|

ETYKA W PORZĄDKU GEOMETRYCZNYM DOWIEDZIONA I NA PIĘĆ CZĘŚCI PODZIELONA
SPINOZA B. wydawnictwo: VIS-A-VIS / ETIUDA , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 27.00 Twoja cena 25,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Etyka
w
porządku geometrycznym dowiedziona i na pięć części podzielona
Baruch (lub Benedykt)
Spinoza (1632-77) pochodził z
żydowskiej rodziny żyjącej w Niderlandach, za swoje poglądy został
usunięty z gminy, studiował scholastykę chrześcijańską, naukli
przyrodnicze, filozofię (zwł. Kartezjusza i Hobbesa); jego filozofię
określa się jako panteizm racjonalistyczny: racjonalizm (od
Kartezjusza), naturalizm (od Hobbesa) i panteizm (od
Majmonidesa), był też Spinoza wyznawcą teorii wolnościowych w życiu
społecznym, propagował tolerancję, jego "Traktat
teologiczno-polityczny" znalazł się na Indeksie Dzieł Zakazanych.
Najważniejszym z dzieł Spinozy, w którym zawarł nie tylko
filozofię moralną, ale cały jego system
filozoficzny jest właśnie Etyka, wydana dopiero po jego śmierci.
Informacja, że zamierza wydać kolejne ateistyczne dzieło tak przeraziła
niderlandzkie duchowieństwo, że w obawie o reperkusje publikacji za
życia zaniechał. Jak pisze B.A.G. Fuller W Etyce Spinoza podejmuje
zadanierozwinięcia pełnego systemu filozoficznegow formie
geometrycznej, gdzie każde twierdzenie ma wynikać ze swoich
poprzedników z taką samą koniecznością, jaka
rządzidedukowaniem jednego twierdzenia Euklidesa z innego. Zaczyna od
tego, że formułuje szereg definicji, które opierają sięna
szeroko zakreślonych koniecznościach i dystynkcjach myśli i
doświadczenia. Stosując te definicje do wszechświata i rozwijając
wynikające stąd szeregi twierdzeń musimy kierować się aksjomatami,
takimi jak prawo sprzeczności wewnętrznej i prawo wyłączonego środka,
jak zasada racji dostatecznej oraz założenie, że natura tego co
rzeczywiste jest racjonalna, oraz, że rozum jest sprawdzinem prawdy.
Stąd się okazuje, że jako ostatecznie realne jest tylko to co możemy
sobie przedstawić jako (...) to, co samo z siebie istnieje. Spinoza
podejmuje geometryczny dowód, iż jedynie wszechświat czyli
całość istnieniaspełnia te szeczgólne warunki, jakie stawia
rozum w odniesieniu do tego, co będzie uważał za rzeczywiste i że tylko
to taki wszechświat (...) istnieje. Taką istotę, taką rzeczywistość
nazywa Spinoza Bogiem - przy czym należy pamiętać, iż Boga rozumie
Spinoza nie osobowo ale jako substancję. - rozumianą jako rozciągły,
przestrzenny porządek rzeczy i niematerialny, nierozciągły system
myśli. Bóg nie jest tu przyczyną sprawczą ani celem
wszechświata. Rozważa w Etyce oprócz natury Boga, także
naturę człowieka wg tej samej metodologii, wychodząc z aksjomatu iż
Istota człowieka nie obejmuje koniecznego istnienia, to znaczy, na mocy
porządku przyrody może się równie dobrze zdarzyć, żeby ten
lub ów człowiek istniał, jak też żeby nie istniał.
312
stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|