| 
  
 ADAPTOWANA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA DLA FIZJOTERAPEUTÓW
 MORGULEC-ADAMOWICZ N.  wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 166.80  Twoja cena  158,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Adaptowana aktywność
fizyczna dla fizjoterapeutów 
  Adaptowana aktywność
fizyczna ( APA – adapted physical activity) to
interdyscyplinarna dziedzina wiedzy i działań praktycznych obejmująca
m.in.: 
 
·       
rehabilitację, 
·       
wychowanie fizyczne, 
·       
sport i rekreację 
dla
osób w każdym wieku charakteryzujących się indywidualnymi
różnicami w strukturze i funkcji, które
ograniczają lub sprawiają znaczne trudności w zakresie możliwości
motorycznych. 
 
 Książka
prezentuje aktualną wiedzę dotyczącą APA z jednoczesnym uwzględnieniem
uwarunkowań prawnych, procedur oraz struktur organizacyjnych
obowiązujących w Polsce. Przedstawia również przykłady
dobrych praktyk, czyli sprawdzone i rekomendowane sposoby postępowania
opisane w sposób umożliwiający wdrożenie analogicznych
działań w praktyce fizjoterapeuty. 
 
Podręcznik
ma na celu przybliżenie fizjoterapeutom specyfiki pracy
specjalistów z innych obszarów niż fizjoterapia,
którzy świadczą usługi związane z aktywnością fizyczną oraz
pokazanie płaszczyzny wspólnych działań. 
 
Treści
zawarte w publikacji są zgodne z Europejskimi Standardami Adaptowanej
Aktywności Fizycznej. 
 
Podręcznik jest adresowany do studentów kształcących się na
kierunku fizjoterapia i praktykujących fizjoterapeutów, jak
również dla nauczycieli wychowania fizycznego adaptownanego,
specjalistów rekreacji terapeutycznej, trenerów i
instruktorów w sporcie. 
 Wykaz
skrótów 
 
I. Teoretyczne podstawy
adaptowanej aktywności fizycznej 
 
1. Korzenie
koncepcji adaptowanej aktywności fizycznej –
Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol 
1.1. Historia rozwoju adaptowanej aktywności fizycznej  
 
2. Podstawowe
pojęcia w adaptowanej aktyności fizycznej –
Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik 
2.1. Sport niepełnosprawnych – rekreacja terapeutyczna 
2.2. Aktywność fizyczna, adaptacja, adaptowana aktywność fizyczna
(APA), wychowanie fizyczne adaptowane (APE) 
 
3.
Teoria adaptacji –
Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol 
 
4. Ekologiczna
analiza zadań (ETA) –
Andrzej Kosmol, Natalia Morgulec-Adamowicz  
4.1. Założenia i podstawy teoretyczne 
 
5.
Model funkcjonowania i niepełnosprawności ICF a adaptowana aktywność
fizyczna – Bartosz
Molik, Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol 
5.1. Podejście Systemowe Ekologicznie Modyfikowane – model
SEMA 
 
6. Psychospołeczne
aspekty adaptowanej aktywności fizycznej
– Tomasz Tasiemski, Maciej Wilski 
6.1. Koncepcje i pojęcia związane z procesem inicjacji i uczestnictwa w
adaptowanej aktywności fizycznej 
6.2. Koncepcje i pojęcia związane z efektami uczestnictwa w adaptowanej
aktywności fizycznej 
 
7. Alternatywne
i wspomagające metody komunikacji –
Jacek Jarosław Błeszyński 
7.1. Wprowadzenie – podstawowe pojęcia  
7.2. Jak dobierać metodę do potrzeb użytkowników AAC? 
7.3. Znaczenie AAC we wczesnej interwencji komunikacyjnej 
7.4. Wybrane metody AAC 
7.4.1. Język migowy 
7.4.2. Fonogesty 
7.4.3. System Makaton 
7.4.4. PCS, piktogramy 
7.4.5. System komunikacji symbolicznej Blissa 
7.4.6. Metoda ułatwionej komunikacji (FC)  
7.5. Nowe technologie w AAC 
7.5.1. Technologia wspomagająca (AT)  
7.6. Podsumowanie 
 
8. Praktyka
oparta na dowodach naukowych w adaptowanej aktywności fizycznej
– Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol 
 
9. Specjalista
adaptowanej aktywności fizycznej –
Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik 
 
II. Główne
obszary adaptowanej aktywności fizycznej 
 
10. Wychowanie fizyczne
adaptowane (APE) –
Barbara Woynarowska, Grzegorz Bednarczuk 
10.1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
– Grzegorz Bednarczuk 
10.2. Wychowanie fizyczne dla uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi (SPE) – Grzegorz Bednarczuk 
10.3. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami
i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego –
Barbara Woynarowska 
10.3.1. Cele systemu kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego w
szkole 
10.3.2. Grupy na zajęciach wychowania fizycznego 
10.4. Organizacja pracy w wychowaniu fizycznym adaptowanym –
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) –
Grzegorz Bednarczuk 
10.5. Strategie nauczania w wychowaniu fizycznym adaptowanym
– Grzegorz Bednarczuk 
 
11. Rekreacja
terapeutyczna –
Bartosz Molik, Judit Lencse-Mucha 
11.1. Cele i założenia rekreacji terapeutycznej (RT) 
11.2. Planowanie w rekreacji terapeutycznej 
11.2.1. Diagnoza 
11.2.2. Planowanie  
11.2.3. Zastosowanie, interwencja  
11.2.4. Ocena 
11.3. Strategie postępowania wykorzystywane w rekreacji terapeutycznej 
 
12.
Sport niepełnosprawnych
– Bartosz Molik, Andrzej Kosmol 
12.1. Ruchy sportowe niepełnosprawnych na świecie (paraolimpijski,
olimpiady specjalne, sportu niesłyszących) 
12.2. Zasady kwalifikacji i klasyfikacji zawodników z
niepełnosprawnością 
12.3. Ewaluacja w sporcie osób niepełnosprawnych –
kontrola procesu treningowego (wskaźników biomedycznych,
psychologicznych, sprawnościowych i technicznych) 
12.4. Strategie treningowe wykorzystywane w sporcie niepełnosprawnych
(adaptacja przepisów, sprzętu, środowiska i instrukcji) 
 
13. Turystyka
osób z niepełnosprawnością –
Natalia Morgulec-Adamowicz, Anna Ogonowska-Słodownik 
13.1. Uwarunkowania prawne turystyki osób z
niepełnosprawnością w Polsce 
13.2. Cele i bariery podejmowania turystyki 
13.3. Turystyka osób z niepełnosprawnością w Polsce  
13.4. Strategie postępowania wykorzystywane w turystyce osób
z niepełnosprawnością  
 
III. Adaptowana aktywność
fizyczna dla wybranych grup osób ze specjalnymi potrzebami 
 
14. Osoby
z chorobami układu krążenia
– Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska 
14.1. Nadciśnienie tętnicze (NT) 
14.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z NT 
14.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
NT 
14.2. Choroba tętnic obwodowych (peripheral arterial disease, PAD) 
14.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z PAD 
14.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
PAD 
14.3. Rozrusznik serca (RS) i wszczepialny kardiowerter-defibrylator
(implanted cardioverter defibrillator, ICD) 
14.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z RS i
ICD 
14.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
RS i ICD 
14.4. Ortotopowa transplantacja serca (orthotopic heart transplant, OHT) 
14.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób po OHT 
14.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po
OHT 
 
15.
Osoby z chorobami układu oddechowego
– Izabela Rutkowska  
15.1. Astma 
15.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z astmą 
15.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
astmą  
15.2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) 
15.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
POChP  
15.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
POChP  
15.3. Mukowiscydoza (cystic fibrosis, CF) 
15.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z CF 
15.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
CF  
15.4. Transplantacja płuc 
15.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po
transplantacji płuc  
15.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po
transplantacji płuc  
 
16. Osoby
z chorobami nerwowo-mięśniowymi –
Natalia Morgulec-Adamowicz, Anna Ogonowska-Słodownik  
16.1. Uszkodzenie rdzenia kręgowego (URK) 
16.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z URK 
16.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
URK 
16.2. Stwardnienie rozsiane (SM) 
16.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób ze
stwardnieniem rozsianym 
16.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób ze
stwardnieniem rozsianym 
16.3. Dystrofia mięśniowa (DM) 
16.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
dystrofią mięśniową 
16.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
dystrofią mięśniową 
16.4. Padaczka 
16.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
padaczką 
16.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
padaczką 
16.5. Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) 
16.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
mózgowym porażeniem dziecięcym 
16.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
mózgowym porażeniem dziecięcym 
16.6. Choroba Parkinsona 
16.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
chorobą Parkinsona 
16.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
chorobą Parkinsona 
 
17.
Osoby z chorobami metabolicznymi, immunologicznymi i hematologicznymi –
Jolanta Marszałek 
17.1. Cukrzyca 
17.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
cukrzycą 
17.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
cukrzycą  
17.2. Otyłość 
17.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
otyłością 
17.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
otyłością 
17.3. Niedokrwistość 
17.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
niedokrwistością 
17.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
niedokrwistością  
17.4. AIDS 
17.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z AIDS 
17.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
AIDS  
17.5. Choroba nowotworowa 
17.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
chorobą nowotworową 
17.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
chorobą nowotworową 
 
18.
Osoby z chorobami ortopedycznymi –
Kalina Maria Kaźmierska-Kowalewska, Jolanta Marszałek 
18.1. Osteoporoza 
18.1.1. Problemy i zalecenia związane z aktywnością fizyczną
osób z osteoporozą 
18.2. Choroby reumatyczne 
18.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
chorobą reumatyczną 
18.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
chorobą reumatyczną 
18.3. Amputacje kończyn dolnych  
18.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną u osób po
amputacjach 
18.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób po
amputacjach 
 
19. Osoby
z zaburzeniami poznawczymi, psychicznymi i sensorycznymi –
Anna Ogonowska-Słodownik, Izabela Rutkowska  
19.1. Osoby z dysfunkcją wzroku 
19.1.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
dysfunkcją wzroku 
19.1.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
dysfunkcją wzroku 
19.2. Osoby z dysfunkcją słuchu 
19.2.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
dysfunkcją słuchu 
19.2.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
dysfunkcją słuchu 
19.3. Choroba Alzheimera 
19.3.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
chorobą Alzheimera 
19.3.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
chorobą Alzheimera 
19.4. Niepełnosprawność intelektualna  
19.4.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną osób z
niepełnosprawnością intelektualną 
19.4.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla osób z
niepełnosprawnością intelektualną  
19.5. Rozwojowe zaburzenia koordynacji (developmental coordination
disorder, DCD) – dyspraksja, niezborność ruchów,
dysharmonia rozwoju motorycznego 
19.5.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z DCD 
19.5.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z DCD 
19.6. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem
uwagi (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) 
19.6.1. Problemy związane z aktywnością fizyczną dzieci z ADHD 
19.6.2. Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla dzieci z ADHD 
 
IV. Przykłady dobrych praktyk
w adaptowanej aktywności fizycznej 
 
20. Terapia
w środowisku wodnym –
Anna Ogonowska-Słodownik 
 
21.
Hipoterapia –
Natalia Morgulec-Adamowicz  
 
22. Program
Treningu Aktywności Motorycznej (MATP) Olimpiad Specjalnych
– Waldemar Skowroński 
 
23. Nordic
Walking – Izabela
Rutkowska 
 
24. Snoezelen
– sale doświadczania świata
– Natalia Morgulec-Adamowicz  
 
25. Transplant
Games – Anna
Ogonowska-Słodownik 
 
26.
Igrzyska Sportowe „Onko-Olimpiada” –
Waldemar Skowroński 
 
27. Program
MOVE – szansa na mobilność przez edukację/doświadczenie –
Izabela Rutkowska  
 
Skorowidz osobowy 
Skorowidz rzeczowy 
 
Aneks 1 – Barbara Woynarowska 
Aneks 2 – Natalia Morgulec-Adamowicz, Bartosz Molik 
 
Literatura  
 288
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |