|

DYDAKTYKA HISTORII NOWE PERSPEKTYWY
KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA D. RED. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2023, wydanie Icena netto: 89.99 Twoja cena 85,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dydaktyka historii
Nowe perspektywy
Pomysł napisania tej
wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji
Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych
Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro
historyków z różnych ośrodków
naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków,
Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką
historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu
ze studentami, nauczycielami i edukatorami.
Publikacja została
pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych
zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw
jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne
dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję
teoretyczną z praktyką.
Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców:
przede wszystkim do studentów historii lub
kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania
zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w
szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do
edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych)
różnych instytucji kultury, którzy zajmują się
edukacją historyczną.
Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla
czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej
dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.
Wstęp (Danuta
Konieczka-Śliwińska) 11
1. Dydaktyka
historii – pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina
integralna? (Stanisław Roszak)
17
Uwagi ogólne 17
Między dydaktyką ogólną a szczegółową
17
Tożsamość dyscypliny w koncepcjach
dydaktyków
22
Nowe drogi i perspektywy rozwoju
28
Podsumowanie 33
Problemy do dyskusji 33
2. Nowoczesne
metody dydaktyczne w edukacji historycznej (Izabela
Lewandowska) 35
Uwagi ogólne 35
Dotychczasowe ustalenia dydaktyków
historii 36
Podstawy teoretyczne nowoczesnych metod
dydaktycznych 41
Przykłady zastosowania nowych
metod . 45
Metoda stacji dydaktycznych
45
Metoda odwróconej
klasy 47
Metoda tekstu przewodniego 50
Metoda WebQuest 54
Uczenie się we współpracy
58
Myślenie projektowe 62
Metoda opowieści 65
Metoda historii mówionej 68
Scrapbooking/lapbooking
73
Podsumowanie 78
Problemy do dyskusji
79
3. Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy
„zabawy” z historią (Barbara
Techmańska) 81
Uwagi ogólne 81
Specyficzna forma gry – escape room
81
Escape room – definicja, geneza
81
Escape room w
edukacji 83
Pokoje historyczne 85
Wirtualne pokoje zagadek 86
Zalety (nie tylko) edukacyjne
87
Warunki sukcesu
88
Gry miejskie w edukacji historycznej 88
Historia gier
miejskich
88
Walory (nie tylko) edukacyjne gier miejskich 90
Rodzaje gier i ich organizacja 91
Gra miejska w edukacji historycznej
92
Zagrożenia związane z planowaniem i organizacją miejskich gier
historycznych 94
Gry planszowe
95
Walory edukacyjne gier planszowych
97
Podsumowanie
98
Problemy do dyskusji
98
4. Mapy
historyczne we współczesnej edukacji szkolnej
(Małgorzata
Machałek)
101
Uwagi
ogólne
101
Mapa historyczna a podstawa programowa z historii
102
Podstawowe pojęcia
105
Ewolucja szkolnych map
historycznych
107
Mapy ścienne 107
Atlasy historyczne i mapy konturowe 108
Foliogramy 109
Mapy podręcznikowe
110
Mapy komputerowe 111
Zastosowanie map na zajęciach
edukacyjnych 113
Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem map
114
Podsumowanie 116
Problemy do dyskusji 116
5. Nowe obrazy i
filmy o tematyce historycznej (Barbara
Techmańska) 117
Uwagi
ogólne
117
Murale i ich edukacyjna
rola
117
Definicja, geneza i
funkcje
117
Tematyka murali i sposoby przedstawiania treści
historycznych
119
Wartość edukacyjna murali
121
Memy – współczesna forma
komunikacji
121
Memy internetowe o tematyce historycznej
122
Dlaczego memy bawią i
uczą? 123
Filmy historyczne
125
