| 
  
 GARSTKA WYBRANYCH  JAK EDUKACJA UKSZTAŁTOWAŁA DZIEJE ŻYDÓW 70-1492
 BOTTICINI M.  wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2014, wydanie I    cena netto: 50.10  Twoja cena  47,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Garstka wybranych
Jak edukacja ukształtowała dzieje Żydów 70-1492
 
W 70 r. n.e. Żydzi byli ludem rolniczym i niepiśmiennym, zamieszkującym głównie
Ziemię Izraela i Mezopotamię. Do roku 1492 stali się niewielką grupą piśmiennych
mieszkańców miast trudniących się rzemiosłem, handlem, działalnością kredytową i
medycyną, rozproszonych w tysiącach miejsc Starego Świata, od Sewilli po Mangalore. Co
było powodem tej radykalnej zmiany? Książka wskazuje nową odpowiedź na to pytanie,
poddając analizie ekonomicznej główne fakty piętnastu formacyjnych stuleci żydowskiej
historii. 
 
Maristella Botticini i Zvi Eckstein wykazują, wbrew wcześniejszym interpretacjom, że
motorem owej transformacji nie były prześladowania Żydów ani krzywdzące ich
ograniczenia prawne, lecz zmiany zachodzące w samym judaizmie po roku 70 n.e. – w
szczególności pojawienie się nowej normy, która wymagała, by każdy żydowski
mężczyzna czytał i studiował Torę oraz posyłał swoich synów na naukę. 
W ciągu następnych sześciu wieków Żydzi, którzy uznali normy judaizmu za zbyt
wymagające, zmieniali religię, przez co żydowski świat się kurczył. Później zaś,
gdy wskutek urbanizacji i rozwoju handlu w nowo powstałych kalifatach muzułmańskich
wzrosło zapotrzebowanie na pracowników w zawodach, w których przydawała się
umiejętność czytania i pisania, Żydzi okazali się ludźmi piśmiennymi wśród niemal
powszechnego analfabetyzmu. Od tego czasu prawie wszyscy Żydzi znajdowali zatrudnienie w
handlu i rzemiośle, a wielu z nich zaczęło się przemieszczać w poszukiwaniu dobrych
okazji do interesu, czego rezultatem było powstanie światowej diaspory. 
Książka proponuje nową, przekonującą interpretację jednej z najważniejszych
transformacji, jaka dokonała się w żydowskiej historii, jak również dostarcza
świeżych inspiracji dla rozwijającej się debaty o społecznym i ekonomicznym
oddziaływaniu religii.
 
Maristella Botticini jest profesorem ekonomii, dyrektorem i członkiem
Innocenzo Gasparini Institute for Economic Research (IGIER) na Uniwersytecie Bocconi w
Mediolanie. 
 
Zvi Eckstein jest kierownikiem Katedry Ekonomiki Pracy Mário
Henrique’a Simonsena na Uniwersytecie Tel Awiwu oraz profesorem i dziekanem Szkoły
Ekonomicznej w Interdyscyplinarnym Centrum Herzliya. 
 
Spis rycin i map  
Spis tabel  
Przedmowa  
Wprowadzenie  
 
1. Lata 70 n.e. –1492: Ilu było Żydów, gdzie i jak mieszkali?  
Od Jezusa do Mahometa (I wiek n.e. – rok 622): świat rolników  
Od Mahometa do Hulagu-chana (622-1258): rolnicy kupcami  
Od Hulagu-chana do Tomasa de Torquemady (1258–1492): koniec złotego wieku  
Dzieje Żydów w latach 70 n.e. – 1492: zagadki  
 
2. Czy Żydzi byli prześladowaną mniejszością?  
Ograniczenia działalności gospodarczej Żydów  
Dyskryminacja podatkowa  
Kapitał fizyczny a ruchomy kapitał ludzki  
Autosegregacja mniejszości religijnej  
Ekonomia niewielkich mniejszości  
Podsumowanie  
 
3. Lud Księgi: 200 p.n.e. – 200 n.e.  
Od Ezdrasza do Hillela: Świątynia i Tora jako dwa filary judaizmu (500-50 p.n.e.)  
Dźwignia judaizmu: edukacja jako norma religijna  
Zburzenie Drugiej Świątyni: od ofiar rytualnych do czytania i studiowania Tory  
Dziedzictwo judaizmu rabinicznego: Miszna i powszechna edukacja elementarna (10 n.e. –
200)  
Judaizm i edukacja: niezwykły związek w świecie Miszny  
 
4. Ekonomia hebrajskiej edukacji w świecie rolników  
Żydowscy rolnicy około 200 roku: heterogeniczność i możliwości wyboru  
Teoria ekonomiczna: przewidywania  
Teoria ekonomiczna: hipotezy  
Życie galilejskiej wsi około 200 roku w świetle teorii  
Aneks 4A: Model formalny edukacji i konwersji rolników  
 
5. Żydzi w epoce talmudycznej, 200–650: „niewielu wybranych”  
Wzrost piśmienności w społeczności rolników  
Konwersje wśród żydowskich rolników  
Podsumowanie  
 
6. Od rolników do kupców, 750–1150  
Ekonomia hebrajskiego wykształcenia w świecie kupców  
Złoty wiek piśmiennych Żydów w kalifatach muzułmańskich  
Podsumowanie  
Aneks 6A: Model formalny edukacji i konwersji kupców  
 
7. Wykształceni Żydzi wędrują 800–1250  
Poprzednicy Marca Polo  
Migracja Żydów na terytorium kalifatów muzułmańskich  
Migracja Żydów bizantyńskich  
Migracja Żydów do chrześcijańskiej Europy i na jej obszarze  
Przemieszczanie się żydowskiego centrum religijnego  
Podsumowanie  
 
8. Segregacja czy wybór? Od kupców do pożyczkodawców, 1000-1500  
Ekonomia pieniądza i kredytu w średniowiecznej Europie  
Pożyczki żydowską specjalnością: hipotezy  
Dynamika działalności kredytowej Żydów w średniowiecznej Europie  
Działalność kredytowa Żydów w średniowiecznych Włoszech: analiza szczegółowa  
Postawy wobec pożyczania pieniędzy  
Fakty i konkurencyjne hipotezy  
Od kupców do kredytodawców: przewaga komparatywna w warunkach złożonych
współzależności  
Aneks 8A: Przywilej dla Żydów z Wiednia  
 
9. Inwazja mongolska: czy judaizm może przetrwać upadek handlu i gospodarki
miejskiej?  
Podbój muzułmańskiego Bliskiego Wschodu przez Mongołów  
Warunki społeczno-gospodarcze na Bliskim Wschodzie pod panowaniem Mongołów  
Demografia Żydów pod panowaniem Mongołów i mameluków: eksperyment  
Dlaczego judaizm nie mógł przetrwać upadku handlu i gospodarki miejskiej  
Podsumowanie  
 
10. Od roku 1492 do dzisiaj: otwarte pytania  
Obraz światowej populacji Żydów około 1492 roku  
Historia Żydów w latach 70 n.e. – 1492: epilog  
Trajektoria historyczna Żydów w ciągu ostatnich 500 lat  
Trwałość struktury zawodowej Żydów  
 
Apendyks  
Bibliografia  
Indeks  
 
344 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - NIEWOGODNA HISTORIA HISZPAŃSKIEJ WOJNY DOMOWEJ ESLAVA G.J.
 
  - WIELKA MASAKRA KOTÓW I NNE EPIZODY FRANCUSKIEJ HISTORII KULTUROWEJ DARNTON R.
 
  - NAJWIĘKSZA GRABIEŻ W HISTORII JAK BOLSZEWICY ZŁUPILI ROSJĘ MCMEEKIN S.
 
  - EUROPA PO RZYMIE HISTORIA KULTUROWA LAT 500-1000 NOWE UJĘCIE SMITH J.
 
  - IKONA I TOPÓR HISTORIA KULTURY ROSYJSKIEJ BILLINGTON J.
 
  - INKWIZYCJA HISZPAŃSKA RAWLINGS H.
 
  - HISTORIA GRECJI OKRES KLASYCZNY 478-323 P.N.E. RHODES P.J.
 
  - EUROPA A ISLAM HISTORIA NIEPOROZUMIENIA CARDINI F.
 
  - ŻYCIE I ŚMIERĆ W TRZECIEJ RZESZY FRITZSCHE P.
 
  - MORSKIE IMPERIA OSTATECZNA BITWA O PANOWANIE NAD MORZEM ŚRÓDZIEMNYM CROWLEY R. / 1521-1580
 
  - KRESY BIOGRAFIA KRAINY KTÓREJ NIE MA BROWN K.
 
  - HISTORIA STAROŻYTNEGO BLISKIEGO WSCHODU OK.3000-323 P.N.E. DE MIEROOP M. VAN
 
  - REWOLUCJA ROSYJSKA PIPES R.
 
  - CHIŃSKA DROGA PODRÓŻ W GŁĄB PAŃSTWA ŚRODKA GIFFORD R.
 
  - TALMUD BIOGRAFIA FREEDMAN H.
 
  - HISTORIA GRECJI ARCHAICZNEJ OK 1200-479 P.N.E. HALL J.
 
  - HISTORIA AMERYKI ŁACIŃSKIEJ ZDERZENIE KULTUR EAKIN M.C.
 
  - BERLIN MIASTO Z WYOBRAŹNI MACLEAN R.
 
  - ZDOBYWCY CROWLEY R.
 
  - CZANG KAJ-SZEK I JEGO CHINY FENBY J.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |