaoi) oraz
poszczególnych dzieł, wreszcie – last but not
least – umieszcza je w kontekście praktyk kulinarnych,
dyskusji o „inności” oraz „wstrętnej
kobiecości”. Nie mam wątpliwości, że prezentowana
Czytelnikowi monografia spotka się z zainteresowaniem i zgoła
nieobrzydliwym przyjęciem bez poczucia wstrętu.  
 
prof.
Mariusz Czubaj 
 Wprowadzenie 
 
 
WSTRĘTNE SŁOWA I CZYNY:
OBRZYDZENIE JAKO STRATEGIA JĘZYKOWA I FILOZOFICZNA 
 
Grzegorz Dąbkowski, Wstręt, obrzydzenie i
odraza w badaniach językoznawczych 
 
Piotr Seweryn Rosół, Obrzydliwa nowoczesność.
Baudelaire i inni 
 
Sylwia Stano-Strzałkowska, Kupa, siku, robale i
koszmarne dzieci – czyli rola obrzydliwości w literaturze
dziecięcej 
 
Barbara Maria Kownacka, O parówkach,
kiełbasie i mięsie à rebours w Piaskowej Górze
Joanny Bator i Aniołach i świniach w Berlinie! Brygidy Helbig 
 
Małgorzata Kowalewska, (…) pociąganie
ze szklanki w momencie, gdy usta są pełne n.p. chleba z szynką
– stanowczo jest nieeleganckie. Fe! Fe!, czyli savoir vivre
od końca XIX wieku do dziś 
 
 
WSTRĘTNE EKSPONATY:
OBRZYDZENIE JAKO NARZĘDZIE ARTYSTY 
 
Karolina Żyniewicz, Sztuka jako narzędzie
badania granic. Pozaartystyczne wnioski płynące z artystycznych
eksperymentów 
 
Marcin M. Chojnacki, Bakterie Christiny
Agapakis, czyli bacteria art w służbie mikrobiologii 
 
Marta Caban, Motyw en transi w sztuce
polskiej XVI–XVIII wieku 
 
Piotr Kletowski, Obrzydliwe piękno, piękna
obrzydliwość – kategoria obrzydliwości w filmowym horrorze.
Analiza zjawiska na wybranych przykładach 
 
Łukasz Wróblewski, Wstręt moralny w filmie W
imieniu diabła Barbary Sass 
 
 
WSTRĘTNE CIAŁA: KATEGORIA
OBRZYDZENIA W KONTEKŚCIE CIELESNOŚCI 
 
Agnieszka Sinicka, Hannah Wilke – Wstrętna Wenus 
 
Ewa Kuliś, Wstrętne
ciała. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki  i po(d)miotowość 
 
Katarzyna Prokopowicz, Wstrętne ciało –
wojna i pornografia 
 
 
WSTRĘTNA KOBIECOŚĆ:
FEMINIZACJA OBRZYDZENIA 
 
Agata Włodarczyk, Te wstrętne yaoice
– fandomowa niechęć wobec mang yaoi oraz ich fanek 
 
Halina Gąsiorowska, Brudne dziewczyny, czyli
wstręt jako strategia emancypacyjna 
 
Katarzyna Cupała, Paskudna znaczy piękna. O
ekspresjonistycznym dualizmie w przedstawieniu Helgi Daemony w powieści
Cierpienia księcia Sternenhocha Ladislava Klímy 
 
Marta Stańczyk, Jak obrzydzić patriarchat
– Pod moją skórą Mariny de Van, czyli kobieta jako
mięso 
 
Sabina Misiarz-Filipek, Kobieta wobec porządku
symbolicznego 
 
 
WSTRĘTNY
„INNY”: KATEGORIA OBRZYDLIWOŚCI W KONTEKŚCIE
DOŚWIADCZENIA „OBCOŚCI” 
 
Magdalena Tomaszewska-Bolałek, Obrzydliwe azjatyckie
jedzenie (Chiny, Korea, Japonia, Wietnam) 
 
Aleksandra Drzał-Sierocka, Brudny i zły,
ale… do zjedzenia? O rasizmie ludożerstwem podszytym w
amerykańskiej kulturze popularnej przełomu XIX i XX wieku 
 
Bartosz Murawski, Nie jestem zwierzęciem!
Joseph Merrick w tekstach kultury popularnej 
 
Piotr Wojciechowski, Wstrętny obcy. Obrzydzenie
jako reakcja na strach przed islamem 
 
Marcin Zalewski, Wstręt i obrzydzenie jako
bariera relacji międzykulturowych na przykładzie misji ISAF w
Afganistanie 
 466
stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka 
 
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |