| 
  
 SOKRATES NIEZNANY STUDIA O RECEPCJI POSTACI SOKRATESA
 SIERADZAN J.  wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2011, wydanie I    cena netto: 60.00  Twoja cena  57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sokrates nieznany
Studia o recepcji postaci Sokratesa
 
To pierwsza z dwóch książek autora o Sokratesie, jednym z najbardziej znanych
filozofów starożytnych.  
Według analiz autora opisy Sokratesa przez starożytnych (Platon, Ksenofont,
Arystofanes, Polikrates, Arystoksenos) są w znacznej mierze tworami ich wyobraźni. 
O samym Sokratesie nie wiemy nic pewnego, ponieważ sam niczego nie napisał. Ze
starożytnych tekstów o nim wyłania się obraz człowieka zainteresowanego nie tylko
filozofią, ale także praktykami religijno-magicznymi. To postać mistagoga, hierofanty
inicjującego uczniów w misteria i ezoterykę: Sokrates ucztujący, medytujący i
czczący bogów, nauczający i „boski”. Dla Greków tamtych czasów te obrazy
stanowiły organiczną jedność.
 
Słowo wstępne  
 
Część pierwsza: Sokrates - kwestie najczęściej dyskutowane  
 
Rozdział 1: Źródła na temat Sokratesa  
1.1. Wątpliwości co do charakteru materiału źródłowego i próby ich wyjaśnienia  
1.2. Sokrates Platona  
1.3. Sokrates Arystofanesa  
1.4. Sokrates Ksenofonta  
1.5. Sokrates Arystotelesa  
1.6. Inne źródła na temat Sokratesa  
1.7. Próby pogodzenia sprzeczności między źródłami  
1.8. Wnioski  
 
Rozdział 2: Procesy z oskarżenia o przestępstwo przeciw religii w Atenach w V i
IV wieku p.n.e.  
 
Rozdział 3: Proces Sokratesa  
3.1. Podstawy prawne oskarżenia i skazania Sokratesa  
3.2. Oskarżyciele Sokratesa  
3.3. Przyczyny procesu Sokratesa  
3.4. Czy Sokrates był winien stawianych mu zarzutów  
3.5. Postawa Sokratesa przed sądem: wyniosłość, słuszna duma, ironia czy szczerość
i obrona własnego wizerunku  
3.6. Z jakich powodów Sokrates pragnął śmierci  
3.7. Paradoksalne podejście Sokratesa do śmierci  
3.8. Dlaczego Sokrates nie uciekł z celi śmierci  
3.9. Opis śmierci Sokratesa  
3.10. Wnioski  
 
Rozdział 4: Daimonion Sokratesa  
4.1. Bogowie i daimony  
4.2. Daimon tradycji a Daimonion Sokratesa  
4.3. Czym jest Daimonion  
4.4. Daimonion jako przejaw irracjonalnych tendencji (nie)świadomości Sokratesa  
4.5. Daimonion jako głos boga  
4.6. Jeśli Daimonion był bogiem, to czy tym bogiem był Apollon  
4.7. Daimonion jako rozum albo mózg  
4.8. Irracjonalny głos a racjonalna refleksja  
4.9. Sokrates jako „człowiek demoniczny”  
4.10. Daimonion a szaleństwo  
4.11. Daimonion jako oznaka związku Sokratesa z tradycją magiczną  
4.12. Głos wewnętrzny innych ludzi  
4.13. Wnioski  
 
Rozdział 5: Wyrocznia Chajrefonta o Sokratesie  
 
Rozdział 6: Sokrates jako sofista  
6.1. Etymologie: filozofowie, mędrcy i sofiści  
6.2. Kim byli sofiści  
6.3. Sokrates jako sofista w Chmurach  
6.4. Magia i tricksteryzm sofistów  
6.5. Krytyka sofistów u autorów z IV wieku p.n.e.  
6.6. Krytyka sofistycznych metod Sokratesa u autorów nowożytnych  
6.7. Czy Sokrates był sofistą  
 
Rozdział 7: Sokrates rewolucjonista. Między sceptycyzmem, racjonalizmem a nową
teologią  
7.1. Sceptycyzm Sokratesa  
7.2. Sokrates — racjonalista czy teista  
7.3. Rewolucja Sokratesa: utożsamienie religii z filozofią  
7.4. Wnioski  
 
Rozdział 8: Sokrates a pederastia antyczna  
8.1. Problemy terminologiczne  
8.2. Społeczne znaczenie pederastii  
8.3. Prawne aspekty homoseksualizmu w Grecji  
8.4. Homoseksualizm u autorów greckich od Platona do Plutarcha  
8.5. Foucault i inni autorzy współcześni o pederastii i (homo)seksualizmie Greków  
8.6. Sokrates sanctus pederasta!  
8.7. Wnioski  
 
Część druga: Sokrates a grecka tradycja religijno-magiczna  
 
Rozdział 9: Sokrates Platona: między magią a ironią  
9.1. Czym jest ironia  
9.2. Czy Sokrates w ogóle posługiwał się ironią  
9.3. Sokrates jest magiem, a nie ironistą: Fragmenty Menona (80AB), Charmidesa
(155E–156A) i Uczty (215D–216B) nie są ironiczne  
 
Rozdział 10: Sokrates a greckie stowarzyszenia religijne  
10.1. Orfizm a pitagoreizm  
10.2. Sokrates Arystofanesa i Platona: orfik czy pitagorejczyk  
10.3. Thiasos i sympozjon  
10.4. Czy Sokrates stał na czele prywatnego stowarzyszenia religijnego  
10.5. Czy Akademia Platona była religijnym thiasos i jakie to ma znaczenie dla sprawy
Sokratesa  
 
Rozdział 11: Sokrates w kręgu twórców nowych ruchów religijnych  
11.1. Czy Sokrates był nauczycielem  
11.2. Sokrates jako mistrz duchowy (guru)  
11.3. Sokrates jako antyguru  
11.4. Sokrates w kręgu twórców i reformatorów religii  
11.5. Sokrates a Jezus  
11.6. Sokrates a nowe ruchy religijne  
11.7. Analogie między Sokratesem a twórcami nowych ruchów religijnych  
11.8. Sokrates a Radżniś  
11.9. Wnioski  
 
Rozdział 12: Sokrates a reinkarnacja i medytacja  
12.1. Pochodzenie greckiej nauki o reinkarnacji  
12.2. Platon a reinkarnacja i prawo karmy  
12.3. Sokrates a buddyzm  
12.4. Quasi-indyjskie praktyki medytacyjne Pitagorasa i Empedoklesa  
12.5. Sokratesa asceza, medytacja, odmienne stany świadomości i moce psychiczne  
12.6. Medytacja nad śmiercią: ćwiczenie filozoficzne czy praktyka jogiczna  
12.7. Wnioski  
 
Rozdział 13: Sokrates między charyzmą, sugestią a hipnozą  
13.1. Co to jest hipnoza  
13.2. Sugestia, autosugestia i inne hipnopodobne metody  
13.3. Hipnoza i metody pokrewne a praktyki religijne typu szamańskiego  
13.4. Sokrates: charyzma, sugestia i hipnoza jako formy wywierania wpływu na innych  
 
Zakończenie  
 
Aneks  
Datacja cytowanych autorów starożytnych  
Wykaz skrótów 
 
Bibliografia tekstów cytowanych  
 
Indeks osobowo-rzeczowy 
 
Informacja o Autorze 
 
565 stron, Format: 23.5x16.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - SOKRATES MAGOS SIERADZAN J.
 
  - IMAGINATIO ŚWIATŁO I CIEMNOŚĆ TOM VIII RZECZYCKA M. ŚWIERZOWSKA A. TRZCIŃSKA I. REDAKCJA:
 
  - HIPNOZA W PSYCHOTERAPII STAUDACHER C. HADLEY J.
 
  - ALCHEMIA DUCHOWEGO ROZWOJU INTELIGENCJA DUCHOWA DLA ZAAWANSOWANYCH GIBAS J.
 
  - MILTON H.ERICKSON ZEIG J. MUNION M.
 
  - WYOBRAŹNIA W PSYCHOTERAPII LAZARUS A.
 
  - ALCHEMIA WPROWADZENIE DO SYMBOLIKI I PSYCHOLOGII FRANZ M.-L.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |