www.ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MEDYTACJE KARTEZJAŃSKIE


HUSSERL E.

wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 34.60 Twoja cena  32,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Medytacje kartezjańskie


Zaczątkiem Medytacji kartezjańskich były dwa odczyty wygłoszone przez Husserla na paryskiej Sorbonie w lutym 1929 roku; ich tekst - przeredagowany i znacznie rozwinięty przez autora - został opublikowany we francuskim przekładzie E. Levinasa i G. Peiffer już dwa lata później.

Zwracając się do czytelnika obcojęzycznego, Husserl nie mógł zakładać u niego dogłębnej znajomości swoich wcześniejszych prac, co postawiło go przed koniecznością syntetycznej prezentacji najważniejszych zagadnień fenomenologii - tak jak je widział na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych.

Jeśli dodać do tego stosunkowo niewielką objętość książki, trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, że jak żadne inne dzieło Husserla zasługuje ona na swój podtytuł - Wprowadzenie do fenomenologii.


Słowo wstępne (Andrzej Wajs)
Od tłumacza
Wstęp

§ 1 Medytacje Kartezjusza jako wzór filozoficznej autorefleksji [Selbstbesinnung]; § 2 Konieczność radykalnego ponowienia punktu wyjścia filozofii

 Medytacja pierwsza
Droga do transcendentalnego ego

§ 3 Przewrót kartezjański i przewodnia idea teleologiczna [Zweckidee] absolutnego ugruntowania nauki; § 4 Odsłonięcie sensu teleologicznego [Zwecksinnes] nauki poprzez wżycie się w nią [Einleben in sie] jako w noematyczny fenomen; § 5 Oczywistość a idea autentycznej nauki; § 6 Zróżnicowania [Differenzierungen] oczywistości. Filozofi czny postulat apodyktycznej i w sobie pierwszej oczywistości; § 7 Nieapodyktyczna oczywistość istnienia świata; wciągnięcie jej w zasięg przewrotu kartezjańskiego; § 8 „Ego cogito” jako transcendentalna subiektywność; § 9 Zasięg apodyktycznej oczywistości [twierdzenia] „Ja jestem”; § 10 Dygresja. Kartezjańskie uchybienie w sprawie zwrotu transcendentalnego;§ 11 Ja psychologiczne a Ja transcendentalne. Transcendencja świata

Medytacja druga
Odsłonięcie uniwersalnych struktur pola transcendentalnego doświadczenia

§ 12 Idea transcendentalnego ugruntowania poznania; § 13 Konieczność tymczasowego wyłączenia zagadnień zasięgu poznania transcendentalnego; § 14 Strumień „cogitationes”. „Cogito” i „cogitatum”; § 15 Naturalna a transcendentalna refleksja; § 16 Dygresja. „Ego cogito” jako konieczny punkt wyjścia zarówno transcendentalnej, jak i „czysto psychologicznej” refleksji; § 17 Dwustronność badań nad świadomością jako następstwo problematyki korelacji. Kierunki opisu. Synteza jako praforma [Urform] świadomości; § 18 Identyfikacja jako forma podstawowa syntezy. Wszechobejmująca synteza czasu transcendentalnego; § 19 Aktualność i potencjalność życia intencjonalnego; § 20 Odrębność analizy intencjonalnej; § 21 Przedmiot intencjonalny jako „transcendentalna nić przewodnia” [„transzendentaler Leitfaden”]; § 22 Idea powszechnej jedności wszystkich przedmiotów i zadanie jej konstytutywnego wyjaśnienia

Medytacja trzecia
Problematyka konstytucji. Prawda i rzeczywistość

§ 23 Uściślenie pojęcia konstytucji transcendentalnej przez wprowadzenie haseł „rozum” [„Vernunft”] i „nierozum” [„Unvernunft”]; § 24 Oczywistość jako samoprezentacja. Jej zmodyfikowane pochodne [Abwandlungen]; § 25 Rzeczywistość i „quasi”-rzeczywistość; § 26 Rzeczywistość jako korelat oczywistego potwierdzenia; § 27 Funkcjonowanie habitualnej i potencjalnej oczywistości w konstytucji sensu „przedmiot istniejący”; § 28 Domniemana [Präsumptive] oczywistość doświadczenia świata. Świat jako idea-korelat [idei] doskonałej oczywistości doświadczenia zewnętrznego [Erfahrungsevidenz];§ 29 Dziedziny materialne i formalnoontologiczne jako wskaźniki [Indices] transcendentalnych systemów oczywistości

Medytacja czwarta
Rozwinięcie problemów konstytucji samego transcendentalnego ego

§ 30 Transcendentalne ego nieodłączne od swych przeżyć; § 31 Ja jako identyczny biegun przeżyć; § 32 Ja jako substrat określeń habitualnych [Habitualitäten]; § 33 Ja w pełni swej konkretności [Konkretion] jako monada a zagadnienie jego autokonstytucji; § 34 Wypracowanie zasadniczego kształtu metody fenomenologicznej. Transcendentalna analiza jako analiza ejdetyczna;§ 35 Wypad w kierunku ejdetycznej psychologii wnętrza; § 36 Transcendentalne ego jako uniwersum możliwych form przeżyć. Podlegające prawu istoty normowanie komponowania się przeżyć [Kompossibilität der Erlebnisse] w stosunkach współistnienia i następstwa; § 37 Czas jako uniwersalna forma wszelkiej egologicznej genezy; § 38 Aktywna i pasywna geneza; § 39 Asocjacja jako podstawowa zasada genezy pasywnej; § 40 Przejście do zagadnienia idealizmu transcendentalnego; § 41 Autentyczne fenomenologiczne wydobywanie na jaw własnego „ego cogito” [Selbstauslegung des „ego cogito”] jako „transcendentalny idealizm”

Medytacja piąta
Odsłonięcie sfery transcendentalnego istnienia jako monadologicznej intersubiektywności

§ 42 Przedstawienie problemu doświadczania obcych podmiotów [Fremderfahrung] jako odpowiedź na zarzut solipsyzmu; § 43 Noematyczno-ontyczny sposób dania Innego jako transcendentalna nić przewodnia konstytutywnej teorii doświadczania obcych podmiotów; § 44 Redukcja doświadczenia transcendentalnego do sfery tego, co własne [Eigenheitssphäre]; § 45 Ego transcendentalne a zredukowany do tego, co moje własne, rezultat apercepcji mnie samego [eigenheitlich reduzierte Selbstapperzeption]: psychofi zycznie złożony człowiek; § 46 To, co własne, jako sfera aktualności i potencjalności strumienia przeżyć; § 47 Do pełni monadycznej konkretności tego, co własne, należy również przedmiot intencjonalny. Transcendencja immanentna i świat pochodzenia [primordinale Welt]; § 48 Transcendencja świata obiektywnego jako transcendencja wyższego szczebla, w przeciwieństwie do transcendencji pierwotnego pochodzenia; § 49 Nakreślenie toku operacji intencjonalnego wydobywania sensu doświadczania tego, co obce; § 50 Pośredni charakter zawartej w doświadczaniu obcych podmiotów intencjonalności jako charakter „współ-prezentowania” [„Appräsentation”],jako charakter apercepcji analogicznej; § 51 „Łączenie w pary” [„Paarung”] jako asocjacyjnie konstytuujący składnik doświadczania obcych podmiotów; § 52 Współ-prezentowanie jako specyficzny rodzaj doświadczenia, posiadający swój własny styl potwierdzania; § 53 Potencjalne momenty sfery pierwotnego pochodzenia i konstytutywna funkcja, jaką spełniają one w aktach apercepcji Innego; § 54 Eksplikacja sensu aktów współ-prezentowania, w których doświadczam obcych podmiotów; § 55 Uwspólnocenie [Vergemeinschaftung] monad i pierwsza forma tego, co obiektywne: przyroda intersubiektywna; § 56 Konstytucja wyższych szczebli wspólnoty intermonadologicznej; § 57 Wyjaśnienie zjawiska równoległości zachodzącej pomiędzy procedurą wydobywania na jaw tego, co wewnątrzpsychiczne, a analogiczną procedurą zastosowaną na gruncie egologiczno-transcendentalnym; § 58 Uczłonowanie pola zagadnień intencjonalnej analityki wyższych wspólnot intersubiektywnych. Ja i świat otaczający; § 59 Eksplikacja ontologiczna i jej miejsce w całokształcie transcendentalnej fenomenologii konstytucji; § 60 Metafizyczne rezultaty naszej procedury wydobywania na jaw zasobów dostarczanych przez akty doświadczania obcych podmiotów; § 61 Tradycyjna problematyka „źródła psychologicznego” i jej fenomenologiczne objaśnienie; § 62 Ogólny rzut oka na charakter operacji intencjonalnego wydobywania zasobów doświadczania obcych podmiotów

Zakończenie

§ 63 Zadanie krytyki transcendentalnego doświadczenia i poznania transcendentalnego; § 64 Słowo końcowe


296 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- POZA DOBREM I ZŁEM
NIETZSCHE F.

- BYCIE I CZAS
HEIDEGGER M.

- LUDZKIE ARCYLUDZKIE
NIETZSCHE F.

- ŚWIĘTY ENNEAGRAM ZNAJDŹ SWOJĄ ŚCIEŻKĘ DUCHOWEGO ROZWOJU
HEUERTZ C.L.

- BADANIA LOGICZNE T1 PROLEGOMENA DO CZYSTEJ LOGIKI
BIBLIOTEKA KLASYKÓW FILOZOFII HUSSERL E.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022