Publikacja jest aktualnie niedostępna
 
Choć etyka biznesu jest młodą dziedziną, liczy sobie bowiem zaledwie kilkadziesiąt
lat, większość czołowych firm ze Stanów Zjednoczonych i co trzecia duża firma
brytyjska opracowały własne kodeksy postępowania etycznego. Również w Polsce coraz
więcej firm ma i stosuje takie kodeksy. Aby bowiem firma mogła się rozwijać,
potrzebuje nie tylko dobrych produktów i profesjonalnego zarządzania, ale i zaufania
społecznego. Etyczne postępowanie jest najlepszą drogą, by to zaufanie zdobyć. 
Analiza porównawcza przeprowadzona w pierwszej części książki dowodzi znacznej
zgodności wskazań etycznych wielkich religii monoteistycznych. Wszystkie akceptują
przedsiębiorczość i dążenie do osiągania zysku, pod warunkiem że zysk nie jest
jedynym celem działalności, osiąga się go w godziwy sposób i respektuje przy tym
prawa pracowników. 
Autor części drugiej, korzystając z teorii gier, udowadnia, że wyniszczająca
konkurencja nie jest właściwą metodą prowadzenia biznesu. Omawia też ważny temat
odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. 
Część trzecia jest poświęcona problemom etycznym, przed jakimi stają
zarządzający, i sposobom ich rozwiązywania. Jej autor rozwiewa mity mówiące na
przykład, że etyka biznesu zajmuje się raczej religią niż biznesem, że jest
współczesną odmianą polityki personalnej, że nie można nią zarządzać i że ma
niewielkie znaczenie praktyczne.
Dr hab. Tadeusz Oleksyn jest profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Zarządzania i
Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz w Szkole Wyższej
im. B. Jańskiego w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce zarządzania zasobami
ludzkimi. Jest autorem ponad 140 prac naukowych i popularnonaukowych z tego zakresu.
Zajmuje się również projektami i doradztwem na rzecz polskich i międzynarodowych
organizacji gospodarczych w dziedzinie ZZL oraz systemów pracy.
Ks. Krzysztof Kietliński jest doktorem teologii, wykładowcą na Uniwersytecie
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a także w Szkole Wyższej im. B. Jańskiego w
Warszawie. Specjalizuje się w problematyce teologii moralnej i etyki. Jest autorem wielu
publikacji z tego zakresu. Pracuje też jako duchowny w Warszawie i we Francji, w rejonie
Loir-et-Cher.
Dr Victor Martinez Reyes jest psychologiem i politologiem, adiunktem Wydziału
Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniu
funkcjonowania instytucji międzynarodowych UE oraz europejskich stosunków pracy i jest
doradcą i konsultantem dla sektora przedsiębiorstw w tym zakresie. Jest autorem ponad 30
prac naukowych i popularnonaukowych.
Spis treści
Wprowadzenie 
Tadeusz Oleksyn 
Część I. Religijne, historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu 
Krzysztof Kietliński
1. Etyka gospodarowania z punktu widzenia wielkich religii 
Judaizm 
Buddyzm 
Chrześcijaństwo 
Islam 
Synteza 
2. Historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu 
Starożytność 
Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze 
Okres nowożytny i współczesność 
Etyka biznesu a kultura 
Literatura do części I 
Część II. Etyka biznesu - wybrane kwestie 
Victor Martinez Reyes
3. Etyka a teoria gier 
Ogólny zarys teorii gier 
Dylemat więźnia 
Gra wolnorynkowa 
Dylematy wieloosobowe 
4. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw 
Pojęcie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw 
Obszary zainteresowania odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw 
Za i przeciw odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw 
Działania podejmowane w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Krytyka działań podejmowanych w ramach odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw
Literatura do części II 
Część III. Zarządzający i zarządzanie - wybrane kwestie i dylematy etyczne 
Tadeusz Oleksyn
5. Funkcje zarządzania i ich kontekst etyczny 
Kim są zarządzający 
Funkcje i subfunkcje zarządzania 
Planowanie 
Organizowanie 
Kierowanie ludźmi 
Kontrolowanie 
Etyczne realizowanie funkcji zarządzania 
6. Etyczny kierownik, menedżer i lider 
Zawód: kierownik, zawód: menedżer 
Lider a menedżer 
Zasada Pareta w zarządzaniu i rozpiętość kierowania 
Kierownik etyczny to kierownik kompetentny 
7. Role kierownicze i ich kontekst etyczny 
Zakres czynności a rola organizacyjna 
Cechy i grupy ról organizacyjnych 
Role kierownicze a role pracownicze 
Wielość i konflikt ról 
Przeciążenie rolą i pracą 
Stres i wypalenie zawodowe 
Etyczny wymiar zarządzania czasem 
8. Zarządzanie: misja (służba) społeczna czy kosztowna usługa 
Nie będę służyć? 
Czy praca zarządzających jest towarem, którego cenę reguluje rynek? 
Etyczne kontrakty menedżerskie 
Służba czy usługa? 
Zarządzający właściciele i wynajęci menedżerowie 
Zarządzający populiści 
Dlaczego zarządzający budzą w społeczeństwie negatywne emocje 
9. Misja, wizja i cele organizacji - kontekst etyczny 
Misje autentyczne i fałszywe 
Uniwersalne cele działalności przedsiębiorstwa - i znaki zapytania 
10. Zarządzanie w organizacjach biurokratycznych i związane z tym problemy etyczne 
Przytłaczająca piramida 
Krępująca droga służbowa 
Prawo Parkinsona - pierwsza satyra na organizacje biurokratyczne 
Prawa Murphy'ego 
11. Organizacje postbiurokratyczne w globalizującej się gospodarce 
Kierunki zmian 
Zalety i wady globalizacji 
Zmiany relacji kierownicy - pracownicy 
Prawa człowieka i prawa pracownicze jako szczegółowe normy etyczne 
Literatura do części III 
Uwagi końcowe 
Tadeusz Oleksyn
Załączniki 
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych 
Europejska Karta Społeczna 
Indeks 
316 stron
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.