Formy istnienia
Heidegger według Arystotelesa
Zacznijmy od prostego ćwiczenia. Patrzę w lustro. Widzę w nim własną twarz, która
staje przede mną jako substancja wyposażona w różne atrybuty. Mogę dotknąć nosa i
złapać się za ucho. Twarz jest czymś namacalnie uchwytnym, das Vorhandene,
powiedziałby Heidegger. W podobny sposób zjawia się przede mną także inny człowiek
– który wchodzi właśnie do pokoju. On również (uczy filozofia zdrowego rozsądku)
jest przedmiotem, rzeczą myślącą, poruszającym się ciałem, bytem substancjalnym.
Nieadekwatność tej kategoryzacji stanie się oczywista, kiedy przełożymy pojęcia
istnienia na obrazy czasu, a następnie spróbujemy zdać sprawę z pierwotnego
doświadczenia naszej tu obecności.
Wawrzyniec Rymkiewicz (1971), redaktor naczelny kwartalnika „Kronos”.
Wprowadzenie
               
Studium pierwsze Istnienie jako obecność
I. Zjawisko         
II. Substancja jako podmiot (definicja Kartezjańska)  
III. Narzędzia             
IV. Przebywanie             
V. Struktura przebywania          
VI. Podmiot         
VII. Świat. Wspólnota istnienia     
Studium drugie Czas przeciwko istnieniu
I. Inny początek
                 
II. Czas jako obiekt paradoksalny          
III. Ruch i czas (Arystoteles przeciwko Platonowi)    
IV. Kontinuum
              
V. Problem Arystotelejski          
VI. Codzienność (Heidegger przeciwko Arystotelesowi)  
Studium trzecie Istnienie jako czas
I. Przytomność             
II. Figury czasu            
III. Obiektywizacja         
IV. Doczesność            
V. Kontinuum
              
VI. Podmiot jako forma czasu        
VII. Świat. Wspólnota czasu        
VIII. Miejsce i czas. Przestrzenność przebywania    
Studium czwarte Dzieło bez finału
I. Odwrócenie platonizmu         
II. Kres czasu
               
III. Wyobraźnia (Kant według Hei deggera)      
IV. Skończoność (Heidegger według Kanta)   
V. Nicość           
VI. Ruchomość absolutna         
VII. Problem Heideggerowski: od istnienia do bycia  
Bibliografia          
Indeks osób         
354 strony, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.