| 
  
 MAGICZNA LICZBA JEDEN CZYLI CO JESZCZE ZMIEŚCI SIĘ W PAMIĘCI ROBOCZEJ
 ORZECHOWSKI J.  wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I    cena netto: 46.80  Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Magiczna liczba jeden, czyli co jeszcze zmieści się w pamięci roboczej
 
Pamięć robocza to centralny konstrukt we współczesnej psychologii poznawczej,
odgrywający kluczową rolę w funkcjonowaniu poznawczym jednostki. Stanowi swoiste
centrum dowodzenia taktycznego i operacyjnego umysłu, które z podlegającymi mu
jednostkami sztabowymi pełni różnorakie i, co ważniejsze, uniwersalne dla umysłu
funkcje. Jest szeroko używana jako hipotetyczny mechanizm poznawczy, wpływający na
sprawność zarówno wyrafinowanych, abstrakcyjnych procesów intelektualnych, jak i
czynności wykonywanych w życiu codziennym. 
Książka jest próbą podsumowania dorobku badawczego autora, dotyczącego problemów
z zakresu struktury i głównych funkcji pamięci roboczej oraz pogranicza poznania i
różnic indywidualnych, zawężonego do związków funkcjonowania pamięci roboczej z
efektywnością wybranych form rozumowania relacyjnego.
 
JAROSŁAW ORZECHOWSKI - psycholog, adiunkt na Uniwersytecie
Jagiellońskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Autor wielu prac badawczych
dotyczących udziału pamięci roboczej w złożonej aktywności poznawczej człowieka
(rozumowaniu, twórczości, inteligencji), publikowanych zarówno w polskich, jak i
zagranicznych czasopismach. Współautor podręcznika Psychologia poznawcza. Członek
European Society for Cognitive Psychology, najważniejszego europejskiego towarzystwa
naukowego, skupiającego badaczy procesów poznawczych człowieka. 
 
Przedmowa   9 
Część I. Struktura pamięci roboczej 
Wprowadzenie   17 
Definicje pamięci roboczej  17 
Struktura pamięci roboczej  18 
Pamięć robocza – historia konstruktu  18 
Modele niejednorodne. Wielokomponentowy model Baddeleya   20 
Model długotrwałej pamięci roboczej Ericssona i Kintscha  27 
Modele jednorodne. Model aktywacyjny Cowana  29 
Pamięć robocza jako system uwagi  32 
Analiza krytyczna   34 
Pomiar pojemności pamięci roboczej  38 
Struktura i ograniczenia pamięci roboczej – badania własne  39 
Zadanie Saula Sternberga jako miara pamięci roboczej  42 
Eksperyment 1.1. Pojemność pamięci roboczej w zależności od modalności materiału,
rozmiaru zbioru pamięciowego i tempa prezentacji  44 
Eksperyment 1.2. Jednorodność vs niejednorodność struktury pamięci roboczej  63 
Eksperyment 1.3. Mechanizm dostępu do informacji w pamięci roboczej – efekt
poprzedzania  69 
Eksperyment 1.4. Mechanizm dostępu do informacji w pamięci roboczej – efekt
wyróżnienia   74 
Podsumowanie  78 
 
Część II. Proces przeszukiwania pamięci roboczej 
Przeszukiwanie pamięci roboczej  83 
Przeszukiwanie pamięci roboczej – badania własne  88 
Eksperyment 2.1. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach manipulacji czasem
ekspozycji   89 
Eksperyment 2.2. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach manipulacji podobieństwem
materiału pamięciowego  98 
Eksperyment 2.3. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach ekspozycji złożonego
materiału bodźcowego  100 
Model obliczeniowy przeszukiwania pamięci roboczej  107 
Podsumowanie  110 
 
Część III. Pamięć robocza w złożonej aktywności poznawczej człowieka 
Pamięć robocza a wyższe procesy poznawcze  115 
Pamięć robocza a rozumowanie  117 
Pamięć robocza a rozumowanie indukcyjne  120 
Nieliniowo-równoległy model rozumowania przez analogię  125 
Wytwarzanie dywergencyjne a elementarne właściwości poznania  133 
Eksperyment 3.1. Pamięć robocza a dywergencyjne wytwarzanie relacji analogicznych
   136 
Eksperyment 3.2. Pamięć robocza a dywergencyjne wytwarzanie podobieństw figuralnych
   147 
Podumowanie   155 
Robocza synteza – zarys modelu teoretycznego  157 
Bibliografia   163 
 
182 strony, B5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - PAMIĘĆ ROBOCZA ORZECHOWSKI J. PIOTROWSKI K. BALAS R. STETTNER Z. RED.
 
  - PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA OBCEGO PODRĘCZNIK I PORADNIK DLA NAUCZYCIELI JEZYKÓW OBCYCH JANOWSKA I.
 
  - JĘZYK DYDAKTYKA KOMUNIKACJA WIERTLEWSKA J. RED.
 
  - ABC METODYKI NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO SERETNY A. LIPIŃSKA E.
 
  - JĘZYK JAKO PRZEDMIOT BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH KURCZ I. OKUNIEWSKA H. / PSYCHOLINGWISTYKA OGÓLNA I NEUROLINGWISTYKA /
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |