| 
  
 UKRYTA WIEDZA ROLA JĄDER PODSTAWY W UTAJONYM UCZENIU SIĘ
 HERZOG-KRZYWOSZAŃSKA R.  wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 42.50  Twoja cena  40,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ukryta wiedza 
Rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się
 
Monografia dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych systemów pamięci
i uczenia się. 
Zagadnienie to jest istotne dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które
zajmują się nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej wykorzystywania. Przyjmuje
się bowiem, że możliwe jest wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz wyróżnienie
odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden z nich to pamięć jawna, która
odnosi się do wiedzy na temat zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć
już poznanych. 
Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do zwerbalizowania i może zostać w
stosunkowo prosty sposób przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć
utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności motorycznych oraz strategii
wykonywania czynności. Nabywanie wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne
powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia widocznego w zachowaniu. 
Jednocześnie wiedza ta jest w niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź
niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje się w innych częściach
mózgu i podkreśla się, że procesy uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają
odmienny charakter.
Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz roli, jaką w
formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa struktur mózgowych nazywanych jądrami
podstawy. 
Książka przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych publikacjach,
pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną dziedzinę psychologii i zapoznać go z
wynikami interesujących badań.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki,  
Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego  
 
Autorka jest doktorem psychologii, adiunktem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą mózgowych podstaw procesów
poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem utajonego uczenia się oraz funkcjonowania
poznawczego pacjentów cierpiących na choroby neurodegeneracyjne. Publikuje także prace
z zakresu różnic indywidualnych, jakości życia i zachowań zdrowotnych. 
 
PRZEDMOWA  7 
 
1. JAWNE I UTAJONE FORMY PAMIĘCI I UCZENIA SIĘ  9 
1.1. Historyczne ujęcie problematyki odrębnych systemów pamięci  9 
1.2. Jawne uczenie się  11 
1.3. Utajone uczenie się  12 
 
2. JĄDRA PODSTAWY  17 
2.1. Budowa, połączenia i funkcje jąder podstawy  17 
     2.1.1. Rola jąder podstawy w uczeniu się i kontroli złożonych
planów ruchowych  20 
     2.1.2. Pozamotoryczne funkcje jąder podstawy  20 
2.2. Schorzenia, w których dochodzi do zaburzeń funkcjonowania jąder podstawy  23 
     2.2.1. Choroba Huntingtona  23 
     Mózgowe podłoże choroby  24 
     Objawy choroby  24 
     Leczenie  26 
     2.2.2. Zespół Gilles’a de la Tourette’a  27 
     Mózgowe podłoże choroby  27 
     Objawy choroby  27 
     Leczenie  29 
     2.2.3. Choroba Parkinsona  30 
     Mózgowe podłoże choroby  30 
     Objawy choroby  31 
     Leczenie  38 
2.3. Rola jąder podstawy w pamięci i uczeniu się zwierząt  40 
 
3. BADANIA NAD MÓZGOWYMI PODSTAWAMI UTAJONEGO UCZENIA SIĘ  45 
3.1. Zadania stosowane w badaniach nad utajonym uczeniem się  45 
3.2. Badania neuroobrazowania  49 
3.3. Utajone uczenie się u chorych z uszkodzeniami struktur mózgowych – przegląd
badań  51 
     3.3.1. Uczenie się złożonych umiejętności motorycznych i
percepcyjno-motorycznych u pacjentów z uszkodzeniami jąder podstawy  51 
     3.3.2. Utajone uczenie się bez komponentu motorycznego  55 
 
4. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA PROBLEMU BADAWCZEGO  59 
4.1. Problem badawczy  59 
4.2. Osoby badane  60 
4.3. Procedury eksperymentalne  61 
     4.3.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”  61 
     4.3.2. Zadanie „gra hazardowa”  63 
     4.3.3. Zadanie „przewidywanie pogody”  63 
4.4. Hipotezy badawcze  66 
4.5. Analiza statystyczna  66 
4.6. Wyniki  68 
     4.6.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”  68 
     4.6.2. Zadanie „gra hazardowa”  69 
     4.6.3. Zadanie „przewidywanie pogody”  70 
4.7. Dyskusja wyników  72 
 
Literatura cytowana  79 
Wykaz rycin  95 
Streszczenie  97 
 
100 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:  
   - TYBETAŃCZYCY KAPSTEIN M.T.
 
  - UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA PADESKY C.A GREENBERGER D.
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |