www.ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ROLA ALIANSÓW EDUKACYJNYCH W UMIĘDZYNARODOWIENIU UCZELNI NA PRZYKŁADZIE ALIANSU CEMS UWARUNKOWANIA I CZYNNIKI SUKCESU


SOŁEK-BOROWSKA C.

wydawnictwo: SGH , rok wydania 2024, wydanie I

cena netto: 81.00 Twoja cena  76,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

ROLA ALIANSÓW EDUKACYJNYCH W UMIĘDZYNARODOWIENIU UCZELNI NA PRZYKŁADZIE ALIANSU CEMS

Uwarunkowania i czynniki sukcesu


Internacjonalizacja szkół wyższych jest procesem, który w sposób naturalny wpisuje się w ramy zmieniającego się świata, a stopień umiędzynarodowienia uczelni jest jednym z czynników decydujących o nowoczesności szkolnictwa wyższego. Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego nie jest już celem samym w sobie, ale środkiem do poprawy jakości kształcenia. Pozyskiwanie wiedzy, mobilizację talentów w celu wsparcia globalnych badań i wzbogacanie programów nauczania treściami międzynarodowymi uważa się za korzyści wynikające z procesu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. W dobie gospodarki informacyjnej kształcenie jest postrzegane jako podstawowy klucz do tworzenia bogactwa oraz konkurencyjności krajów i gospodarek. Globalizacja gospodarki światowej wymusza wzrost intensywności powiązań pomiędzy krajami świata, regionami, przedsiębiorstwami. Podstawą tych działań jest przepływ kapitału, technologii, usług, a przede wszystkim – ludzi. Globalizacja jest jednocześnie jedną z sił sprawczych napędzających proces internacjonalizacji i wymuszających zmiany w programach nauczania w szkołach biznesu. Edukacja biznesowa pełni szczególną rolę w rozwoju społeczno-ekonomicznym kraju, kształcąc elity zarządzające krajem, przyszłych pracowników, menedżerów, czy kształtując postawy przedsiębiorcze w społeczeństwie. Z tych powodów przedmiotem badań w niniejszej monografii jest uczelnia ekonomiczna. Uczelnie ekonomiczne stanowią podtyp uczelni sensu largo. Należy szczególnie podkreślić funkcje ekonomicznych szkół wyższych wynikające z ich specyfiki, a wyrażające się w rozwoju zaawansowanej wiedzy ekonomicznej, pobudzaniu przedsiębiorczości i pasji zdobywania wiedzy przez całe życie, a także kształtowaniu w procesie edukacji orientacji innowacyjnej, umożliwiającej wykorzystanie szans cywilizacyjnych. Wiąże się to z przekształceniem edukacyjnej misji nauczania w misję wyposażania w metody indywidualnego uczenia się oraz dochodzeniem do sytuacji, w której edukacja ekonomiczna jest traktowana jako jeden z elementów wiedzy niezależnie od wykonywanego zawodu i wyuczonej profesji. W 2007 roku w ramach inicjatywy Global Compact (Inicjatywa ONZ na rzecz promocji i rozwoju idei zrównoważonego rozwoju) opracowane zostały zasady odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej – The Principles of Responsible Management Education (PRME), co tym bardziej podkreśla społeczny wymiar i charakter edukacji biznesowej. Rosnąca globalizacja w świecie biznesu była jednym z głównych czynników napędzających internacjonalizację treści i ogólnego doświadczeniaedukacyjnego w szkołach biznesowych. Na rynku wyższej edukacji biznesowej na sukces mogą liczyć te uczelnie, które szybko dostrzegą zachodzące zmiany i podejmą odpowiednie działania, aby sprostać globalnej konkurencji. Podjęcie działań dotyczy uczelni najbardziej renomowanych w takim samym stopniu jak tych, które są tylko graczami lokalnymi lub regionalnymi. W obliczu rosnącej konkurencji międzynarodowej niezmiernie ważne jest, aby uniwersytety posiadały kompetencje w zakresie odpowiadania na potrzeby zmian
zachodzących w środowisku zewnętrznym.

(fragment wstępu)


WSTĘP

1. PROCES INTERNACJONALIZACJI UCZELNI W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH

1.1. Pojęcie i istota internacjonalizacji edukacji wyższej
1.2. Motywy i przesłanki internacjonalizacji uczelni
1.3. Modele internacjonalizacji uczelni
1.4. Poziom internacjonalizacji polskich uczelni na tle świata
1.5. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce

Podsumowanie

2. ALIANSE JAKO JEDNA Z FORM INTERNACJONALIZACJI UCZELNI – PERSPEKTYWA ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO

 2.1. Alianse strategiczne z perspektywy teoretycznej
 2.2. Rozróżnienie definicyjne pojęcia „sieć” i „alians”
 2.3. Teoria zasobowa i przewaga konkurencyjna w ujęciu aliansów i sieci
 2.4. Podejście oparte na wiedzy. Teoria wiedzy
 2.5. Teoria interesariuszy
 2.6. Strategiczne alianse pomiędzy uczelniami a partnerami biznesowymi
 2.7. Motywy i przesłanki zawierania aliansów pomiędzy uczelniami a partnerami biznesowymi
 2.8. Czynniki sukcesu w partnerstwie uczelnia a partner biznesowy 8
 2.9. Korzyści wynikające z tytułu przynależności do aliansów
2.10. Od współpracy do aliansów. Rodzaje aliansów w szkolnictwie wyższym

Podsumowanie

3. STRATEGICZNE ALIANSE W SEKTORZE EDUKACJI WYŻSZEJ – ALIANSE EDUKACYJNE

3.1. Istota aliansów edukacyjnych
3.2. Alianse międzynarodowe i globalne w sektorze szkolnictwa wyższego
3.3. Edukacyjne programy międzynarodowe jako efekt aliansów edukacyjnych
3.4. Alianse edukacyjne jako alianse uczące się
3.5. Kluczowe czynniki sukcesu w aliansach edukacyjnych – mechanizm budowania zaufania

Podsumowanie

4. ROLA I ZNACZENIE ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W ALIANSACH EDUKACYJNYCH

4.1. Pojęcie i wymiary jakości w aliansach edukacyjnych
4.2. Definiowanie i zapewnianie jakości kształcenia w europejskich aliansach edukacyjnych
4.3. Rola i znaczenie akredytacji w zapewnieniu jakości kształcenia w aliansach edukacyjnych
4.4. Międzynarodowe i narodowe rankingi jako narzędzia pomiaru jakości kształcenia
4.5. Ocena jakości kształcenia przez pryzmat umiejętności studentów
4.5.1. Umiejętności w XXI wieku
4.5.2. Determinanty zaangażowania alumnów

Podsumowanie

5. KONCEPCJA I METODYKA BADANIA ROLI GLOBALNEGO ALIANSU EDUKACJI MENEDŻERSKIEJ POPRZEZ WSPÓLNY PROGRAM MAGISTERSKI

5.1. Określenie problemu badawczego
5.2. CEMS – charakterystyka globalnego aliansu edukacji menedżerskiej
5.3. Model badawczy
5.4. Procedura badawcza
5.5. Badana populacja i dobór próby
5.6. Opis zastosowanych metod i technik badawczych

Podsumowanie

6. WYNIKI BADANIA EMPIRYCZNEGO – ROLA ALIANSU STRATEGICZNEGO CEMS W UMIĘDZYNARODOWIENIU UCZELNI ORAZ JEJ EFEKTÓW

6.1. Program CEMS MIM z perspektywy dyrektorów akademickich
6.1.1. Korzyści uczestnictwa w partnerstwie CEMS – perspektywa dyrektorów akademickich
6.1.2. Analiza skupień ze względu na miejsce w rankingu metodą k-średnich
6.1.3. Przewaga konkurencyjna w aliansie CEMS
6.1.4. System zarządzania jakością w programie CEMS – jako efekt wdrożenia najlepszych praktyk
6.1.5. Efekty przynależności do aliansu CEMS: najlepsze praktyki – wyniesione lekcje
6.1.6. Proces dzielenia się wiedzą w aliansie CEMS

Podsumowanie i dyskusja wyników

6.2. CEMS SGH z perspektywy absolwentów programu
6.2.1. Motywy i korzyści uczestnictwa w programie CEMS SGH – perspektywa absolwentów
6.2.2. Korzyści związane z ukończeniem programu CEMS
6.2.3. Ocena umiejętności poznawczych
6.2.4. Ocena zależności: umiejętności poznawcze, rekomendacja programu a osiągnięte korzyści

Podsumowanie i dyskusja wyników

6.3. CEMS SGH z perspektywy partnerów biznesowych
6.3.1. Korzyści z uczestnictwa w partnerstwie CEMS SGH
6.3.2. Rodzaje relacji w sojuszu z partnerami biznesowymi

Podsumowanie i dyskusja wyników

ZAKOŃCZENIE

ANEKS

BIBLIOGRAFIA

SPIS RYSUNKÓW

SPIS TABEL

288 stron, B5, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022