| 
  
 CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZE POLSKICH SŁUŻB OCHRONY PRAWA W PRAWIE KRAJOWYM I MIĘDZYNARODOWYM
 ŁABUZ P. KUDŁA J. SAFJAŃSKI T.  wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 136.80  Twoja cena  129,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czynności
operacyjno-rozpoznawcze polskich służb ochrony prawa
w
prawie krajowym i międzynarodowym
 Czynności
operacyjno-rozpoznawcze stanowią obecnie bardzo mało znany obszar
niejawnej działalności uprawnionych służb państwowych w zakresie
realizacji zadań zapobiegawczych wykrywczych, jak i wywiadowczych i
kontrwywiadowczych. Ponadto przedmiotowa tematyka stanowi
niejednokrotnie „kontrawersyjne” dyskusje w
zakresie działalności operacyjnej służb specjalnych i policyjnych
niewątpliwie mających umocowanie prawne naruszania praw i wolności
obywatelskich. Przygotowane opracowanie z całą pewnością stanowi
kompleksowe studium naukowo-praktyczne z przedmiotowego obszaru. 
 Wykaz
skrótów 
Wprowadzenie 
 
Rozdział 1. Zakres
czynności operacyjno-rozpoznawczych 
 
Art. 14. (Czynności operacyjno-rozpoznawcze i inne zadania Policji) 
 
1. Uprawnienia do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
Policję oraz odpowiednio pozostałe służby na podstawie odrębnych ustaw 
2. Definicja czynności operacyjno-rozpoznawczych 
3. Cele czynności operacyjno-rozpoznawczych 
4. Funkcje czynności operacyjno-rozpoznawczych 
5. Formy czynności operacyjno-rozpoznawczych (sprawy operacyjne) 
6. Metody czynności operacyjno-rozpoznawczych (metody pracy operacyjnej) 
7. Uprawnienie do wykonywania zadań przez poszczególne służby 
8. Rodzaje służb oraz piony funkcjonalne i inne 
9. Uprawnienia do wykonywania przez służby odpowiednio czynności
operacyjno-rozpoznawczych, czynności analityczno-informacyjnych i
czynności kontrolnych 
10. Uprawnienia do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w
tym na rzecz czynności operacyjno-rozpoznawczych 
11. Czynności operacyjno-rozpoznawcze w prawie Unii Europejskiej 
12. Kontrola prokuratorsko-sądowa czynności operacyjno-rozpoznawczych 
13. Współpraca sądu i prokuratora z podmiotami objętymi
krajowym systemem cyberbezpieczeństwa 
14. Obowiązek respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i
ochrony praw człowieka podczas czynności operacyjno-rozpoznawczych 
 
Rozdział 2. Ochrona
danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem
przestępczości 
 
1. Znaczenie nowych technologii dla przetwarzania danych osobowych w
związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości 
2. Zakres przedmiotowy dyrektywy 2016/680 i ustawy implementującej 
3. Zakres podmiotowy 
4. Stosowanie dyrektywy policyjnej przez właściwe organy 
5. Wyjaśnienie wybranych pojęć ustawowych 
6. Ochrona danych osobowych w chmurze obliczeniowej w zakresie
cyberbezpieczeństwa 
 
Rozdział 3.
Obserwacja 
 
Art. 15. (Uprawnienia do obserwacji w miejscach publicznych podczas
czynności operacyjno-rozpoznawczych i w trakcie interwencji w miejscach
innych niż publiczne) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
obserwacji w miejscach publicznych 
2. Wyróżnienie miejsca publicznego jako podstawowe kryterium
stosowania określonego rodzaju obserwacji 
3. Miejsce inne niż publiczne, o którym mowa w art. 15 ust.
1 pkt 5b ustawy o Policji 
4. Miejsce publiczne w chmurze obliczeniowej (cloud computing) 
5. Inne kryteria odróżniające obserwację, o
której mowa odpowiednio w art. 15 ust. 1 pkt 5a u.P., art.
19 u.P., art. 19b u.P. (odpowiednio art. 20c u.P., 20cb u.P., 20da
u.P.) i art. 9 u.d.a. 
6. Dokumentowanie i rejestracja obserwacji 
7. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni prywatnej w procesie karnym 
8. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni publicznej w procesie karnym 
9. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni publicznej w procesie karnym przez Krajową Administrację
Skarbową 
10. Obserwacja w przestrzeni publicznej podczas czynności
operacyjno-rozpoznawczych w państwach Unii Europejskiej i państwach
trzecich 
11. Niszczenie materiałów z obserwacji 
 
Rozdział 4.
Kontrola operacyjna 
 
Art. 19 (Kontrola operacyjna) 
 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
kontroli operacyjnej (odpowiednio tzw. rozpoznania elektromagnetycznego) 
2. Katalog przestępstw z art. 19 ust. 1 u.P, o które
dopuszczalne jest wnioskowanie i odrębnie zarządzenie kontroli
operacyjnej, w trybie art. 19 ust. 3 u.P. 
3. Wniosek wraz z materiałami uzasadniającymi kontrolę operacyjną 
4. Tryby i terminy oraz dokumentacja kontroli operacyjnej oraz związane
z nimi czynności służb, prokuratora oraz sądu 
5. Wykorzystanie wyników kontroli operacyjnej w postępowaniu
karnym 
6. Zakres przechwytywania rozmów – najnowsze
technologie 
7. Ocena dowodu z kontroli operacyjnej 
 
Rozdział 5. Zakup
kontrolowany, kontrolowane wręczenie korzyści majątkowej 
 
Art. 19a Zakup kontrolowany, kontrolowane wręczenie korzyści majątkowej 
(określane jako transakcja pozorna) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
transakcji pozornej 
2. Rozróżnienie czynności i wyjaśnienie pojęć 
3. Katalog przestępstw, o które można stosować transakcję
pozorną 
4. Cel czynności 
5. Zarządzenie, przebieg czynności z art. 19a u.P. oraz wniosek
uprawnionego organu 
6. Czas przeprowadzenia transakcji pozornej 
7. Wykorzystanie wyników z transakcji pozornej w
postępowaniu karnym 
8. Ocena materiałów z transakcji pozornej na podstawie
przepisów prawa UE 
 
Rozdział 6. Przesyłka
niejawnie nadzorowana 
 
Art. 19b (Przesyłka niejawnie nadzorowana – odpowiednio w
ramach Europejskiego Nakazu Dowodowego) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przesyłki niejawnie nadzorowanej 
2. Rozróżnienie czynności, o których mowa w art.
19b u.P. oraz wyjaśnienie wybranych pojęć 
3. Zakres przedmiotowo-podmiotowy przesyłki niejawnie nadzorowanej 
4. Cel czynności oraz katalog przestępstw, o które można
stosować przesyłkę niejawnie nadzorowaną 
5. Zarządzenie, przebieg czynności z art. 19b u.P. −
zawiadomienie uprawnionego organu 
6. Czas prowadzenia czynności 
7. Wydanie europejskiego nakazu dochodzeniowego przez uprawniony organ
w przedmiocie stosowania przesyłki niejawnie nadzorowanej 
8. Dochodzenia niejawne, o których mowa w dyrektywie
2014/41/UE 
9. Wykorzystanie wyników przesyłki niejawnie nadzorowanej w
postępowaniu karnym 
 
Rozdział 7. Dostęp
do tajemnic w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych 
  
Art. 20 ust. 3−14 Dostęp do tajemnicy bankowej i innych
tajemnic podczas czynności operacyjno-rozpoznawczych 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do dostępu do
tajemnicy bankowej i innych określonych w przepisie, podczas czynności
operacyjno-rozpoznawczych (odpowiednio w zależności od rodzaju służby) 
2. Przebieg czynności, o których mowa w art. 20 ust. 3 u.P. 
3. Terminy 
4. Udostępnianie sądom i prokuraturom akt zawierających informacje, o
których mowa w art. 20 ust. 3 u.P. 
5. Wydanie i wykonanie europejskiego nakazu dochodzeniowego w przypadku
prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych na podstawie art. 20
ust. 3 u.P. 
 
Rozdział 8. Dokumenty
legalizacyjno-maskujące 
 
Art. 20a (Dokumenty legalizacyjne − środki identyfikacji
elektronicznej) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
dokumentów legalizacyjnych oraz środków
identyfikacji elektronicznej 
1.1. Dopuszczalny zakres czynności 
2. Cel czynności 
3. Zadania policji wymagające odpowiednio maskowania czynności 
4. Wyjaśnienie pojęć 
5. Zasady stosowania czynności z art. 20a u.P. 
6. Szczególnie uzasadnione przypadki 
7. Przebieg czynności, o których mowa w art. 20a u.P. 
8. Kontratypy z art. 20a ust. 3a u.P. 
9. Obowiązkowa pomoc organów administracji rządowej i
organów samorządu terytorialnego 
 
Rozdział 9.
Niejawność czynności operacyjno-rozpoznawczych 
 
Art. 20b (Dopuszczalność udzielenia informacji o czynnościach
operacyjno-rozpoznawczych Policji) 
Art. 20ba (Zezwolenie na udzielenie informacji niejawnej uprawnionemu
podmiotowi) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przepisów dotyczących zezwolenia oraz udzielenia informacji 
2. Wyjaśnienie pojęć 
3. Udzielenie informacji o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych
prowadzonych przez Policję 
4. Zezwolenie na udzielenie określonych informacji przez Komendanta
Głównego Policji lub ministra właściwego do spraw
wewnętrznych 
  
Rozdział 10. Dostęp do danych w ramach
operacyjno-rozpoznawczych 
 
Art. 20c (Dostęp do danych telekomunikacyjnych, pocztowych,
internetowych, w tym danych z sieci łączności elektronicznej) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przepisów dotyczących pozyskiwania danych:
telekomunikacyjnych, pocztowych, internetowych i sieci łączności
elektronicznej 
2. Dane, o których mowa w art. 20c u.P. 
3. Cel, zasady stosowania i wykonywania czynności z art. 20c u.P. 
4. Kontrola sądowa czynności z art. 20c u.P. na podstawie art. 20ca u.P. 
5. Wykorzystanie danych mających znaczenie dla postępowania karnego 
 
Rozdział 11. Osobowe źródła
informacji i osoby udzielające pomocy 
 
Art. 22 (Osoby udzielające Policji pomocy) 
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do korzystania z
pomocy osób niebędących policjantami 
2. Wyjaśnienie pojęć 
3. Pomoc osób niebędących policjantami − ujęcie
normatywne 
4. Zakaz ujawnienia danych o osobie udzielającej pomocy Policji 
5. Przyznanie wynagrodzenia osobie udzielającej pomocy Policji 
6. Zasady i tryb przyznawania świadczeń odszkodowawczych 
7. Odrębne procedury werbunkowe 
8. Środki ochronne 
 
Rozdział 12. System ochrony prawnej
czynności operacyjno-rozpoznawczych 
  
Art. 144a (Dodatkowe − ustawowe wyłączenie bezprawności
czynów − osób uprawnionych do
wykonywania czynności z art. 19a i 19b ustawy o Policji) 
1. Zakres uprawnień funkcjonariuszy wykonujących czynności z art. 19a i
19b u.P. 
2. Kontratyp ustawowy z art. 144a u.P. – wyłączenie
bezprawności czynów 
3. Umorzenie śledztwa przeciwko policjantowi pod przykryciem 
 
Rozdział 13. Działania operacyjne
ukierunkowane na odzyskiwanie mienia związanego z przestępstwem 
  
Rozdział 14.
Międzynarodowa wymiana informacji kryminalnych 
 
Rozdział 15. Specyfika działań
operacyjnych podejmowanych w oparciu o ustawę o działaniach
antyterrorystycznych 
 
Rozdział 16.
Narzędzia – środki techniczne stosowane w kontroli
operacyjnej do inwigilowania użytkownika 
 
1. Wprowadzenie 
2. Inwigilowanie w ramach kontroli operacyjnej 
3. Nadużycia kryminogenne z wykorzystaniem oprogramowania szpiegującego
w ramach kontroli operacyjnej 
4. Możliwości operacyjno-śledcze z wykorzystaniem oprogramowania
szpiegującego w ramach kontroli operacyjnej 
 
Rozdział 17.
Rozwiązania prawne w zakresie regulacji i kontroli czynności
operacyjno-rozpoznwaczych 
 
Wzory
pism 
 
1. Postanowienie: o zażądaniu zabezpieczenia danych z sieci łączności
elektronicznej; o zażądaniu wydania wykazu połączeń telekomunikacyjnych
lub innych informacji i innych danych związanych z połączeniem lub
przekazem 
2. Postanowienie: o zażądaniu zabezpieczenia danych
teleinformatycznych; o zażądaniu wydania wykazu połączeń
telekomunikacyjnych lub innych informacji i innych danych związanych z
połączeniem lub przekazem 
3. Wniosek o stwierdzenie, które z przekazanych
materiałów zawierają informacje, o których mowa w
art. 19 ust. 15f pkt 2 ustawy o Policji 
4. Wniosek o dopuszczenie do wykorzystania w postępowaniu karnym
materiałów zawierających informacje stanowiące tajemnice
związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w
art. 19 ust. 15f pkt 2 ustawy o Policji 
5. Postanowienie o dopuszczeniu do wykorzystania w postępowaniu karnym
materiałów, o których mowa w art. 19 ust. 15g pkt
2 ustawy o Policji 
 436
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
 Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - INSTYTUCJE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO PAŹDZIOR M. SZMULIK B. RED.
 
  - UMYSŁ PRZESTĘPCY TAJNIKI KRYMINALNEGO PROFILOWANIA PSYCHOLOGICZNEGO GOŁĘBIOWSKI J.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |