| 
  
 POWRÓT DO KWESTII ROBOTNICZEJ
 BEAUD S. PIALOUX M.  wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 51.00  Twoja cena  48,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Powrót do kwestii
robotniczej
 Klasa
robotnicza w takiej postaci, jaka się ukształtowała w XIX wieku
— jako „stały punkt odniesienia, centralny problem,
zdolny długotrwale mobilizować umysły i serca” —
przestała istnieć. Co pozostało z tej „klasy”? Na
pierwszy rzut oka odosobnione, zatomizowane, szarpane podziałami
jednostki, coraz bardziej poddane presji zwiększania wydajności pracy,
które sprawiają wrażenie, jakby zrezygnowały z podejmowania
wspólnych działań. 
 
Decydujące znaczenie dla przekonania o „znikaniu”
robotników i pracy materialnej ma to, że w dyskursie
zarówno publicznym, jak i naukowym najwięcej uwagi poświęca
się pracy niematerialnej i etosowi klasy średniej. 
 
Monografia
autorstwa Beaud i Pialoux jest wynikiem wieloletnich badań jakościowych
i ilościowych, przeprowadzonych w fabryce Peugeota, i wyrasta z
francuskiej tradycji badań socjologicznych i etnologicznych. Fabryka, w
której codziennie spotykają się menedżerowie i robotnicy,
pozwoliła autorom zestawić, skonfrontować i pokazać rozdźwięk między
dwoma odmiennymi etosami pracy – kierowników,
odwołujących się do nowoczesności, mobilności i kreatywności, oraz
robotników, którym warunki pracy nie oferują
możliwości sięgania po nowe dobra kulturowe, takie jak samorealizacja
czy bycie innowacyjnym. 
 
Mimo że diagnozy autorów odnoszą się do realiów
Francji, większość identyfikowanych przez nich problemów i
paradoksów ma bez wątpienia charakter uniwersalny. 
 XI
Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno) 
 
3 Podziękowania 
7 Wstęp 
 
9 Robotnicy — grupa, która stała się
„niewidzialna” 
11 Konieczność połączenia badań nad pracą i systemem kształcenia 
16 Co pozostało z „grupy robotniczej”? 
 
Część pierwsza TRANSFORMACJE FABRYKI 
 
23 Wstępna charakterystyka „terenu” 
 
26 Rozdział I 
Co
począć z dziedzictwem tayloryzmu? 
28 Wydziały zatrudniające OS w latach siedemdziesiątych 
35 Samokontrola i samonadzorowanie 
43 Wynalezienie lidera 
47 „Młodzi” kontra „starzy” 
54 Fizyczne i społeczne starzenie się OS pracujących przy taśmie 
 
68 Rozdział II 
Strategie
pracodawców i opór robotników 
 
70 Utrata znajomego otoczenia i zanikanie odniesień zbiorowych 
75 Niepokoje działaczy związkowych 
78 Nowe wydziały produkcyjne i początki HC1 
82 Strajk we wrześniu–październiku 1989 
85 HC1 — przestoje i usterki 
91 HC2 — taktyczny odwrót 
95 Opór robotników 
99 Nowa strategia dyrekcji 
 
112 Rozdział III 
Zablokowanie
mobilności robotników i zaostrzenie konkurencji 
114 Dawna fabryczna arystokracja robotnicza 
123 Zmierzch świata „wykwalifikowanych” 
130 Dystans społeczny między robotnikami a technikami 
136 Blokada systemu awansowania OS 
140 Niewielki awans zakończony porażką: zdegradowana liderka 
151 Zawiść i konkurencja w pracy 
 
Część druga SZKOŁA JAKO ZBAWIENIE 
 
165 Zbyt ciężki „bagaż” 
 
167 Rozdział IV 
„Odrobotniczenie”
szkolnictwa zawodowego 
 
169 Zmierzch „mechaniki”, promowanie automatyzacji 
175 Przekonanie o odsunięciu na boczny tor i niskie poczucie własnej
wartości 
183 Maturzyści, którzy nie spełniają oczekiwań 
192 Ambasadorzy liceum zawodowego w przedsiębiorstwie 
203 Praktykanci między młotem a kowadłem 
 
214 Rozdział V 
Zdezorientowani
rodzice 
 
216 Dzisiejsza szkoła 
218 „Promocje za wysługę lat”,
„naciąganie” stopni… 
224 Osłabiona pozycja nauczycieli, dyrekcja, która się
„poddaje” 
228 Niepewność co do wyboru szkoły 
234 Trudne relacje sąsiedzkie z rodzinami imigrantów 
242 Konkurencja w użytkowaniu przestrzeni publicznej 
244 Podupadanie osiedla 
247 Powrót do tradycyjnej szkoły 
 
255 Rozdział VI 
Ucieczka
do przodu 
 
256 Poczucie wyobcowania w liceum 
260 Dystans wobec kultury szkolnej 
265 Trudności z wypowiedzią pisemną 
268 Szkolne „kombinowanie” 
271 Sposoby na przetrwanie 
274 Niejawne kontestowanie reguł szkolnych 
276 Konflikt pokoleń 
284 Wstyd społeczny 
289 Etyka robotnicza i etyka szkolna 
291 Licealiści zrywający z dziedzictwem rodzinnym 
303 Epilog 
 
Część trzecia ROZPAD GRUPY ROBOTNICZEJ 
 
313 Rozdział VII 
Rozterki
młodego lidera 
 
315 Wstyd z powodu statusu OS, nienawiść do fabryki 
318 Poczucie, że tkwi się w potrzasku 
324 Trajektoria szkolna i dyspozycje społeczne 
327 „Wolę umrzeć nie robiąc nic niż umrzeć w
Peugeocie” 
329 „Szczekali… Pomyślałem sobie: Gdzie ja
wpadłem?” 
332 „Dziś z samą maturą nic nie znaczysz, jesteś
zerem” 
334 „Dali mi do zrozumienia, że nie powinienem myśleć, bo
doprowadzę do rozkładu zespołu” 
339 „Przykro to mówić, są ludzie,
którzy by bardzo chcieli mieć jakąś robotę, ale słowo daję,
ja tej roboty nie chcę!” 
341 „Podali jako powód, że nie potrafię, że nie
stoję na wysokości zadania, nie nadaję się do tego, żeby być liderem.
Bo przywództwo to jest coś specjalnego, nie jestem do tego
stworzony, nie stoję na wysokości zadania” 
344 „Chcę żyć teraz, a nie później, mam szczęście,
że przynajmniej zrobiłem maturę […]. Dla reszty nie ma
ratunku, sami to wiedzą i mówią: «Nie ma dla nas
ratunku»” 
345 „Powiedział mi: za dziesięć lat będziesz tu dalej
siedział i będzie to samo, co teraz” 
347 „Robię coś, czego nienawidzę” 
349 Młodzi i starzy: wzajemna pogarda 
355 Zdobywanie pozycji za pomocą ciała, za pomocą słowa 
 
359 Rozdział VIII 
Kryzys
robotniczego ruchu związkowego 
 
360 Specyfika aktywizmu OS 
368 Delegat i jego „baza” 
372 Delegat w pułapce przekształceń wydziału produkcyjnego 
376 Zatarcie dawnych podziałów 
379 Zmęczenie działaczy 
385 Wrogość młodych robotników wobec związków
zawodowych 
 
406 Rozdział IX 
Osłabienie
grupy robotniczej i napięcia na tle rasowym 
 
410 Święto 14 lipca u robotników OP 
416 OS kontra imigranci 
424 „Młodzi imigranci” jako negatywna grupa
odniesienia 
431 Godność robotnicza — prawdziwe podłoże napięć na tle
rasowym 
436 Robotniczy egalitaryzm a „preferencja
narodowościowa” 
 
451 Podsumowanie 
Robotnicy
po rozpadzie klasy robotniczej 
 
454 Zmiana położenia robotników 
457 Zapomniana kwestia robotnicza 
460 Jaka jest przyszłość działaczy robotniczych? 
 
ANEKSY 
 
467 Aneks 1 
Założenia
metody badawczej. Badania terenowe 
 
468 Badania prowadzone w różnych wymiarach przestrzeni
społecznej 
470 Długofalowość jako istotny czynnik pracy badawczej 
472 Działacze i „zwykli” robotnicy 
474 Znaczenie wywiadów 
475 W pracy i poza nią 
480 Badania dotyczące szkolnictwa 
 
483 Aneks 2 
Tablica
chronologiczna 
 
492 Bibliografia 
 
492 Prace na temat okręgu zatrudnienia Sochaux-Montbéliard 
492 Opublikowane wcześniej teksty dotyczące badań w Sochaux 
494 Inne publikacje dotyczące okręgu zatrudnienia
Sochaux-Montbéliard 
494 Bibliografia ogólna 
494 Stosunek do przedmiotu badań i konstrukcja metody badawczej 
496 Stosunek do pracy, zarządzanie zasobami ludzkimi 
497 O demokratyzacji w edukacji 
499 Światy robotnicze, działalność związkowa… 
501 Położenie robotników w latach 90. 
 
 
502 Objaśnienia skrótów i terminów
występujących w tekście 
 
509 Indeks osób 
 XXXII
+ 512 stron, Format 138 x 220 mm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |