| 
  
 SAMOTNE CIAŁO DOŚWIADCZENIE CIELESNOŚCI PRZEZ DZIECI I ICH RODZICÓW
 SCHIER K. RED.  wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 47.25  Twoja cena  44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Samotne ciało
Doświadczenie
cielesności przez dzieci i ich rodziców
 Książka
składa się z 11 rozdziałów, poświęconych problematyce ciała
i cielesności i ich znaczenia w relacji dziecka z rodzicami. Redaktorką
naukową tomu jest profesor Katarzyna Schier, psycholog i
psychoterapeutka, twórczyni wielu publikacji naukowych,
wieloletni pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. 
 
Autorki, osoby zawodowo zajmujące się psychologią kliniczną dziecka,
zaprezentowały zarówno wyniki własnych badań empirycznych,
jak też opracowania o charakterze klinicznym, ilustrowane przykładami.
Kilka tekstów opisuje bezpośrednio relację rodzic-dziecko i
dziecko-rodzic, inne podejmują ten problem nie wprost, odwołując się do
obrazu opiekuna w umyśle osoby dorosłej, czyli mają charakter
retrospektywny. Tytuł książki Samotne ciało... odwołuje się do tezy,
zgodnie z którą dziecko może doświadczać samotności nie
tylko w aspekcie psychicznym, lecz także fizycznym. 
 
Książka
pod redakcją prof. dr hab. Katarzyny Schier, o wymownym tytule Samotne
ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich
rodziców, podejmuje niezwykle istotny problem relacji
pomiędzy ciałem a psychiką oraz jej związku z wczesnodziecięcymi
doświadczeniami człowieka. (...) Autorki rozdziałów omawiają
związki cielesności i sposobu jej doświadczania z wczesnodziecięcą
relacją dziecka z opiekunami, odnosząc się spójnie teorii
przywiązania Johna Bowlby'ego, jej modyfikacji i poszerzeń oraz
wybranych teorii psychodynamicznych, m.in. teorii separacji –
indywiduacji Margaret Mahler. Jak wskazuje we wstępie Profesor Schier,
zespół odwołuje się "do tezy na temat tego, że umysł dziecka
powstaje w relacji z rodzicem, to znaczy, że uwewnętrzniane są tysiące
epizodów interakcyjnych mających miejsce w kontakcie dziecka
z opiekunem". 
 
z
recenzji dr hab. Anny Cierpki 
 
Monografia
Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich
rodziców napisana pod kierunkiem Profesor Katarzyny Schier
jest dziełem wyjątkowym, powstałym w wyniku jej wieloletniego
doświadczenia klinicznego, badawczego i publikacyjnego. (…)
Stanowi pogłębione i rozległe studium relacji zachodzących między
ciałem i psychiką oraz związków między sposobem
doświadczania cielesności i wczesnodziecięcą relacją dziecka z
opiekunami. 
(…) 
Książka
ma trudne do przecenienia znaczenie społeczne, gdyż służy
rozpowszechnieniu wiedzy na temat czynników –
również transgeneracyjnych – sprzyjających zdrowiu
psychicznemu oraz czynników ryzyka zaburzeń psychicznych u
dzieci, młodzieży i dorosłych. 
 
z
recenzji dr hab. Wioletty Radziwilłowicz, prof. UG 
 W
tomie publikują: 
 
Katarzyna
Aksamit,  Justyna Cieślińska, Natalia Głowacka, Aleksandra
Juszczyk, Joanna Radoszewska, Marta Ruzik, Katarzyna Schier, Alicja
Stępień, Maja Zdaniewicz, Beata Zduńczyk. 
 Katarzyna
Schier 
Wprowadzenie 11 
 
Natalia Głowacka 
Rozdział I. „Nauczyliśmy
się tego od rąk, które kiedyś nas otaczały”
– związek dotyku i relacji z rodzicami z obrazem ciała.
   17 
Wprowadzenie                   17 
Biologiczna potrzeba bycia
dotykanym        17 
Dotyk a więź z
rodzicami              21 
Dotyk a obraz
ciała               
.24 
Badania
własne                  26 
Cel
badań                   26 
Osoby
badane                 
.26 
Metoda
badania                 
.27 
Wyniki
badań                  
.29 
Analizy
dodatkowe              
.31 
Dyskusja
wyników                32 
Podsumowanie i
wnioski              
.36 
 
Katarzyna Aksamit 
Rozdział II.Doświadczanie
bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku
szkolnym        
.39 
Obraz
ciała                   
.39 
Rozwój obrazu
ciała               40 
Zaburzenia obrazu
ciała             
.41 
Dotyk                      
.43 
Istota zjawiska
dotyku              
.43 
Rodzaje dotyku i jego
funkcje           
.45 
Badania
własne                  47 
Przedmiot i cele
badania              47 
Metoda
badania                 
.48 
Analiza
wyników                
.50 
Dyskusja
wyników                53 
 
Marta Ruzik 
Rozdział III.Obraz
ciała a przebieg procesu separacji–indywiduacji u młodzieży
57 
Wprowadzenie
teoretyczne             
.57 
Badania
własne                  64 
Osoby
badane                 
.65 
Metoda
badania                 
.66 
Wyniki i
wnioski                 68 
Dyskusja wyników i
podsumowanie          69 
 
Aleksandra Juszczyk 
Rozdział IV.Czynniki
ryzyka rozwoju zaburzeń odżywiania a obraz rodziców w umyśle
adolescentów       
.75 
Zaburzenia
odżywiania               75 
Niezadowolenie z ciała i internalizacja społecznego ideału 
wyglądu                     78 
Badania
własne                  
.80 
Cel
badań                   80 
Metoda
badania                 
.81 
Kwestionariusz KFB (Kwestionariusz dzieciństwa)  .81 
EAT-26 (Kwestionariusz postaw wobec
jedzenia)   82 
SATAQ-4 (Kwestionariusz postaw wobec wyglądu)  .83 
CDRS – Rysunkowa skala oceny
sylwetki      .84 
Osoby
badane                 
.84 
Wybrane wyniki
badań              85 
Internalizacja społecznego ideału wyglądu 
a niezadowolenie z
ciała           
.85 
Zapisany w umyśle obraz rodziców z okresu dzieciństwa i jego
związek z pozostałymi badanymi
zmiennymi                 85 
Dyskusja
wyników                 
.87 
 
Beata Zduńczyk 
Rozdział V.Niekarmiąca
relacja karmienia. Rozważania na temat jedzenia u dzieci z cukrzycą
typu 1      
.94 
Funkcja karmienia w relacji
matka–dziecko       94 
Cukrzyca typu
1                  97 
Leczenie dzieci z cukrzycą typu
1           98 
Psychologiczne znaczenie chorowania dziecka na
cukrzycę                  
.99 
Odżywianie dziecka z
cukrzycą            
.101 
Interakcje między rodzicami i małymi dziećmi w trakcie
posiłków                    
.101 
Znaczenie jedzenia – perspektywa medyczna i
psychologiczna                 
.102 
Zaburzone jedzenie u nastolatków z
cukrzycą     104 
Zaburzenia odżywiania u pacjentów z cukrzycą typu
1   105 
Epidemiologia i etiologia zaburzeń odżywiania u pacjentów z
cukrzycą typu
1           105 
Diabulimia                   108 
Konsekwencje zaburzeń odżywiania i cukrzycy typu
1   108 
Aby relacja karmienia stała się bardziej
karmiąca      .110 
 
Maja Zdaniewicz 
Rozdział VI.„Wewnętrzne
plugastwo” – dysmorfofobia 
a doświadczanie emocji i własnego
ciała        112 
Dysmorfofobia                  
.112 
Ogólna charakterystyka
zaburzenia         112 
Powiązania BDD z innymi trudnościami funkcjonowania 113 
Geneza dysmorfofobii – ujęcie
psychodynamiczne   114 
Badania
własne                  116 
Przedmiot i cele
badawcze            
.116 
Narzędzia
badawcze               117 
Rozszerzona autorska
ankieta         
.117 
Body Dysmorphic Disorder Questionnaire (BDDQ) for
Adults                 
.118 
Body Dysmorphic Disorder Symptom Scale
(BDD-SS)                 
.120 
Wielowymiarowy Kwestionariusz do Badania Obrazu Ciała (Multidimensional
Body-Self Relations Questionnaire,
MBSRQ)           
.121 
Osoby badane i hipotezy
badawcze          121 
Wyniki
badania                 122 
Występowanie
BDD             
.122 
Objawy zaburzenia dysmorficznego a obraz ciała   .122 
Regulowanie pobudzenia emocjonalnego poprzez rozgrywanie emocji w
sobie, brak ich ekspresji a objawy zaburzenia
dysmorficznego      
.123 
Doświadczanie emocji w przeszłości a objawy zaburzenia
dysmorficznego          
.124 
Natężenie emocji negatywnych a objawy zaburzenia
dysmorficznego                124 
Analizy
dodatkowe              126 
Dyskusja
wyników                126 
Częstotliwość występowania
dysmorfofobii     .126 
Dysmorfofobia a obraz
ciała           127 
BDD a regulacja i ekspresja
emocji       
.128 
BDD a doświadczanie
emocji          
.130 
Ciało jako
„pojemnik”             132 
Podsumowanie – „dziecko w umyśle”
rodzica       133 
 
Joanna Radoszewska 
Rozdział VII.Jedzenie
jako problem. Kryteria diagnozy i znaczenie objadania się dzieci w
wieku 6–13 lat    
.136 
Wprowadzenie. Charakterystyka
zjawiska        
.136 
Znaczenie objadania
się              
.140 
Ilustracja
kliniczna                 143 
 
Alicja Telejko 
Rozdział VIII.Nieśmiałość i obraz ciała
u dziecka a styl wychowawczy matki              146 
Nieśmiałość                   
.146 
Istota zjawiska
nieśmiałości            146 
Charakterystyka
nieśmiałości           
.147 
Rozwój nieśmiałości w środowisku
rodzinnym     149 
Obraz
ciała                   
.150 
Charakterystyka obrazu
ciała           
.150 
Rozwój zaburzeń obrazu
ciała           151 
Nieśmiałość a obraz
ciała             153 
Badanie
własne                  155 
Metoda
badania                 
.155 
Children’s Shyness
Questionnaire        155 
Shyness
Scale               
.156 
Rysunkowy Test Obrazu Ciała dla Dzieci 
(Körperbildmaltest für Kinder,
KBMT-K)       .156 
Skala Oceny Ciała (Body Esteem Scale,
BES)   157 
Skala Postaw Rodzicielskich
(SPR)        158 
Autorska ankieta mierząca postawy dzieci wobec stylu wychowawczego
matek          159 
Wyniki i
dyskusja                
.159 
Podsumowanie rezultatów badania i
wnioski       .164 
 
Justyna Cieślińska 
Rozdział IX.Stawanie
się poprzez dotyk. Psychologiczna ocena rozwoju w procesie terapii
neurorozwojowej niemowląt           166 
Prawidłowości rozwoju psychoruchowego
niemowląt    .166 
Etapy rozwoju
dziecka               166 
Dzieci z grup ryzyka zaburzeń rozwoju jako adresaci terapii
neurorozwojowej              
.168 
Zdobywanie doświadczeń lokomocyjnych w relacji z opiekunem 169 
Metoda
NDT-Bobath                170 
Ilustracja
kliniczna                 172 
Początki procesu
usprawniania           172 
Wspieranie aktywności ruchowej dziewczynki podczas swobodnej zabawy z
matką            176 
Zuzia wykonuje ćwiczenia razem z mamą na sali
rehabilitacyjnej                  179 
Podsumowanie                  180 
 
Katarzyna Schier 
Rozdział X.Samotne
ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i
młodzież          
.182 
Wprowadzenie                   182 
Poczucie
samotności               
.182 
Ciało i obraz
ciała                 185 
Przykład kliniczny –
Siłana              
.188 
Bajka                     
.188 
Analiza
bajki                   189 
Aspekt
intrapsychiczny             191 
Aspekt
interpersonalny             193 
Aspekt
kulturowy              
.196 
Relacja psychika–ciało. Samotny umysł i samotne
ciało   200 
Formy pomocy samotnym
dzieciom          203 
 
Literatura
cytowana                 
.211 
Indeks
nazwisk                  
.241 
Indeks
rzeczowy                  253 
Noty o
Autorkach                  
.257 
 260
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - STAJĄC SIĘ SOBĄ PAMIĘTNIK PSYCHIATRY YALOM I.D.
 
  - DOROSŁE DZIECI PSYCHOLOGICZNA PROBLEMATYKA ODWRÓCENIA RÓL W RODZINIE SCHIER K.
 
  - UMYSŁ UWOLNIONY O POZNANIU ZAKORZENIONYM W CIELE I ŚWIECIE SPOŁECZNYM SZYMKÓW-SUDZIARSKA A.
 
  - CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII CZABAŁA J.C.
 
  - TERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH GREENBERG L.S.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |