Globalizacja, integracja europejska, postęp technologiczny, coraz większa konkurencja
i szybkie zmiany upodobań klientów sprawiają, że menedżerom coraz trudniej jest
sprawnie i odpowiedzialnie zarządzać. Dzisiejsze warunki ekonomiczne wymagają
zarządzania partnerskiego, czyli takiego, dzięki któremu pracownicy przejmują
odpowiedzialność nie tylko za swoje działania, ale i za rozwój firmy. 
Autor radzi, jak dostosować styl zarządzania do nowego tempa i warunków
prowadzenia działalności gospodarczej, tak aby zapewnić właściwe wykorzystanie
zasobów przedsiębiorstwa. 
Szczegółowo omawia takie kwestie, jak:
- warunki przetrwania i rozwoju organizacji w burzliwym otoczeniu, 
- metody przekształcenia przedsiębiorstwa w organizację uczącą się, 
- zarządzanie zmianami i innowacjami, 
- proces pozyskiwania i kształcenia pracowników oraz kierowania ich
karierą, 
- sposoby wpływania na efektywność pracy podwładnych, 
- możliwość kształtowania w firmie orientacji na klienta, 
- sposoby uwzględniania ochrony środowiska naturalnego w strategii
firmy, 
- specyfikę zarządzania w warunkach integracji gospodarczej.
Książka zawiera nie tylko przegląd modeli teoretycznych, ale również liczne
odwołania do konkretnych przykładów z praktyki gospodarczej. Jest przeznaczona dla
menedżerów i właścicieli firm oraz studentów zarządzania.
Józef Penc - profesor zwyczajny Politechniki Łódzkiej i Wyższej
Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi, członek Komitetu Nauk Organizacji i
Zarządzania PAN. Jego zainteresowania naukowo-badawcze obejmują takie dziedziny, jak
zarządzanie (w tym strategiczne i międzynarodowe), marketing, innowatyka, ekonomika
pracy, ergonomia i ekologia. Z tego zakresu prowadzi wykłady dla studentów i kadry
kierowniczej przemysłu i oświaty. Jest autorem około 500 artykułów i 25 książek, w
których podejmuje problemy nowoczesnego zarządzania, nowych zachowań przedsiębiorstw i
nowych ról, jakie powinni odgrywać menedżerowie, chcąc sprostać zadaniom integracji i
wyzwaniom przyszłości. 
Spis treści
Wprowadzenie 
1. Organizacja i jej właściwości 
Organizacja jako system 
Kształtowanie organizacji jutra
2. Środowisko działania organizacji 
Otoczenie i jego wpływ na działanie organizacji 
Działania w zróżnicowanym otoczeniu
3. Proces i funkcje zarządzania 
Istota i funkcje zarządzania 
Zarządzanie zintegrowane
4. Decydowanie w procesie zarządzania 
Istota decydowania 
Rozwiązywanie problemów a podejmowanie decyzji 
Etapy przygotowania rozwiązań i kryteria ich wyboru 
Ułatwienia i utrudnienia w racjonalnym decydowaniu 
Kierunki racjonalizacji procesu decydowania
5. Kierowanie ludźmi w organizacji 
Kierowanie ludźmi w nowym zarządzaniu 
Doskonalenie współdziałania z ludźmi 
Doskonalenie warunków działania pracowników
6. Zarządzanie z myślą o przyszłości 
Myślenie i działanie strategiczne 
Organizacja procesu zarządzania strategicznego
7. Zarządzanie w interesie klienta 
Orientacja na klienta 
Koncepcja i praktyka marketingu 
Zadania nowoczesnego marketingu 
Marketing strategiczny i strategia marketingu 
Strategie marketingowego rozwoju firmy
8. Zarządzanie zasobami ludzkimi 
Zasoby ludzkie jako kapitał firmy 
Pozyskiwanie i kształcenie pracowników 
Kierowanie karierą na szczeblu firmy
9. Zarządzanie zmianami i innowacjami 
Zmiany w otoczeniu i ich wpływ na zachowanie się organizacji 
Rodzaje zmian i opór wobec ich wprowadzania 
Taktyka wprowadzania zmian 
Tworzenie i wprowadzanie innowacji
10. Zarządzanie w służbie środowiska 
Imperatyw ekologicznego postępowania 
Ochrona środowiska w strategii firmy 
Ochrona środowiska w przedsiębiorstwie przyszłości
11. Zarządzanie międzynarodowe 
Działalność gospodarcza w procesie globalizacji 
Procesy integracji przedsiębiorstw 
Zarządzanie w wielokulturowym otoczeniu 
12. Menedżerowie w nowoczesnej organizacji 
Zawód - menedżer 
Cechy i zachowania menedżerów 
Wymagania stawiane menedżerom jutra 
Menedżerowie w międzynarodowym biznesie
Zakończenie 
Indeks 
355 stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.