| 
  
 DOŚWIADCZENIA RODZIN W ODKRYWANIU I ROZWIJANIU ZDOLNOŚCI DZIECI PERSPEKTYWA PEDAGOGICZNA
 STAŃCZAK M.  wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 40.00  Twoja cena  38,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Doświadczenia rodzin w
odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci 
 
Perspektywa pedagogiczna 
  Podjęta
w monografii problematyka jest niezwykle ważna z perspektywy
adekwatności oddziaływań edukacyjnych kierowanych do grupy dzieci i
młodzieży zdolnej. Procesami wychowania, kształcenia i samokształcenia,
„sprzyjających rozwojowi zdolności człowieka w cyklu całego
jego życia” zajmuje się pedagogika zdolności (giftedchild
pedagogy). Transformacja potencjału zdolnościowego dziecka w dojrzały
talent jest procesem rozciągniętym w czasie i warunkowanym szeregiem
czynników, zarówno wewnętrznych jak i
zewnętrznych, które mogą go wspierać albo ograniczać.
Rodzice jako pierwsi mogą dostrzec najwcześniejsze nawet przejawy
dziecięcych zdolności i to oni na ogół wprowadzają swoje
córki i synów w określoną dziedzinę aktywności,
wzmacniając ich zainteresowania nią. W kolejnych zaś etapach
transformacji potencjału zdolnościowego mogą budować motywację swego
dziecka i jego wytrwałość w dążeniu do postawionych celów,
jak i rozwijać jego kompetencje społeczne, ale i zapewniać wsparcie
finansowe, organizacyjne oraz emocjonalne. Rodziny uczestniczące w
prezentowanym projekcie badawczym odegrały rolę stymulującą
rozwój zdolności swoich córek i synów. 
 
Zawarte w monografii analizy mogą stać się inspiracją dla
praktyków – pedagogów, nauczycieli i
innych osób związanych z tworzeniem oferty edukacyjnej,
adresowanej do dzieci i młodzieży zdolnej – zainteresowanych
budowaniem form współpracy ze środowiskiem rodzinnym.
Opisane tu doświadczenia rodzin, towarzyszących dzień po dniu swoim
zdolnym córkom i synom w ich procesach rozwojowych, stać się
mogą cenną wskazówką dla innych rodziców. 
 Wprowadzenie 
 
Rozdział I. Zdolności
dzieci i ich rozwój 
1. Współczesne pojmowanie zdolności 
2. Geneza zdolności 
3. Wybrane koncepcje i modele zdolności 
4. Refleksje podsumowujące 
 
Rozdział II. Dziecko zdolne w rodzinie 
1. Współczesne rozumienie rodziny 
2. Rola środowiska rodzinnego w rozwoju zdolności 
3. Cechy domu rodzinnego 
3.1. Potencjał społeczno-ekonomiczny 
3.2. Konstelacje rodzinne 
3.3. Klimat emocjonalny 
4. Refleksje podsumowujące 
 
Rozdział III. Proces badawczy
– założenia i realizacja 
1. Perspektywa badawcza 
2. Cel i problematyka 74 
3. Metoda gromadzenia danych 
4. Zasady konstruowania próby badawczej 
5. Metoda analizy danych 
 
Rozdział IV.
Odkrywanie zdolności dzieci 
1. Poszukiwanie źródeł 
2. Rodzicielskie oszacowanie potencjałów 
3. Ścieżki rozpoznania 
3.1. Eksperck 
3.2. Rodzinna 
3.3. Rodzinno-ekspercka 
4. Refleksje podsumowujące 
 
Rozdział V. Rozwijanie
zdolności dzieci 
1. Wczesna stymulacja rozwoju 
2. Kształcenie specjalistyczne 
2.1. Poszukiwanie możliwości kształcenia 
2.1.1. Spiritus movens 
2.1.2. Rodzicielskie rozterki 
2.1.3. Decyzja 
2.2. Ścieżki rozwoju zdolności 
2.2.1. Akademickie 
2.2.2. Muzyczne 
2.2.3. Taneczne 
2.2.4. Sportowe 
3. Rodzinne kształcenie incydentalne 
3.1. Praktyki czytelnicze 
3.2. Partycypacja w kulturze artystycznej 
3.3. Kontakty międzykulturowe 
3.4. Rodzinne podróże edukacyjne 
4. Refleksje podsumowujące 
 
Rozdział VI. Cechy rodzin wspierające
rozwój zdolności dzieci 
1. Bliskość uczuciowa 
2. Elastyczne granice zewnętrzne 
3. Koncentracja na dziecku 
3.1. Wymiar temporalny 
3.2. Wymiar zawodowy 
3.3. Wymiar czasu wolnego 
4. Możliwość dokonywania wyborów 
5. Refleksje podsumowujące 
 
Zakończenie 
Bibliografia 
 292
strony,  B5, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - ROZWIJANIE FANTAZJI, ZAINTERESOWAŃ I ZDOLNOŚCI UCZNIÓW ZAJĘCIA RELAKSUJĄCE160 POMYSŁÓW NA NAUCZANIE ZINTEGROWANE W KLASACH I-III STASICA J.
 
  - OSWOJENIE TRAUMY SENEJKO A. CZAPIGA A.
 
  - ROZWIJANIE WIELORAKICH ZDOLNOŚCI CZŁOWIEKA WYBRANE ZAGADNIENIA SUŚWIŁŁO M. RED.
 
  - JAK WSZECHSTRONNIE ROZWINĄĆ ZDOLNOŚCI DZIECKA BRADWAY L. ALBERS HILL B.
 
  - PROFILAKTYKA TRAUMY SENEJKO A. ŻURKO M.
 
  - ZDOLNOŚCI W AKCJI CHRUSZCZEWSKI M.H
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |