Jak motywować do zmiany zachowania?
Trening motywacyjny dla studentów i profesjonalistów
Niniejszą monografię uważam za podręcznik niezbędny dla osób prowadzących
szkolenia (kursy) skierowane do profesjonalistów ochrony zdrowia z zakresu motywowania
swoich podopiecznych do zmiany zachowań szkodliwych dla zdrowia czy funkcjonowania
społecznego oraz zachęcania ich do zdrowego stylu życia itp. Książka ta może być
również użyteczna dla osób kształcących profesjonalistów zajmujących się
promocją zdrowia, a także zapobieganiem zaburzeniom zdrowia i funkcjonowania
społecznego. Opis wyników badań przeprowadzonych w populacji polskich pracowników
ochrony zdrowia poprzedzono uzasadnieniem prowadzenia takich szkoleń, a wykorzystanie
podręcznika podniesie
ich jakość. (Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czesława Czabały)
Ewa Wilczek-Rużyczka jest doktorem psychologii i pracuje jako adiunkt
na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Interesuje
się psychologią zdrowia, a w szczególności zagadnieniami związanymi z empatią,
wypaleniem zawodowym, komunikowaniem się i motywowaniem do zmiany zachowania.
Opublikowała około 100 prac naukowych, w tym kilka książek, między innymi trzy
monografie: Możliwości rozwijania empatii u osób pomagających (Wydawnictwo
UJ, Kraków 2002), Komunikowanie się z chorym psychicznie (Wydawnictwo Czelej
sp. z o.o., Lublin 2007) oraz Wypalenie zawodowe a empatia u lekarzy i pielęgniarek
(Wydawnictwo UJ, Kraków 2008).
Katarzyna Czabanowska pracuje jako profesor w Katedrze Międzynarodowego
Zdrowia Publicznego na Wydziale Zdrowia, Medycyny i Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie
Maastricht. Interesuje się badaniami nad edukacją, a w szczególności kształceniem
ustawicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, kształceniem na podstawie kompetencji i
edukacji opartej na faktach. Poprzednio pracowała jako adiunkt w Instytucie Zdrowia
Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum.
PODZIĘKOWANIA 
WSTĘP 
Rozdział I: WPROWADZENIE 
O projekcie MOTIVATE 
Umiejętności motywacyjne w Europie - obraz całościowy 
Motywacja w literaturze przedmiotu 
Rozdział II: TRENING MOTYWACYJNY W KONTEKŚCIE PRACOWNIKÓW OCHRONY ZDROWIA 
Analiza potrzeb w zakresie umiejętności motywacyjnych - na podstawie polskiej grupy
badawczej 
Motywacja profesjonalistów jako czynnik wpływający na postawę motywacyjną pacjentów
do zmiany zachowania 
Rozdział III: TRENING MOTYWACYJNY W OCHRONIE ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ -
MATERIAŁY SZKOLENIOWE 
Część I - Cele podręcznika 
Część II - Wprowadzenie 
Część III - Motywacja - podręcznik dla szkoleniowca: Źródło inspiracji 
PIERWSZA CZĘŚĆ KURSU: BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKIEJ 
Wprowadzenie 
Przełamywanie lodów 1 
Przełamywanie lodów 2 
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 1 
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 2 - Osobiste Doświadczenie, Doświadczenie
Praktyczne (nominalna technika grup) 
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 3 - wizja i doświadczenie 
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 4 
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 5 
Pogłębianie kontaktu 1 
Pogłębianie kontaktu 2 
Pogłębianie kontaktu 3 
Pogłębianie kontaktu 4 
Negocjowanie planu działania 
DRUGA CZĘŚĆ KURSU: WPROWADZENIE DO TEORII - ZMIANA MOTYWACYJNA I BEHAWIORALNA 
Motywacja: Osobista motywacja, aby przyjść na warsztaty/szkolenie/kurs 
Motywacja: Wyrażenia motywacji - tworzenie grup 
Motywacja: Zachowanie i motywacja 
Etapy zmiany: Indywidualna zmiana zachowania 
Etapy zmiany: Ćwiczenie indywidualne w towarzystwie 
Etapy zmiany: Ćwiczenie pisemne - własne doświadczenie 
Etapy zmiany: Podstawowe ćwiczenie podzielone na etapy zmiany i interwencje 
Przykłady: Rozpoznawanie faz i interwencji 
Etapy zmian: Identyfikowanie etapów zmiany 
Etapy zmiany: Burza mózgów na temat etapów i interwencji 
Tabela: Fazy zmian zachowania i interwencje 
Tabela: Etapy zmiany - czynności i umiejętności 
Etapy zmiany: Odgrywanie ról 
TRZECIA CZEŚĆ KURSU: OPÓR I AMBIWALENCJA 
Opór: Siła perswazji 
Opór: Dobre powody, aby nie mówić 
Opór: Akceptacja 1 
Opór: Akceptacja 2 
Opór: Rozpoznawanie oporu 
Opór: Pozytywne przemianowanie 
Ćwiczenie zintegrowane: Opór, Ambiwalencja, Zapobieganie nawrotowi 
Odgrywanie ról i obserwowanie, rola obserwatora 
Przypadki: 1A - Rola lekarza 
Przypadki: 1 B - Rola lekarza 
Przypadek: 2 A - Rola lekarza 
Przypadek: 2 B - Rola lekarza 
Przypadek: 3 - Rola lekarza 
Przypadek 1: Rola pacjenta 
Przypadek 2: Rola pacjenta 
Przypadek 3: Rola pacjenta 
Notatki dla prowadzącego: Zastanów się 
CZWARTA CZEŚĆ KURSU: UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE I STRATEGIE
Aktywne, nieoceniające słuchanie 
Zadawanie pytań otwartych 
Przypadek dla fazy kontemplacji
Przykładowe pytania otwarte, wywołujące dyskurs zmiany
Odzwierciedlanie pozawerbalnych elementów komunikacji
Rodzaje odzwierciedlania
Odzwierciedlanie konfliktów wewnętrznych 
Pozytywne przemianowanie 
Pozytywne restrukturyzowanie 
Strukturyzowanie i podsumowanie 
Przejście do decyzji na temat działania 
Ćwiczenie zintegrowane na temat przeprowadzania wywiadu motywacyjnego
PIĄTA CZEŚĆ KURSU: PLANOWANIE I WPROWADZANIE ZMIANY 
Opracowywanie planu działania 
Strategia sześciu kroków 
Planowanie zmiany 
Kroki w stronę utrzymania zmiany według Ricka Botelho 
Strategia 5 A 
Krótki poradnik: Strategie rzucania palenia 
Informacja motywacyjna (5 R) 
DODATEK - ODGRYWANIE RÓL - PRZYPADKI KLINICZNE 
Przypadek 1 
Przypadek 2 
Dialogi 
Radzenie sobie z oporem podczas kursu 
Role do zastosowania podczas kursu 
Teoria samodeterminacji (Self Determination Theory) 
Prekontemplacja 
Kontemplacja 
Balans decyzyjny 
Sprytny (smart) plan 
Proces Zmian Behawioralnych 
Omówienie slajdów do kursu 
Część IV - Podsumowanie dla uczestników 
Rozdział IV: STANDARDY 
Wstęp i kontekst 
Założenia standardów 
Trening umiejętności motywacyjnych: wartości i zasady 
Założenia szkolenia umiejętności motywacyjnych 
Materialne standardy dotyczące przygotowania szkolenia w zakresie umiejętności
motywacyjnych 
Standardy dotyczące przekazu w szkoleniach umiejętności motywacyjnych 
Specjalne zagadnienia do rozważenia przez szkoleniowców 
Prawa autorskie 
244 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.