| 
  
 APORIE SAMOWIEDZY
 PIŁAT R.  wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2014, wydanie I    cena netto: 29.90  Twoja cena  28,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aporie samowiedzy
 
Pragnienie poznania samego siebie jest prawdopodobnie tak dawne jak myślący
człowiek. Długa tradycja zachodniej filozofii nadała temu pragnieniu sens imperatywu. 
Od stuleci słyszymy, że bez samowiedzy nie zachowamy tożsamości, nie zdobędziemy
moralnej kompetencji ani nie osiągniemy szczęścia. Samowiedza ma nas stawiać w
sytuacji zobowiązania wobec samych siebie, ma nas skłonić do przyjęcia obowiązku
bycia sobą w prawdzie o samym sobie. Lecz ten ideał jest pełen sprzeczności
wynikających z samej istoty refleksji.  
Ilekroć samopoznający się podmiot osiąga jakiś sukces w rozeznaniu własnej
cechy, czynu czy uczucia, natychmiast staje przed pytaniem: Kim jestem ja, który zdobył
owo rozeznanie w samym sobie? Co znaczy dla mnie mój nowy stan samowiedzy? 
Głęboka aporetyczność samopoznania wywołuje zwątpienie. Być może prawda o sobie
samym po prostu nie istnieje, a ideał samopoznania jest filozoficznym złudzeniem. Z
drugiej strony jednak – i jest to punkt widzenia przedstawiony w książce –
samopoznanie jest ideałem, który właśnie z napotkanych sprzeczności wydobywa podmiot
w jego nowej, dojrzałej postaci – podmiot ironicznej samowiedzy. Po każdej porażce
refleksji pozostajemy w stanie ironicznej samoświadomości, opisując sami siebie w
języku, z którym się już nie utożsamiamy. Lecz jest ironia twórcza i świadoma, nie
działa niszcząco w ukryciu, lecz przyczynia się do realizacji najważniejszego
dążenia filozofii – podniesienia tego, co nas kształtuje, na poziom racjonalnego
sądu, który kształtujemy my sami. 
 
I. Wstęp 
 
Ideał samowiedzy 
Aporetyczność samowiedzy 
Aporie samowiedzy omówione w tej książce 
 
II. Przyczyny aporetyczności samowiedzy 
 
Aporie samowiedzy jako nieunikniony skutek refleksji 
Samowiedza bez aporii, czyli praktyczny ideał kierowania sobą 
 
III. APORIA PIERWSZA: Znaczenie zaimka „ja” 
 
Zaimek „ja” jako quasi-wskaźnik 
Próby znalezienia ekwiwalentnego podstawienia „ja” 
Próba rozwiązania fenomenologicznego 
 
IV. APORIA DRUGA: Dialektyka samooskarżenia i samousprawiedliwienia 
 
Dialektyka samooceny w Wyznaniach św. Augustyna 
Samoocena i lęk 
Dialektyka punktu widzenia 
Postawa ironiczna jako wyjście z aporii samooceny 
 
V. APORIA TRZECIA: Nieuchwytność przedmiotu refleksji 
 
Samowiedza jako modyfikacja 
Podmiot refleksyjny jako podmiot samowiedzy 
Zanikanie podmiotu refleksyjnego 
 
VI. APORIA CZWARTA: Zła wiara 
 
Ontologia samowiedzy 
Krytyka pojęcia złej wiary 
 
VII. APORIA PIĄTA: Omylność i wewnętrzny autorytet 
 
Fenomenologiczne ujęcie omylności samopoznania 
Analityczne ujęcie omylności samopoznania 
 
VIII. APORIA SZÓSTA: Perspektywa drugiej osoby 
 
Deliberatywna wolność i samowiedza 
Perspektywa drugiej osoby jako wewnętrzny autorytet 
Dwoista natura perspektywy drugoosobowej 
Intencjonalne i kognitywne podstawy perspektywy drugoosobowej 
 
IX. APORIA SIÓDMA: Samowiedza a system nerwowy 
 
Od naturalistycznej redukcji do eliminacji samowiedzy 
 
X. APORIA ÓSMA: Przypisywanie sobie działań 
 
Brak przejścia od askrypcji ogólnej do jednostkowej 
Niemożliwość ustalenia własnej odpowiedzialności 
Niemożliwość ustalenia sprawstwa 
 
XI. APORIA DZIEWIĄTA: Samozakłamanie 
 
Paradoksalność samooszustwa 
Samowiedza i logika zmiany przekonań 
 
XII. APORIA DZIESIĄTA: Normatywność 
 
Normatywność jako zobowiązanie przez własną rację 
Problematyczne źródła poczucia tożsamości 
 
XIII. APORIA JEDENASTA: Samoświadomość 
 
Czy świadomość jest zorganizowana hierarchicznie? 
Przeżycie samoświadomości 
Samoświadomość i język 
 
XIV. APORIA DWUNASTA: Słaba wola 
 
Zagadka niepowściągliwości 
Wiedza działającego o samym sobie 
Działania nieudane 
Jak wiele podmiotu zawiera się w działaniu? 
 
XV. APORIA TRZYNASTA: Znajomość własnych uczuć 
 
Propozycje rozwiązań Proustowskiej aporii 
 
XVI. ZAKOŃCZENIE: Samowiedza pogodzona z aporią 
 
Literatura cytowana 
 
324 strony, Format: 12.5x19.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - EPISTEMOLOGIA ZNATURALIZOWANA A NORMATYWNOŚĆ TRYBULEC B.
 
  - FILOZOFIA ANALITYCZNA KRÓTKIE WYKŁADY Z FILOZOFII NOWACZYK A.
 
  - ANGLOSASKA FILOZOFIA RELIGII WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI GUJA J. GOMUŁKA J. RED.
 
  - FILOZOFIA PODMIOTU FRAGMENTY FILOZOFII ANALITYCZNEJ GÓRNICKA-KALINOWSKA J. RED.
 
 - BÓG A ZŁO PROBLEMATYKA TEODYCEALNA W FILOZOFII ANALITYCZNEJ HUBACZEK K.
   - FILOZOFIA ANALITYCZNA KONCEPCJE METODY OGRANICZENIA SZUBKA T.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |