| 
  
 PODSTAWY STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM
 DĄBROWA-BAJON M. - FUNKCJE WYMAGANIA ZARYS TECHNIKI  wydawnictwo: WYD PW , rok wydania 2014, wydanie III  cena netto: 52.00  Twoja cena  49,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawy sterowania ruchem kolejowym
Funkcje, wymagania, zarys techniki
 
Skrypt przeznaczony jest dla studentów kierunku Transport zajmujących się
sterowaniem transportu kolejowego.  
Zawiera uogólnione opisy filozofii, funkcji i wymagań stawianych urządzeniom i
systemom srk oraz zarys techniki w obszarach urządzeń stacyjnych i liniowych dla linii
znaczenia ogólnego i metra. 
Uwzględniono urządzenia stosowane współcześnie oraz kierunki ich rozwoju na tle
nowoczesnych potrzeb funkcjonalnych (tworzenie zintegrowanego transportu
ogólnoeuropejskiego) i możliwości technicznych ( teleinformatyka). 
W skrypcie wspomniano o urządzeniach starszych typów, ponieważ z uwagi na stan
kolejnictwa polskiego są one stosowane na wielu obiektach stacyjnych i liniowych.
 
Przedmowa  
 
1. Wiadomości wstępne  
1.1. Ogólny zarys i modele sterowania  
1.2. Zarys struktury sieci kolejowej  
1.3. Zarys organizacji ruchu kolejowego  
1.4. Droga przebiegu i przebieg  
1.5. Okręg sterowania i okręg nastawczy  
1.6. Opis procesu sterowania  
1.7. Zarys planu schematycznego i tablicy zależności  
1.8. Zarys opisu formalnego procesu sterowania  
 
2. Klasyfikacja funkcjonalno-techniczna  
2.1. Podział urządzeń według sposobu realizacji zależności  
2.2. Podział urządzeń według przeznaczenia funkcjonalnego  
 
3. Bezpieczeństwo, niezawodność, sprawność ruchu. Normy i zalecenia,
wskaźniki oceny  
3.1. Wiadomości podstawowe  
3.2. Normy i zalecenia  
3.3. Wybrane pojęcia dotyczące bezpieczeństwa systemów  
3.4. Wskaźniki oceny niezawodności, bezpieczeństwa i gotowości  
3.5. Metody prognozowania niezawodności eksploatacyjnej  
 
4. Sygnalizacja kolejowa  
4.1. Wiadomości ogólne  
4.2. Sygnalizacja mechaniczna  
4.3. Sygnalizacja świetlna  
4.4. Rozmieszczenie sygnalizatorów przytorowych  
4.5. Przekazywanie informacji do pojazdu bez pośrednictwa sygnalizatorów przytorowych  
 
5. Zarys urządzeń kluczowych  
5.1. Nastawianie urządzeń zewnętrznych  
5.2. Realizacja zależności  
5.3. Plan schematyczny, szkic aparatury, tablica zależności  
 
6. Zarys urządzeń pędniowych  
6.1. Charakterystyka ogólna  
6.2. Nastawianie zwrotnic i wykolejnic oraz ryglowanie zwrotnic  
6.3. Nastawianie sygnałów na sygnalizatorach mechanicznych  
6.4. Nastawnica mechaniczna  
6.5. Blokada stacyjna  
6.6. Plan schematyczny, tablica zależności  
 
7. Półsamoczynna elektromechaniczna blokada liniowa  
7.1. Zasady ogólne  
7.2. Blokada dla torów szlakowych o ruchu jednokierunkowym  
7.3. Blokada dla torów szlakowych o ruchu dwukierunkowym  
 
8. Urządzenia przekaźnikowe na stacjach - układy wykonawcze  
8.1. Charakterystyka ogólna  
8.2. Plan schematyczny i tablica zależności  
8.3. Nastawianie zwrotnic  
8.3.1. Podstawowe wymagania wobec napędów zwrotnicowych  
8.3.2. Zarys konstrukcji elektrycznych napędów zwrotnicowych  
8.3.3. Napędy zwrotnicowe typu EEA-4 i EEA-5  
8.3.4. Zwrotnicowe obwody nastawcze  
8.4. Sygnalizatory przytorowe  
8.4.1. Podstawowe wymagania  
8.4.2. Układ optyczny  
8.4.3. Zarys konstrukcji  
8.4.4. Obwody nastawcze sygnalizatorów świetlnych  
8.5. Elektryczne obwody torowe  
8.5.1. Wprowadzenie  
8.5.2. Elementy odcinka izolowanego i otoczenia  
8.5.3. Parametry elektryczne odcinka izolowanego  
8.5.4. Czułość bocznikowania obwodu torowego  
8.5.5. Klasyfikacja obwodów torowych  
8.5.6. Podstawowe układy obwodów torowych  
8.6. Obwody przewodowe (kablowe)  
8.7. Czujniki szynowe  
8.8. Elektromagnesy torowe  
8.9. Sieć kablowa  
8.10. Zasilanie urządzeń  
 
9. Wyposażenie stanowiska operatora  
9.1. Wymagania ogólne  
9.2. Obrazowanie informacji  
9.3. Pulpity kostkowe  
9.4. Monitory ekranowe  
9.5. Tabliczka graficzna, myszka, klawiatura  
9.6. Stanowiska w centrach sterowania  
 
10. Przekaźniki stykowe  
10.1. Podstawowe parametry i wymagania wobec przekaźników srk  
10.2. Zarys konstrukcji podstawowych przekaźników srk  
10.3. Przekaźniki elektromagnetyczne polaryzowane  
10.4. Przekaźniki w obwodach prądu przemiennego  
10.5. Przekaźniki indukcyjne  
10.6. Przekaźniki miniaturowe  
 
11. Przekaźnikowe układy zależnościowe  
11.1. Układy tworzone w strukturze przebiegowej  
11.1.1. Wiadomości ogólne  
11.1.2. Wymagania bezpiecznościowe i niezawodnościowe  
11.1.3. Powiązanie obwodów według struktury przebiegowej  
11.1.4. Zarys projektowania obwodów przekaźników sygnałowych i utwierdzających  
11.2. Przekaźnikowe urządzenia zblokowane  
11.3. Komputeryzacja stanowiska operatorskiego  
 
12. Komputerowe urządzenia nastawcze  
12.1. Wprowadzenie  
12.2. Nastawnica komputerowa typu Ebilock  
12.3. Projektowanie nastawnicy komputerowej dla danej stacji  
12.4. Uogólniony model nastawnicy komputerowej  
 
13. Samoczynna blokada liniowa  
13.1. Zasada działania  
13.2. Klasyfikacja urządzeń  
13.3. Założenia techniczno-ruchowe urządzeń blokady samoczynnej  
13.4. Sposoby rozmieszczania sygnalizatorów  
13.5. Przekaźnikowa blokada typu Eac  
13.6. Blokada z czujnikami i licznikami osi  
13.7. Blokada komputerowa typu SHL-1  
13.8. Powiązanie urządzeń samoczynnej blokady liniowej z urządzeniami stacyjnymi  
13.9. Blokada półsamoczynna typu Eap  
 
14. Sygnalizacja przejazdowa  
14.1. Organizacja pracy urządzeń  
14.2. Klasyfikacja urządzeń sygnalizacji przejazdowej  
14.3. Założenia techniczno-ruchowe sygnalizacji przejazdowej  
14.4. Samoczynna sygnalizacja przejazdowa (SSP) z odcinkami izolowanymi  
14.5. Samoczynna sygnalizacja przejazdowa z czujnikami  
14.6. Komputerowa sygnalizacja przejazdowa  
 
15. Zdalne sterowanie ruchem  
15.1. Struktura ogólna urządzeń  
15.2. Zasady i ogólne wymagania towarzyszące  
15.3. Powiązanie urządzeń zdalnego sterowania z urządzeniami przekazywania informacji
o pociągu  
15.4. Zarys konfiguracji sprzętowej  
15.5. Stanowisko obsługi urządzeń NZS - wprowadzanie poleceń  
15.6. Stanowisko obsługi urządzeń NZS - zobrazowanie  
15.7. Przykłady okręgów zdalnego sterowania  
 
16. Przekazywanie informacji między torem i pojazdem  
16.1. Zadania i organizacja pracy urządzeń przekazywania  
16.2. Klasyfikacja urządzeń przekazywania  
16.3. Zasada działania indukcyjno-rezonansowych urządzeń oddziaływania punktowego  
16.4. System Ebicab - punktowe przekazywanie zbioru informacji  
16.5. Zasada ciągłego przekazywania informacji za pomocą obwodów szynowych  
16.6. Urządzenia dla dużych prędkości na kolejach francuskich (pociągi TGV)  
16.7. Zasada ciągłego przekazywania informacji za pomocą przewodowego obwodu
międzyszynowego  
16.8. Idea prowadzenia ruchu w odstępie ruchomym  
16.9. Idea systemu automatycznego prowadzenia pojazdu na liniach metra między
przystankami  
16.10. System automatycznego ograniczania prędkości (SOP)  
 
17. Radiowe sterowanie ruchem na liniach małoobciażonych  
17.1. Uwagi ogólne  
17.2. Zarys działania urządzeń Radio-Block  
17.3. Zarys działania urządzeń Funk-Fahr-Betrieb  
17.4. Mikrofalowe urządzenia kontroli końca pociągu 
 
18. Europejski system sterowania pociągiem  
 
19. Komputerowe wspomaganie kierowania ruchem  
19.1. Wiadomości ogólne  
19.2. Stanowisko dyspozytora - podstawowe obrazy na monitorach  
19.3. Raporty i obliczenia analityczne  
19.4. Baza danych wejściowych i baza danych o ruchu rzeczywistym  
19.5. Polecenia dyspozytora i obieg informacji w systemie  
19.6. Urządzenia przekazywania informacji o pociągu  
19.7. Wykorzystywanie informacji o ruchu gromadzonej w systemie  
19.8. Relacja między systemem kierowania ruchem i systemem kierowania przewozami  
19.9. Uwagi o rozwiązywaniu konfliktów  
19.10. Kryteria stosowania komputerowych systemów kierowania ruchem  
19.11. Analiza efektywności budowy komputerowych systemów kierowania  
20. Automatyzacja rozrządu  
 
Bibliografia 
 
391 stron, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - INFRASTRUKTURA TRANSPORTU SZYNOWEGO TOWPIK K.
 
  - LINIE KOLEJOWE BASIEWICZ T. JACYNA M. RUDZIŃSKI L.
 
  - TECHNOLOGIA TRANSPORTU KOLEJOWEGO ZALEWSKI P. SIEDLECKI P. DREWNOWSKI A.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |