| 
  
 PSYCHOLOGIA MAŁEGO DZIECKA JAK RELACJE SPOŁECZNE WSPIERAJĄ ROZWÓJ DZIECKA W PIERWSZYCH DWÓCH LATACH ŻYCIA
 MURRAY L.  wydawnictwo: PARADYGMAT , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 94.50  Twoja cena  89,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia małego dziecka 
 
Jak relacje społeczne
wspierają rozwój dziecka w pierwszych dwóch
latach życia 
  Profesor psychologii Lynne
Murray jest uznaną brytyjską badaczką wczesnego rozwoju dzieci. Jej
książka Psychologia małego dziecka to znakomite źródło
wiedzy zarówno dla rodziców (a także babć,
dziadków oraz innych opiekunów), jak i dla
specjalistów pracujących z dziećmi i rodzinami. 
 
Wyjątkowość tego przewodnika po różnych obszarach rozwoju
dziecka w pierwszych dwóch latach życia polega na tym, że
wszystkie przedstawione wnioski płynące ze współczesnych
badań naukowych autorka ilustruje wynikami szczegółowej
obserwacji zachowania i interakcji społecznych konkretnych dzieci.
Bogaty materiał zdjęciowy pomaga dostrzec
niezwykłą wrażliwość dziecka na otoczenie społeczne i umożliwia
odczytanie istotnego znaczenia wielu dziecięcych zachowań często
uznawanych za przypadkowe. A przede wszystkim unaocznia ogromny wkład
dziecka we własny rozwój i doniosłą rolę rodziców
we wspieraniu jego rozwoju. 
 Podziękowania 
Przedmowa 
O Autorce 
Wprowadzenie 
 
1. Rozumienie
społeczne i współdziałanie 
Okres noworodkowy: 1. miesiąc życia 
Wkład rodziców: intuicyjne rodzicielstwo 
Wkład dziecka: mózg społeczny 
Naśladowanie i neurony lustrzane 
Interakcje społeczne w 1. miesiącu 
Zmiany w 2. miesiącu: rozkwit relacyjności
„pierwotnej” 
Rola rodzica 
Różne style interakcji i wczesne próby
„nadawania znaczenia” 
Rosnąca wrażliwość społeczna niemowlęcia 
Miesiące 4. i 5.: wchodzenie w szerszy świat i relacyjność
„tematyczna” 
Miesiąc 9.: przejście od relacyjności „tematycznej”
do relacyjności „uwspólnianej” 
Rozwój relacyjności
„uwspólnianej” 1: początki rozumienia
innych ludzi 
Rozwój relacyjności
„uwspólnianej” 2: rola interakcji
społecznych 
Wspieranie wspólnego zainteresowania 
Koordynowanie działań 
Interakcje społeczne z więcej niż jedną osobą 
Popisywanie się przez dziecko podczas interakcji społecznych 
Rok 2.: szerszy ogląd i relacyjność „kooperatywna” 
Oznaki rozwoju szerszego oglądu i zdolność do relacyjności
„kooperatywnej” 
Przekomarzanie się 
Oszukiwanie 
Rozpoznawanie odbicia w lustrze 
Rozpoznawanie sensu zachowania 
Rozumienie sprzecznych perspektyw 
Rola interakcji społecznych 
Zabawy „na niby” i konflikty 
Rozmowy 
Okazje do współdziałania 
Podsumowanie Rozdziału 1 
 
2. Przywiązanie 
Wzorce przywiązania u dzieci 
Oznaki przywiązania 
Różnice we wzorcach przywiązania 
Przywiązanie ufne 
Przywiązanie nieufne 
Przywiązanie nieufne-unikające 
Przywiązanie nieufne-ambiwalentne 
Przywiązanie zdezorganizowane 
Rola rodziców w kształtowaniu ufności dziecka 
Znaczenie responsywności 
Waga myślenia o przeżyciach dziecka 
Style rodzicielstwa związane z różnymi wzorcami nieufnego
przywiązania u dziecka 
Rola właściwości dziecka 
Co wpływa na zdolność rodziców do zapewnienia wrażliwej
opieki? 
Warunki życia 
Właściwości rodziców 
Style przywiązania rodziców 
Ogólne przystosowanie rodziców 
Wczesna więź a dalszy rozwój 
Wczesna więź a późniejsze relacje społeczne 
Wczesna więź a późniejsze problemy z zachowaniem 
Wpływ bieżących warunków i wychowania 
Pomoc dla rodziców 
Opieka innych osób: pobyt w żłobku i jego wpływ na
rozwój dziecka 
Przystosowanie się do żłobka 
Wspieranie dziecka w żłobku: okres aklimatyzacji 
Adaptacja do żłobka: wsparcie w domu 
Relacje dzieci z opiekunami w żłobku 
Relacje między dziećmi 
Pobyt w żłobku a rozwój dziecka 
Przywiązanie dzieci do przedmiotów 
Podsumowanie Rozdziału 2 
 
3. Samoregulacja
i kontrola 
Podstawy regulacji u dzieci 
Wspieranie przez rodziców podstawowych umiejętności
samoregulacyjnych dziecka 
Wczesna opieka 
Kontakt twarzą w twarz 
„Kamienna twarz” 
Naturalny kontakt twarzą w twarz 
Zabawa ruchowa 
„Siłowanki” 
Rozwój świadomej samokontroli u dzieci 
Jak rodzice mogą wspierać świadomą samokontrolę u dzieci 
Wspieranie wczesnych zdolności koncentrowania uwagi i przewidywania
zdarzeń 
Regulacja reakcji dzięki świadomości społecznej i „odnoszeniu
społecznemu” 
Zachęcanie do wspólnej zabawy i współdziałania 
Wyjaśnianie i rozmowa 
Samoregulacja podczas zasypiania 
Czynniki mogące utrudniać samoregulację 
Trudności ze sprawowaniem roli rodzicielskiej 
Wzorzec wycofany 
Wzorzec intruzywny 
Wzorzec lękowy, nadopiekuńczy 
Różnice indywidualne i potencjalne zagrożenie rozwojem
problemów 
Radzenie sobie z problemowym zachowaniem dziecka 
Problemy „eksternalizacyjne”: zachowania agresywne
i buntownicze 
Problemy „internalizacyjne”: ogólna
lękliwość i skrajna nieśmiałość 
Podsumowanie Rozdziału 3 
 
4. Rozwój
poznawczy 
Rozwijający się mózg 
Wpływ doświadczeń 
Podstawy rozwoju poznawczego 
Własna aktywność dziecka 
Jak aktywność dziecka wspiera jego rozwój poznawczy 
Zdobywanie kontroli 
Rozumienie świata fizycznego 
Rozumienie cudzych działań 
Rola relacji społecznych 1: wkład dziecka 
Pierwsze kontakty z innymi ludźmi 
Komunikowanie zainteresowania i intencji 
Naśladowanie innych 
Wczesne naśladowanie 
Postępy w naśladowaniu 
Wykorzystywanie naśladowania przez dorosłych 
Rola relacji społecznych 2: wkład rodziców 
Dostrojenie i responsywność 
Dostrojenie i responsywność we wczesnych interakcjach 
Dostrojenie i responsywność po trzech miesiącach 
Facylitowanie 
Tworzenie rusztowania 
Wspieranie wokalizacji i wypowiedzi słownych 
Wykorzystanie innych zasobów 1: oglądanie telewizji 
Wykorzystanie innych zasobów 2: wspólne czytanie
książek 
Specjalne właściwości książek dla dzieci 
Dowiedzione korzyści ze wspólnego czytania 
Kluczowe cechy wspólnego czytania książek 
Wzorce, które się z czasem zmieniają 
Szersze znaczenie wspólnego czytania książek 
Podsumowanie Rozdziału 4 
 
Przypisy 
Indeks 
 258
stron, Format: 19.0x25.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |