| 
  
 JA I PROCESY SAMOREGULACJI
 HUFLEJT-ŁUKASIK M./RÓŻNICE MIĘDZY ZDROWIEM A ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI  wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2010, wydanie I    cena netto: 47.30  Twoja cena  44,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ja i procesy samoregulacji
różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi
 
Książka zawiera wiedzę i przegląd koncepcji z zakresu Ja,
samoregulacji, w tym procesów uwagi, a także samooceny. Autorka przedstawia obraz
zaburzeń psychicznych w kontekście samoregulacji. 
Mirosława Huflejt-Łukasik opisuje, w jaki sposób funkcjonuje
jednostka, kiedy napotyka nowe dla siebie sytuacje bądź spotyka się z trudnościami w
życiu spowodowanymi problemami i zaburzeniem psychicznym. Istotą jest pokazanie roli Ja,
mechanizmów samoregulacji, w tym procesów uwagi, także konsekwencji dla stanu
emocjonalnego osoby, jej samooceny. Autorską koncepcję i badania poświęca przede
wszystkim różnicom między osobami zdrowymi a osobami z zaburzeniami psychicznymi
(zaburzeniami lękowymi, depresją, schizofrenią). Pokazuje znaczenie struktury Ja
idealnego dla funkcjonowania osoby, samoregulacji.
Książka jest adresowana głównie do psychologów, studentów
psychologii, ale także reprezentantów innych nauk społecznych, humanistycznych,
medycznych. Może stanowić pomocną lekturę dla praktyków zajmujących się pomaganiem,
w tym psychoterapią. Zawarte koncepcje i rezultaty badań pozwalają lepiej zrozumieć
funkcjonowanie osoby w sytuacji zmian i w obliczy trudności – problemów psychicznych
czy zaburzeń psychicznych.  
 
Dr Mirosława Huflejt-Łukasik pracuje w Katedrze
Psychopatologii i Psychoterapii Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badania
i publikacje naukowe autorki dotyczą głównie problematyki struktury Ja, kierowania
uwagi oraz różnic w tym zakresie między osobami zdrowymi i osobami z zaburzeniami
psychicznymi. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajduje się także temat zmian –
pozytywnych i negatywnych – doświadczanych przez ludzi, oraz skutków tych zmian dla
dobrostanu osoby. W swoich publikacjach zajmuje się też tematyką kompetencji
psychoterapeuty i coacha, w tym etyką zawodową obu tych form pomagania. Laureatka
zespołowej nagrody I stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za publikacje
Psychoterapia. Teoria, Psychoterapia. Praktyka, Psychoterapia. Badania i szkolenie pod
redakcją L. Grzesiuk; współautorka książek polskich i obcojęzycznych oraz autorka i
współautorka artykułów naukowych (w tym m.in. w Stress and Health, Polish
Psychological Bulletin) i popularyzujących wiedzę psychologiczną. Jest także
praktykiem, coachem i psychoterapeutą (The European Certificate of Psychotherapy).  
 
WPROWADZENIE 
 
WZAJEMNE RELACJE MIĘDZY JA, TOŻSAMOŚCIĄ, SAMOOCENĄ I SAMOREGULACJĄ  
Ja, poczucie tożsamości i samoocena  
Samoregulacja  
Zdolność do samoregulacji a zdrowie psychiczne  
 
I. JA I TOŻSAMOŚĆ  
1. Pojęcia "Ja" i "tożsamość"  
1.1. Czym jest Ja?  
1.2. Czym jest tożsamość i jej rozwój?  
1.3. Wiliam James - rozumienie Ja i tożsamości  
1.4. Obraz Ja  
1.5. Klarowność obrazu Ja  
2. Koncepcje Ja  
2.1. Koncepcje treści Ja  
2.1.1. Koncepcja możliwych Ja  
2.2. Koncepcje struktury Ja  
2.2.1. Organizacja Ja a samoocena i przystosowanie: przedziałowość Ja  
2.2.2. Organizacja Ja a samoocena i przystosowanie: złożoność Ja  
2.3. Koncepcje procesów w Ja - podejście dynamiczne  
2.3.1. Nowe sformułowanie teorii rozbieżności Ja  
2.3.2. Integracyjny model Ja  
3. Dynamika zmian w Ja: stabilne vs. zmienne  
3.1. Rozwój Ja  
3.2. Przystosowanie się do zmian: znaczenie struktury Ja 
3.3. Ochrona Ja  
 
II. SAMOREGULACJA I PROCESY UWAGI  
4. Pojęcie samoregulacji: samoregulacja a samokontrola  
4.1. Koncepcja dwóch trybów kontroli działania: samoregulacji i samokontroli  
5.Koncepcje samoregulacji  
5.1. Teoria samoświadomości  
5.2. Samoregulacja i rola emocji - cybernetyczny model procesów kontroli i uwagi  
5.2.1. Samoregulacja - cele i informacja zwrotna  
5.2.2. Samoregulacja a emocje  
5.2.3. Sprawność i zaburzenia procesów samoregulacji  
5.3. Zdolność do samoregulacji jako zasób: świadoma samoregulacja 
5.4. Automatyczna samoregulacja  
5.4.1. Automatyczna samoregulacja procesów poznawczych, emocji i zachowań  
5.4.2. Tworzenie się automatycznej samoregulacji  
5.5. Koncepcja regulacji zachowań - elastyczność procesów samoregulacji  
6. Uwaga i samoregulacja  
6.1. Uwaga jako istotny element samoregulacji: autokoncentracja 
6.1.1. Uwaga i samoświadomość a funkcje monitorowania i kontroli  
6.1.2. Autokoncentracja a różnice indywidualne  
6.1.3. Autokoncentracja a emocje i samoregulacja  
6.2. Zaburzenia uwagi i samoregulacji  
6.2.1. Przyczyny zaburzonej samoregulacji: znaczenie autokoncentracji i struktury Ja  
6.2.2. Ruminacje a autokoncentracja i samoregulacja  
6.3. Koncepcja kierowania uwagi odpowiednio do kontekstu  
6.3.1. Uwaga a samoregulacja - błędy w samoregulacji  
6.3.2. Deficyty w zakresie kierowania uwagi a zaburzenia psychiczne  
6.4.Model psychopatologicznej autokoncentracji w relacji do zaburzeń klinicznych  
 
III. SAMOOCENA, JA I SAMOREGULACJA  
7. Samoocena i jej związki z funkcjonowaniem osoby  
7.1. Samoocena  
7.2. Samoregulacja - motywy związane z samooceną i Ja, czyli funkcje samooceny  
7.3.Ja symboliczne i motywy wartościowania, czyli znaczenie samooceny dla przystosowania  
7.4.Teoria socjometru - samoocena i samoregulacja, czyli uzyskiwanie akceptacji innych  
7.5.Rozwój i ochrona Ja, czyli samoocena jako obrona przed lękiem  
7.6. Dążenie do pozytywnej samooceny  
7.7. Samoocena a Ja, relacje z innymi oraz ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych 
8. Autokoncentracja a Ja i samoocena  
8.1. Autokoncentracja a samoocena 
8.2. Teoria samoświadomości jako model motywacji związanych z Ja, czyli znaczenie
autokoncentracji 
8.3. Samoorganizacja Ja a autorefleksja 
8.4. Autokoncentracja i samoregulacja a zmiana w życiu osoby i zaburzenia psychiczne 
 
IV. KONTEKSTY SAMOREGULACJI: ZMIANA W ŻYCIU OSOBY ORAZ ZABURZENIA PSYCHICZNE  
9. WPŁYW ZM IAN I ZDARZEŃ ŻYCIOWYCH NA OSOBĘ - JEJ JA, SAMOOCENĘ I FUNKCJONOWANIE  
10. ZABURZENIA PSYCHICZNE: ZABURZENIA LĘKOWE, DEPRESJA, SCHIZOFRENIA 
10.1. ZABURZENIA LĘKOWE  
10.2. DEPRESJA  
10.3. DEPRESJA A LĘK  
10.3.1.Trójelementowy model objawów lęku i depresji  
10.3.2. Koncepcje poznawcze: treść myśli, uwaga oraz zniekształcenia poznawcze u osób
z lękiem i u osób z depresją  
10.3.3. Podatność na zaburzenia lękowe i na depresję  
10.4. Schizofrenia  
10.5. Schizofrenia a depresja  
10.6. Hierarchiczne ujęcie syndromów chorobowych: depresja, lęk a inne zaburzenia, w
tym schizofrenia 
11. Autokoncentracja a zaburzenia psychiczne i radzenie sobie ze stresem  
11.1. Autokoncentracja a ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych - zaburzona
samoregulacja  
11.2. Autokoncentracja a zdolność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i stresem. Obraz
zaburzeń  
12. Różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi w zakresie Ja oraz
samoregulacji. Rola autokoncentracji i samooceny  
12.1. Ja, relacje z innymi a zaburzenia psychiczne  
12.2. Teoria samoświadomości, perseweracji samoregulacji oraz depresyjnego stylu
autokoncentracji 
12.3. Ja, samoocena i autokoncentracja a zaburzenia psychiczne. Znaczenie Ja idealnego  
12.4. Charakterystyka Ja i procesy samoregulacji - różnice między zdrowiem a
zaburzeniami psychicznymi  
 
V. BADANIA WŁASNE  
13. PYTANIA BADAWCZE I HIPOTEZY  
14. BADANIE  
15. I i II ZNACZENIE ZMIAN W ŻYCIU A KLAROWNOŚĆ OBRAZU JA, AUTOKONCENTRACJA I OBJAWY
PSYCHOP ATOLOGICZNE  
14.1. WPROWADZENIE DO BADAŃ I I II  
14.1.1. Plan badań  
14.1.2. Sposób pomiaru zmiennych  
14.1.3. Procedura  
14.2. Badanie I. Pozytywna zmiana w życiu: podjęcie pierwszej pracy  
14.2.1. Osoby badane  
14.2.2.Wyniki  
14.2.3. Omówienie wyników  
14.3. Badanie II. Negatywna zmiana w życiu osoby: utrata pracy 
14.3.1. Osoby badane  
14.3.2.Wyniki  
14.3.3. Omówienie wyników  
15. Badanie III i IV. Zależności między klarownością obrazu Ja, cechami struktury Ja
idealnego a samooceną i autokoncentracją  
15.1.Badanie III. Zależności między klarownością obrazu Ja, cechami struktury Ja
idealnego a samooceną i autokoncentracją u osób zdrowych  
15.1.1. Plan badania  
15.1.2. Sposób pomiaru zmiennych  
15.1.3. Osoby badane i procedura badania  
15.1.4.Wyniki  
15.1.5. Omówienie wyników  
15.2.Badanie IV. Zależności między klarownością obrazu Ja a samooceną i
autokoncentracją-porównanie osób zdrowych i osób z zaburzeniami psychicznymi  
15.2.1. Plan badania  
15.2.2. Sposób pomiaru zmiennych  
15.2.3. Osoby badane i procedura badania  
15.2.4.Wyniki  
15.2.5. Omówienie wyników  
16. Badanie V i VI. Cechy struktury Ja idealnego i autokoncentracją - różnice między
zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi  
16.1. Wprowadzenie  
16.1.1. Plan badań  
16.1.2. Sposób pomiaru zmiennych  
16.2.Badanie V. Cechy struktury Ja idealnego oraz autokoncentracją u osób zdrowych,
osób z depresją i osób z lękiem  
16.2.1. Osoby badane  
16.2.2.Wyniki  
16.2.3. Omówienie wyników  
16.3. Badanie VI. Cechy struktury Ja idealnego oraz autokoncentracją u osób zdrowych,
osób z depresją i osób ze schizofrenią  
16.3.1. Osoby badane  
16.3.2.Wyniki  
16.3.3. Omówienie wyników  
17. Charakterystyka Ja i procesy samoregulacji - podsumowanie wyników badań  
17.1. Zmiana a samoregulacja  
17.2. Zaburzenia psychiczne a samoregulacja  
 
VI. BIBLIOGRAFIA  
 
VII. INDEKS NAZWISK  
 
VIII. INDEKS RZECZOWY  
 
322 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - KLIMAT DLA KREATYWNOŚCI. KONCEPCJE, METODY, BADANIA. KARWOWSKI M.
 
  - PSYCHOLOGIA I TWÓRCZOŚĆ ZAWADZKI R.
 
  - NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
 
  - MOSTY ZAMIAST MURÓW. PODRĘCZNIK KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ RED. STEWART J.
 
  - PSYCHOLOGICZNE METODY DIAGNOZOWANIA I PROGNOZOWANIA KREATYWNOŚCI WISZNIAKOWA-ZELINSKIY N.
 
  - PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI POPEK S. BERNACKA R.E. DOMAŃSKI C.W. RED.
 
  - SIŁA WOLI AUTONOMIA SAMOREGULACJA I KONTROLA DZIAŁANIA KADZIKOWSKA-WRZOSEK R.
 
  - PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
 
  - 40 PRAC BADAWCZYCH KTÓRE ZMIENIŁY OBLICZE PSYCHOLOGII HOCK R.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |