Aborygeni i konsumenci
O kibicowskiej wspólnocie komercjalizacji futbolu i stadionowym apartheidzie
Od końca lat osiemdziesiątych XX wieku futbol w Europie przechodzi głębokie
przemiany w wymiarze ekonomiczno-politycznym oraz społeczno-kulturowym, których fascynującą
złożoność przybliża ciekawa, a przy tym krytyczna książka autorstwa moich polskich
kolegów. 
Lektura Aborygenów i konsumentów nie tylko pozwala zrozumieć istotę oraz szczególny
charakter przeobrażeń zachodzących w europejskim futbolu, ale również ulokować w ich
kontekście przemiany zachodzące w polskiej piłce nożnej. 
Transformacja europejskiej piłki jest procesem niezwykle złożonym i w jego obrębie
można wyodrębnić szereg zjawisk społecznych, których analiza pozwala pełniej oddać
oblicze tych przemian. 
[…] postępująca komercjalizacja futbolu napotyka również zainteresowanie, ale i
krytykę ze strony ludzi nauki, badaczy, ale również dziennikarzy. To oni są w stanie
najlepiej wskazać i ujawnić polityczne, ekonomiczne oraz społeczno-kulturowe procesy
kierujące współczesnym futbolem, a przede wszystkim demaskować ich negatywny wpływ na
społeczność i kulturę lokalną. Książka Aborygeni i konsumenci jest wspaniałym
przykładem tego, jak nauka może pomóc w zrozumieniu złożoności zjawisk oraz procesów
zachodzących we współczesnym futbolu.
Richard Giulianotti
Słowo wstępu od Richarda Giulianottiego 
Wprowadzenie: kibice industrialni w turbokapitalizmie 
Nota bibliograficzna i podziękowania 
Rozdział I. Towar dla wybranych. O komercjalizacji futbolu 
W stronę komercjalizacji życia (i piłki nożnej wraz z nim) 
Kluby jak przedsiębiorstwa, piłkarze niczym marki 
Supermarki i wieczni pretendenci. Centrum i peryferia w futbolu 
Transnarodowe organizacje piłkarskie jako strażnicy komercjalizacji 
Lepsi, gorsi, tyrania bezpieczeństwa 
Ku zgodzie? 
Rozdział II. Aborygeni na trybunach. Wspólnoty w reakcji na komercjalizację 
Komunitaryzm w praktyce: społeczne źródła kibicowania 
Dyskryminacyjny efekt komercjalizacji: peryferyjny kibic jako aborygen 
Industrialny sprzeciw wobec modernizacji 
Rozdział III. Maszyny do życia. Nowe stadiony i pluszowy apartheid 
Rugowanie aborygenów kontra komercjalizacja przez uwspólnotowienie 
Na stadion po bułki? Wielozmysłowe areny sportowe nowej generacji 
Fani areny kontra pamięć minionej infrastruktury 
Pluszowy apartheid? Zarządzanie zróżnicowaniem klasowym na stadionach nowej generacji 
Rozdział IV. Kultura stadionów w gąszczu regulacji. Mapa kibicowskiej Europy 
Koloryt 
Droga życia 
Kolonizacja Anglii 
Szkocja: Stara Firma i cała reszta 
W kraju piłkarskiego buta 
W Niemczech kibice stoją 
Holandia: półperyferia usłane tulipanami 
Skandynawski TransnationalFundom 
Iberyjskie paradoksy 
Co z resztą Europy? 
Ku zgodzie po raz wtóry: współzarządzanie i kreatywność 
Rozdział V. Zaściankowy kapitalizm kontra aborygeni. Polski kibic na peryferiach
Kibicowanie jako zawód ludyczny 
Sport telewizyjny 
Zmagania z komercją w polskiej odsłonie 
Do czego służy figura kibola? Mainstream kultury na wojnie z kibicami 
Rozdział VI. Oswajanie rynkowego demona. Narracje o komercjalizacji kibiców FC
Twente i Lechii Gdańsk 
Tarcze i barwy - świętość czy jeden z wymiarów klubowej marki? 
Kibice wobec komercjalizacji klubów 
Stosunek do nowych aren piłkarskich 
Zamiast zakończenia: o dwóch kwestiach, o których w książce
nie ma mowy 
Aneks metodologiczny 
Obserwacja / stubylczenie / podwójna kotwica 
Jak rozmawiać z kibicem? 
Jak rozmawiać z architektem? 
Literatura 
322 strony, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.