Planowanie i projektowanie szkoleń
Książka znanego autora, doświadczonego konsultanta w dziedzinie szkoleń,
skierowana do osób opracowujących i przygotowujących programy szkoleniowe. Stanowi
kompendium wiedzy na temat przygotowywania szkoleń i treningów, mających na celu
podnoszenie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw; przedstawia schematy oraz ogólne
zasady działania, a także, co jest jej głównym atutem, procedury gotowe do
bezpośredniego wykorzystania.
Analiza procesu planowania, umieszczona w kontekście nowoczesnej firmy, umożliwi
trenerowi stworzenie profesjonalnego programu szkoleniowo-rozwojowego. Podręcznik
prowadzi go przez kolejne etapy: od rozpoznania potrzeb firmy, określenia celów
szkolenia i zaprojektowania odpowiedniego programu, aż do przygotowania poszczególnych
sesji szkoleniowych.
Ten uniwersalny zbiór informacji na temat przygotowania i projektowania szkoleń może
zainteresować nie tylko trenerów, ale także osoby prowadzące wszelkiego rodzaju
szkolenia, np. nauczycieli, psychologów i pracowników działów personalnych.
Leslie Rae - niezależny brytyjski konsultant ds. szkoleń. Posiada bogate
doświadczenie zawodowe w zakresie planowania i przeprowadzania programów szkoleniowo -
rozwojowych. Pracował dla Training Agency, gdzie początkowo pełnił funkcję trenera i
menedżera ds. szkoleń, a następnie wewnętrznego konsultanta oraz doradcy w dziedzinie
szkoleń i rozwoju. Współpracuje z czasopismem "Training Officer", redagując
kolumnę poświęconą nowościom książkowym. Autor wielu publikacji, z których kilka
zyskało miano bestsellerów, m.in.: "Techniques of Training", "How to
Measure Training Effectiveness", "Assessing Trainer Effectiveness".
Spis treści
Wstęp
Część I Rozpoznanie i analiza potrzeb
Rozdział 1. Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS)
Co to jest RAPS? 
Wstęp do rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych 
Po co przeprowadza się RAPS? 
Zalety i wady RAPS 
Kto jest odpowiedzialny za RAPS? 
"Kwintet szkoleniowy" 
Klienci zamawiający RAPS 
Etapy RAPS
Rozdział 2. Zastosowanie rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych
Zastosowanie RAPS w praktyce 
Sposób określania potrzeb szkoleniowych 
Kto powinien przeprowadzać RAPS? 
Metody przeprowadzania analizy 
Etap 1 - określanie wymagań 
Etap 2 - planowanie RAPS 
Etap 3 - ocena istniejących potrzeb 
Normy kwalifikacji zawodowych
Rozdział 3. Rozpoznanie istniejących potrzeb szkoleniowych
Etap 4 i 5 - identyfikacja braków w kwalifikacjach pracowników i rozpoznanie potrzeb
szkoleniowych 
Planowanie RAPS 
Analiza wyników 
Dalsze działania 
Etap 6 - określenie celów i treści szkolenia
Część II Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowych
Rozdział 4. Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego
Indywidualne cechy uczącego się 
Style uczenia się 
Preferencje dotyczące sposobu uczenia się 
Wykorzystanie zmysłów w procesie uczenia się 
Model komunikacji 
Zastosowanie modeli uczenia się w programach szkoleniowych 
Cel szkolenia 
Przeszkody w procesie uczenia się
Rozdział 5. Cele szkolenia
Określanie celów szkolenia na piśmie 
Plan osiągania celów 
Sprawdzanie listy celów 
Praktyczne zastosowanie listy celów
Rozdział 6. Szkolenie w miejscu pracy
Planowanie czynności 
Lista ustalonych celów 
Grupa uczących się 
Ustalenie treści programu szkolenia 
Uwzględnienie norm kompetencji w programie 
Rodzaje metod szkoleniowych
Rozdział 7. Szkolenie poza miejscem pracy
Planowanie czynności 
Cele a grupa uczących się 
Miejsce zorganizowania szkolenia 
Ograniczenia czasowe 
Termin rozpoczęcia i zakończenia 
Zalety i wady szkolenia poza miejscem pracy 
Ustalenie treści programu szkolenia 
Formy szkolenia 
Strategie szkolenia grupowego 
Szkolenia o sztywnej i elastycznej strukturze 
Metody szkolenia grupowego 
Kolejność materiału szkoleniowego 
Szablon programu szkolenia
Część III Planowanie i projektowanie sesji szkoleniowych
Rozdział 8. Planowanie sesji szkoleniowych - cz. I
Cele sesji 
Metody szkoleniowe
Rozdział 9. Planowanie sesji szkoleniowych - cz. II
Metody szkoleniowe 
Opracowanie sesji
Rozdział 10. Planowanie sesji ćwiczeniowych
Ćwiczenia 
Obserwacja i podsumowanie
Część IV Ocena programów szkoleniowo-rozwojowych
Rozdział 11. Ogólne zasady oceny programów szkoleniowo-rozwojowych
Dlaczego dokonuje się oceny szkolenia? 
Dlaczego nie dokonuje się oceny szkolenia? 
Skutki nieprzeprowadzenia oceny 
Kto przeprowadza ocenę? 
Proces oceny 
Projektowanie procesu oceny 
Zaangażowanie menedżerów liniowych
Rozdział 12. Ocena przed, na początku i w trakcie programu
Ocena przed lub na początku programu 
Testy sprawdzające poziom wiedzy 
Ocena wiedzy lub umiejętności 
Samoocena wiedzy lub umiejętności 
Ocena w trakcie szkolenia
Rozdział 13. Inne formy oceny w czasie trwania szkolenia
Podsumowania w kilku słowach 
Metoda "znaczków" 
Podsumowanie sesji 
Podsumowanie w notatnikach szkoleniowych
Rozdział 14. Ocena na zakończenie programu szkoleniowego
Wskazówki dotyczące oceny przeprowadzanej na końcu programu 
Rodzaje oceny przeprowadzanej na koniec szkolenia 
Efektywna ocena
Rozdział 15. Ocena po programie szkoleniowym
Średnio- i długoterminowe metody oceny 
Ocena długoterminowa 
Czy warto przeprowadzać szkolenie? 
Oszacowanie wartości szkolenia 
Lista punktów do sprawdzenia przed szkoleniem 
Podsumowanie
Lektura uzupełniająca
Indeks
265 stron, B5, miękka oprawa
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.