Rodzaje filmów 125
Filmy historyczne –
dostęp
128
Kształcenie umiejętności pracy z filmem
historycznym 129
Podstawowe zalety wykorzystania filmu historycznego
130
Podsumowanie 133
Problemy do dyskusji 133
6. Uczeń ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji historycznej (Małgorzata
Machałek) 135
Uwagi ogólne 135
Pojęcie ucznia ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi 136
Praktyczne aspekty pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w
nauce 139
Uczeń z dysleksją rozwojową
139
Uczeń z niepełnosprawnościami 141
Uczeń słabosłyszący 141
Uczeń słabowidzący 142
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową
143
Uczeń z zaburzeniami w spektrum autyzmu
144
Uczeń z ADHD 144
Uczeń w sytuacji kryzysowej i przewlekle
chory 145
Uczeń z doświadczeniem migracji
145
Specyfika pracy z uczniem zdolnym
146
Zdolności ogólne i
uzdolnienia
146
Identyfikacja uczniów
zdolnych
147
Dostosowanie wymagań i indywidualizacja w pracy z uczniem
zdolnym 149
Podsumowanie
153
Problemy do dyskusji
154
7. Weryfikacja
wiedzy i umiejętności w edukacji historycznej – egzamin
maturalny (Maciej Fic)
155
Uwagi
ogólne
155
Formuła egzaminu maturalnego przed 2002 rokiem
156
Specyfika oceniania zewnętrznego
160
Początki wdrażania egzaminu zewnętrznego
(2002–2005) 162
Zewnętrzne egzaminy maturalne z historii po 2005
roku 165
Podsumowanie 171
Problemy do dyskusji 175
8. Wątki
biograficzne w szkolnej edukacji historycznej (Marek
Białokur) 177
Uwagi ogólne 177
Biografistyka historyczna – perspektywa naukowa i
dydaktyczna
178
Psychobiografistyka – niewykorzystana szansa dydaktyki
historii czy słuszny
sceptycyzm?
181
Zobaczyć człowieka w postaci z pomnika 183
Bohaterowie i antybohaterowie szkolnej edukacji
historycznej
186
Biografie i ich rodzaje w katalogu środków
dydaktycznych
188
Aktywizacja uczniów z wykorzystaniem biografii na lekcjach
historii
190
Podsumowanie
193
Problemy do dyskusji 194
9. Regionalizm w
szkolnej edukacji historycznej (Danuta
Konieczka-Śliwińska) 195
Uwagi
ogólne
195
Poglądy dydaktyków historii na regionalizm w edukacji
historycznej 196
Podstawowe pojęcia
201
Region 201
Regionalizm 203
Historia lokalna i historia regionalna
204
Tożsamość regionalna
205
Tradycja obecności regionalizmu w edukacji
historycznej 207
Problematyka regionalna we współczesnej edukacji
historycznej
210
Projektowanie zajęć dla uczniów z regionalizmu w edukacji
historycznej 212
Metody dydaktyczne 213
Środki dydaktyczne 215
Współpraca nauczyciela historii z regionalnymi instytucjami
kultury 218
Podsumowanie
221
Problemy do dyskusji 221
10. Edukacja historyczna w muzeach (Marta Kalisz-Zielińska)
223
Uwagi ogólne 223
Publikacje na temat edukacji muzealnej 224
Muzea i nauczanie w Polsce – pojęcie edukacji
muzealnej 226
Polskie muzeum historyczne jako przestrzeń edukacji o
przeszłości
229
Podsumowanie 234
Problemy do dyskusji
235
11. Edukacja
historyczna w archiwach (Hubert Mazur)
237
Uwagi ogólne
237
Droga archiwów do
edukacji
237
Stan badań 238
Wokół kwestii
teoretycznych
242
Formy działalności edukacyjnej
archiwów
244
Lekcja archiwalna 244
Warsztaty 245
Wycieczka
245
Wystawy 245
Zestawy materiałów edukacyjnych dla
uczniów
246
Wydawnictwa
popularnonaukowe
247
Praca badawcza uczniów w
archiwum 247
Filmy edukacyjne 247
Konkursy edukacyjne 248
Gry miejskie 248
Oferta internetowa 249
Oferta dla nauczycieli i
studentów
249
Odbiorcy i cele działań
edukacyjnych 250
Podsumowanie
252
Problemy do dyskusji
252
12. Edukacja
historyczna na odległość (Agnieszka
Chłosta-Sikorska) 253
Uwagi ogólne 253
Cyfryzacja w
nauczaniu
254
Cyfrowa historia 258
Środki dydaktyczne
260
Internetowe serwisy historyczne 261
Podcasty historyczne 266
YouTube w nauczaniu-uczeniu się historii
268
E-podręczniki i podręczniki w wersji
elektronicznej
270
Platformy e-learningowe
273
Metody dydaktyczne
277
Cyfrowe opowiadanie historii 278
Podsumowanie 279
Problemy do dyskusji
281
Bibliografia
283
Noty o autorach . 313
316 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|