www.ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CZY MOŻNA UFAĆ WIKIPEDII? SPOŁECZNOŚCI INTERNETOWE I KONSTRUKCJA WIEDZY


BRUCKMAN A.S.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie I

cena netto: 67.25 Twoja cena  63,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Czy można ufać Wikipedii?

Społeczności internetowe i konstrukcja wiedzy


Internet stał się najważniejszym źródłem informacji dla znacznej części ludzkości. Społeczności internetowe – jak na przykład społeczność odpowiedzialna za tworzenie Wikipedii – stanowią kluczowe ogniwa współczesnego systemu kreacji i obiegu wiedzy. Jednak jak dużo wiemy o naturze i dynamice tych społeczności? Co sprawia, że możemy ufać efektom ich działalności – jeśli istotnie możemy im ufać? Czy Wikipedia i inne internetowe kompendia to wiarygodne źródła wiedzy, czy też powinniśmy je traktować z najwyższą ostrożnością?

W tym przełomowym, interdyscyplinarnym studium Amy S. Bruckman dogłębnie rozważa te i pokrewne zagadnienia. Sięgając po ustalenia filozofii, socjologii, psychologii i medioznawstwa, autorka przystępnie wyjaśnia czym jest społeczność, co to jest wiedza, w jaki sposób Internet ułatwia tworzenie nowych rodzajów społeczności, a także jak wiedza jest kształtowana poprzez współpracę i konwersację online. Porusza przy tym zagadnienie tworzenia tożsamości w Internecie i jej wpływu na nasze interakcje w cyfrowym świecie oraz stara się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w sieci występuje tak wiele niepożądanych zachowań i co możemy z tym zrobić.

W dzisiejszych realiach głębokiego kryzysu zaufania, a jednocześnie coraz silniejszej zależności od Internetu jako najważniejszego medium informacyjnego, Czy można ufać Wikipedii to obowiązkowa lektura dla wszystkich fanów wiedzy i współczesności.

Podziękowania

Wstęp: Projekt i zachowania społeczne

1. Czy "społeczności" internetowe to prawdziwe społeczności?
Co to jest "społeczność"?
Kapitał społeczny
Silne i słabe więzy
Trwała i wszechobecna społeczność
Trzecie miejsca
Trzecie miejsca online
Role społeczne
Normy społeczne
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

2. Co można osiągnąć dzięki współpracy online?
Od World Book do Wikipedii
Nauka obywatelska
Motywacja w nauce obywatelskiej
Produkcja rówieśnicza i intelektualne wyzwanie: Polymath Project
Rozumienie współpracy online jako sposobu produkcji
Struktura Wikipedii
Oprogramowanie typu open-source: katedra i bazar
innowacyjność i przywództwo we współpracy online
Kiedy dobra wola zawodzi: Boaty McBoatface
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

3. Czy możemy ufać Wikipedii?
Skąd wiesz?
Metafizyka: realizm wewnętrzny
Epistemologia
Społeczna konstrukcja wiedzy
Recenzja rówieśnicza
Realność oceny
Czy powinniśmy wierzyć Wikipedii?
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

4. Jak Internet zmienia to, w jaki sposób myślisz?
Zostać częścią wspólnoty budującej wiedzę
Budowanie wiedzy jako system socjotechniczny
Na odległość
Komora pogłosowa
Zagrożenia związane z budowaniem wiedzy
Czy Internet zachęca do wiary w teorie spiskowe?
Wejść między trolle
Jakość produktu
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

5. Jak ludzie wyrażają swoją tożsamość w Internecie i dlaczego jest to ważne dla interakcji online?
Autoprezentacja na co dzień
Wyrażania przekazywane i wywołane
Fasady i role
Tożsamość online: nazwa użytkownika
Elementy tożsamości online
Płeć online
Warsztat tożsamości
Fałszywa tożsamość
Wiek i rasa
Tożsamość i społeczności skupione na określonej
grupie demograficznej
Podgrupa konwersacyjna w przestrzeni społecznej: Black Twitter
Prywatność
Sieci społecznościowe i prywatność
Od bycia anonimowym do identyfikacji
Dlaczego potrzebujemy pseudonimów
Anonimowość i odpowiedzialność
Przyszłość tożsamości w sieci
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

6. Co to jest złe zachowanie w sieci i jak możemy temu zaradzić?
Co reguluje zachowanie?
Prawa
Jak można poprawić prawa dotyczące języka?
Zasady i normy społeczne
Grupy internetowe, kultura i radykalizacja
Technologia
Moderowanie: program, ochotnicy i pracownicy
Nieco prewencji
Internetowe publiczne upokarzanie
Treści generowane przez komputery
Lojalność, krytyka, rozstanie
Ocena wartości
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

7. W jaki sposób modele biznesowe kształtują społeczności internetowe?
Rynki jako regulator
Koszt obsługi klienta
Ewolucja modeli biznesowych dla społeczności internetowych
Modele biznesowe jako regulatory
Czy możliwe są nowe modele biznesowe?
Teoretyczne podsumowanie
Praktyczne zastosowania

8. Jak możemy pomóc Internetowi wydobyć z nas to, co najlepsze?
Społeczność
Współpraca
Prawda i wiedza
Tożsamość
Radzenie sobie ze złym zachowaniem i zarządzanie nim
Potrzeba edukacji
Aspiracje i projekt

Bibliografia

264 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022